Miten voimme auttaa?
Mietityttääkö sähkösopimus, onko muutto edessä? Löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot sekä vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin tältä sivulta. Sähkösopimuksiin ja laskuihin liittyvät asiat voit hoitaa Online-palvelussa silloin kun se sinulle parhaiten sopii.
Sähkösopimukset
Miten valitsen sähkösopimuksen yritykselleni?
Sähkösopimuksen valinnassa on hyvä miettiä, sopiiko yritykselle määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja haluatteko kiinteähintaisen vai pörssisähköön sidonnaisen sopimuksen.
Voit lukea kattavan vertailun kaikista eri sähkösopimuksia täältä. Sähkösopimusten vertailu työstössä yrityksille.
Yritykseni toimipiste muuttaa – pystynkö siirtämään nykyisen sopimuksen?
Muuttotilanteessa vanha sähkösopimus tulee erikseen päättää ja samalla voit tehdä sopimuksen yrityksesi uuteen osoitteeseen.
Emme koskaan päätä yrityksesi sopimusta automaattisesti muuton yhteydessä, sillä saatatte tarvita sähköjä kahdessa paikassa samaan aikaan. Yrityksellä voikin olla voimassa useampi sopimus samanaikaisesti.
Jos yrityksesi nykyinen sähkösopimus on meiltä, tee ensin uusi sopimus uuteen osoitteeseen, ja samalla voit päättää nykysopimuksen vanhasta osoitteesta. Sopimusmuutokset on hyvä hoitaa vähintään pari viikkoa ennen muuttoa, mutta soittamalla asiakaspalveluumme saamme sähköt yritykseesi pikaisestikin.
Jos yrityksesi kuluttaa sähköä enemmän kuin 100 MWh vuodessa, olethan yhteydessä yritysmyyntiimme.
Voinko tehdä sähkösopimuksen yrityksen puolesta?
Voit tehdä yrityksen sähkösopimuksen ja hoitaa yrityksesi sähkösopimusasioita, kunhan sinulla on nimenkirjoitusoikeus yrityksesi asioiden hoitamiseksi.
Mitä minun pitäisi tehdä yrityksen sähkösopimukselle, jos yrityksen tilanne muuttuu äkillisesti?
Vaikeassa tilanteessa, kuten konkurssissa tai esimerkiksi erilaisten maksuvaikeuksien kanssa kamppailevalle yritykselle, voi monien päällekkäisten asioiden hoitaminen olla raskasta. Tällaisessa tilanteessa kehotamme sinua olemaan yhteydessä yritysasiakaspalveluumme sopiaksesi maksuista tarkemmin.
Miten irtisanon yrityksen sähkösopimuksen?
Jos yrityksesi on muuttamassa pois nykyisestä toimitilasta eikä tarvitse sinne enää sähkösopimusta, voit päättää sähkösopimuksesi helposti täällä.
Jos yrityksesi kuluttaa sähköä enemmän kuin 100 MWh vuodessa, olethan yhteydessä yritysmyyntiimme.
Jos olet vaihtamassa sähkönmyyjää nykyiseen toimipisteeseen, sinun ei itse tarvitse irtisanoa sopimusta. Uusi sähkönmyyjä hoitaa sopimuksen päättämisen puolestasi. Irtisanomisaika on tällöin kaksi viikkoa.
Pienet ja keskisuuret yritykset / Kulutus alle 100 MWh
Avoinna arkisin klo 10–18
Suuryritykset / Kulutus yli 100 MWh
Avoinna arkisin klo 8-16
Laskut ja maksaminen
Mitkä ovat käytössä olevat maksutavat yrityksille?
Suosittelemme kaikille yritysasiakkaillemme verkkolaskua.
Toimitamme laskut sähköisesti verkkolaskuna ja sähköpostilaskuna. Verkkolasku tulee suoraan yrityksesi laskutusohjelmaan tai verkkopankkiin. Sähköpostilasku saapuu sähköpostiviestinä.
Jos sähköinen lasku ei ole yrityksellesi sopiva maksutapa, voit saada laskun myös paperisena.
Miksi yrityksen sähkölasku on niin iso?
Laskun suuruus riippuu sähkönkulutuksesta ja myös siitä, minkä hintaista sähköenergiaa yrityksesi ostaa. Toisilla yrityksillä sähkönkulutus on suurempaa, jos esimerkiksi tuotantolaitteet ovat jatkuvasti käynnissä.
Sähkönkäyttöön vaikuttavat muun muassa:
- Kiinteistön lämmitystapa
- Kiinteistön ikä
- Kiinteistön koko
- Toimitilan sähköinen varustetaso
- Toimitilassa työskentelevien henkilöiden lukumäärä
- Sähkönkäyttötottumukset
- Kiinteistön lämmöneristys.
Sähkölämmitteisissä tiloissa sähköä kuluu talvella yleensä reilusti enemmän kuin kesällä, joten laskut ovat silloin isommat kuin kesäaikaan.
Ostamanne sähkön hinnan näet yrityksesi sähkölaskulta. Sähkönkulutusta voit seurata Online-palvelusta. Voitte kilpailuttaa energiahinnan ja valita mieleisenne sähkösopimuksen ja sähkönmyyjän.
Miksi saan teiltä laskun, vaikka olen vaihtanut yritykseni sähkönmyyjää?
Jos yrityksesi toimipiste on Vaasan Sähköverkon jakelualueella, saat meiltä laskun, vaikka vaihdat sähkönmyyjää. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa.
Miksi maksan perusmaksun, vaikka yritykselläni ei ole sähkönkulutusta?
Perusmaksulla katetaan sähkönmyyjän kiinteitä kustannuksia. Nämä eivät riipu käytetyn energian määrästä, vaan perusmaksu on sama kulutuksesta riippumatta.
Sähkönsiirrossa perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkailla on aina tarvittaessa sähköt käytössään.
Miten vaihdan yritykseni sähkölaskun eräpäivää?
Voit siirtää laskun eräpäivää näppärästi Online-palvelussa. Jos eräpäivän siirto onnistuu, näkyy tieto maksamattoman laskun kohdalla.
Voit vaihtaa laskun eräpäivää, jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja maksamatta, etkä ole siirtänyt kyseisen laskun eräpäivää aikaisemmin.
Jos käytössäsi on verkkolasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös laskutusjärjestelmässäsi.
Pienet ja keskisuuret yritykset / Kulutus alle 100 MWh
Avoinna arkisin klo 10-18
Suuryritykset / Kulutus yli 100 MWh
Avoinna arkisin klo 8–16
Vika ja häiriötilanteet
Miten saan tiedon vika- ja häiriötilanteista?
Vika- ja häiriötilanteista Vaasan Sähköverkon alueella ilmoitetaan sivuillamme häiriötiedotteet-osiossa.
Vaasan Sähkön kaukolämmön asiakkaana saat tiedon kaukolämmön jakelukeskeytyksistä, niiden syistä ja kestosta verkkosivuiltamme osiosta “kaukolämpö”. Halutessasi voit myös tilata tiedotteet alta suoraan matkapuhelimeesi maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta.
Mikäli sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee Vaasan Sähköverkon alueen ulkopuolella, olethan yhteydessä omaan verkkoyhtiöösi.
Voit myös tilata tiedon häiriötiedotteista puhelimeesi tai sähköpostiisi:
Sähköt ovat poikki, miten tarkistan missä vika on?
Ensin on hyvä tarkistaa, onko sähköt poikki koko kiinteistössä. Kokeile vaikka valoja eri huoneissa. Tarkista tämän jälkeen pääsulakkeet – ovatko ne kunnossa? Vaikuttaisiko naapuritiloissa olevan sähköt päällä, vai koskeeko katko useampaa tilaa?
Jos naapurinkin tila on pimeänä, on mitä todennäköisimmin vika jakeluverkossa. Voit tarkistaa tilanteen ja ohjeet vikailmoituksen tekemiseen sähköverkkoyhtiösi verkkosivuilta.
Miten varaudun sähkökatkoon?
Sähkökatko on aina ikävä asia, mutta onneksi siihen voi myös varautua. Nykyverkoissa on myös paljon automaatiota, mikä auttaa vikojen pikaisessa paikantamisessa ja korjauksessa. Lisätietoja oman sähköverkkoyhtiösi häiriötilannepalveluista saat yhtiön verkkosivuilta. Mikäli asut Vaasan Sähköverkon alueella, ks. vaasansahkoverkko.fi.
Näin varaudut sähkökatkoon
- Pidä aina varavirtalähde ladattuna, jotta saat puhelimeen lisävirtaa katkon aikana.
- Pidä taskulamppu ja kynttilöitä – sekä tulitikkuja – helposti saatavilla.
- Sähkökäyttöinen autotallinovi aukeaa ilman sähköäkin. Opettele miten, ja opeta perheellesikin.
- Jos talossasi on tulisija, muista pitää polttopuita saatavilla.
- Varaa käteistä rahaa, sillä käteisnostoautomaatit eivät katkon aikana toimi.
Muista aina sähkökatkon aikana
- Älä avaa jääkaappia tai pakastinta, jos ei ole pakko.
- Näetkö sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumaisillaan olevan puun? Älä mene lähelle puuta äläkö koske siihen, vaan ilmoita asiasta sähköverkkoyhtiöllesi.
- Tarkista älypuhelimellasi tilannetiedot:
Vaasan Sähköverkon alueella
Muualla Suomessa
Kaukolämpö ei toimi, missä vika?
Jos kiinteistösi lämmityksessä on ongelmia, tarkista ensin, onko verkkosivuillamme ilmoitettu kaukolämmön jakeluhäiriöistä. Mikäli yleistä häiriöitä ei ole, katso vinkkimme oman laitteistosi tarkistamiseen.
MUISTA MYÖS VIKATILANTEEN AIKANA
- pysäytä kiinteistön ilmastointi, jos mahdollista
- älä tuuleta huoneistoa tai käytä liesituuletinta turhaan
- ota käyttövalmiuteen takka tai muu lisälämmitin.
Varmista lopuksi, että kaikki laitteet toimivat normaalisti. Kaukolämmön häiriöistä voit ilmoittaa ympäri vuorokauden sivujemme kautta.
Sähkönjakeluhäiriöt
Ilmoita sähkönjakeluhäiriöstä Vaasan Sähköverkon sivuilta.
Kaukolämpösopimukset
Voiko yritykseni liittää kaukolämpöön?
Kaukolämpöverkkomme sijaitsee Vaasan, Mustasaaren Sepänkylän ja Vähänkyrön keskusta-alueella.
Voimme liittää kaukolämpöverkkoon sekä uudet että vanhat rakennukset, jotka sijaitsevat verkkoalueellamme. Jos yritys sijaitsee verkkoalueen lähettyvillä, ota yhteys asiakaspalveluumme, niin selvitämme, onko liittyminen mahdollista.
Lue lisää kaukolämpöön liittymisestä.
Epäilen vikaa yritykseni kaukolämpölaitteessa – miten toimin?
Kaukolämpölaite kaipaa toisinaan huoltoa. Olemme koonneet kattavan ohjeistuksen kaukolämpölaitteiden käytöstä. Löydät ohjeistuksen täältä. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä kaukolämmön asiakaspalveluun.
Sähkönjakeluun liittyvät kysymykset
Yritykseni on ostanut kiinteistön – miten siirrän sähköliittymän yritykseni nimiin?
Kiinteistökaupan yhteydessä sähköliittymän voi yleensä siirtää uuden omistajan nimiin toimittamalla sähköverkkoyhtiölle kopion kauppakirjasta, jossa on mainittu sähköliittymän siirtyminen kaupan osana.
Kannattaa tutustua paikallisen sähköverkkoyhtiö ohjeistukseen sähköliittymän omistajanvaihdoksesta.
Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit lukea käytännöistä Vaasan Sähköverkon sivuilta.
Mikä sähkönsiirtotuote sopii yritykselleni parhaiten?
Sähköverkkoyhtiöillä on tarjolla erilaisia sähkönsiirtotuotteita, jotka useimmiten perustuvat aikajaotteluun. Tutustu valikoimaan paikallisen sähköverkkoyhtiön verkkosivuilla.
Vaasan Sähköverkolla on tarjolla kolme sähkönsiirtotuotetta: Yleissähkö, Yösähkö ja Kausisähkö. Parhaan hyödyn saat valitsemalla siirtotuotteen, joka sopii parhaiten yrityksesi sähkönkäyttöösi.
Haluan vaihtaa yritykseni sähkön mittaustapaa – miten toimin?
Siirtotuotteen vaihto kannattaa tehdä, jos sähkönkulutustottumuksiin tulee selkeitä muutoksia ja nykyinen tuote ei enää ole yrityksellesi edullisin. Näin voi käydä esimerkiksi, jos sähkön kulutus vähenee tai valtaosa kulutuksesta siirtyy toiselle ajankohdalle.
Kannattaa tutustua paikallisen jakeluverkkoyhtiösi käytäntöihin verkkoyhtiösi sivuilla. Vasaan Sähköverkon asiakkaana voit vaihtaa sähkön siirtotuotetta kerran vuodessa maksutta. Tilaa muutos Vaasan Sähköverkon sivuilla.
Miten usein sähkönsiirtotuotteen voi vaihtaa?
Kannattaa tutustua paikallisen jakeluverkkoyhtiösi käytäntöihin verkkoyhtiösi sivuilla. Vaasan Sähköverkon asiakkaana sähkönsiirtotuotteen voi vaihtaa kerran vuodessa, jolloin se on maksutonta.
Yritykseni on hankkimassa aurinkopaneelit – miten liitämme ne sähköverkkoon?
Ensisijaisesti tulisi tarkistaa, että aurinkopaneelijärjestelmänne on mahdollista liittää sähköverkkoon.
Jos kiinteistö on jo liitetty sähköverkkoon, aurinkopaneelijärjestelmä liitetään siihen yleensä automaattisesti. Tutustu oman sähköntuotannon liittämiseen sähköverkkoon paikallisen verkkoyhtiön sivuilta.
Vaasan Sähköverkon ohjeistuksen löydät täältä.
Voinko saada tiedon sähkökatkosta matkapuhelimeeni?
Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit saada tiedon sähkökatkoista, niiden syistä ja kestosta suoraan matkapuhelimeen maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta. Tilaa palvelu Vaasan Sähköverkon sivuilta.
Jos olet toisen sähköverkkoyhtiön asiakas, saat lisätietoja häiriötiedotteista yhtiön kotisivuilta.
Vaasan Sähköverkon asiakaspalvelu
Asioi helposti verkossa
Online-palvelussamme asiointi on helppoa ja nopeaa! Hoida sähkösopimuksiin ja laskuihin liittyvät asiat silloin, kun sinulle parhaiten sopii.