Sähköauton latausasema – ostajan opas
Harkinnassa sähköauton latausasema? Lue kattavat ohjeet siihen, miksi ja millainen latauslaite kannattaa hankkia ja mikä laite sopii juuri sinulle.
ostajan opas
Kun kotiin hankitaan sähköauto tai ladattava hybridi, kannattaa samalla investoida laadukkaaseen latausasemaan. Sen ansiosta auton lataus hoituu turvallisesti ja nopeasti, etkä joudu odottelemaan latausvuoroa julkisilla latauspisteillä.
Kotilatauksessa maksat vain käyttämästäsi sähköstä ja sähkön siirrosta, ja siksi auton lataaminen on edullisinta omalla latauslaitteella.
Julkisten latauspisteiden palveluntarjoajat sisällyttävät hintoihinsa sähkön hinnan ja -siirron lisäksi muitakin kuluja, ja lataaminen niistä on sen vuoksi kalliimpaa.
Halpaa ja ekologista latausta pörssisähköllä
- Edullisimmat ajokilometrit lataat akkuun kotona silloin, kun sähkö on pörssissä halpaa. Eli esimerkiksi öisin tai tuulisella säällä, kun tarjolla on paljon edullista tuulisähköä.
- Pörssin hintavaihtelusta hyötyminen edellyttää, että teet kotiin spot-hintaisen pörssisähkösopimuksen.
- Mikä parasta, edullinen pörssisähkö on vihreää. Kun esimerkiksi tuulee, tarjolla on edullista uusiutuvaa energiaa, joka painaa sähkön pörssihintaa alas.


Älykäs latauslaite optimoi latausta hinnan mukaan
Jokaisen sähkö- ja hybridiautoilijan kannattaa hankkia kotiin älykäs latauslaite, joka optimoi latausta automaattisesti niille tunneille, kun sähkö pörssissä on edullista.
Ostajan opas
Paljonko sähköauton latausasema maksaa?
Latauslaitteiden hinnat vaihtelevat noin 200 ja 2 000 euron välillä. Halvimpia ja kalliimpia latureita ei oikeastaan voi verrata toisiinsa.
Matkalaturi sopii satunnaiseen käyttöön
Muutamalla satasella saa niin sanotun sähköauton matkalaturin, eli kaapelin, jolla autoa ladataan tavallisesta pistorasiasta.
Matkalaturia suositellaan vain satunnaiskäyttöön, sillä pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan pitkäkestoiseen kuormitukseen.
Tehoa matkalaturissa on yleensä 3,7 kilowattia, ja akku latautuu sillä hitaasti. Täyssähköauton (akun koko 77 kW) lataaminen 5 prosentista 80 prosenttiin kestäisi matkalaturilla 16 tuntia.
Kiinteä latausasema: lataa akku nopeasti ja turvallisesti
Arvokkaammat laturit ovat kiinteitä latausasemia, jotka asennetaan joko kiinteistön seinään tai lämmitystolppaan.
Niistä auton saa ladattua turvallisesti ja nopeasti. Lataustehoa kotilatureissa on tavallisesti 11–22 kilowattia.
Täyssähköauton (akun koko 77 kW) lataaminen 5 prosentista 80 prosenttiin kestäisi kiinteällä 11 kilowatin laturilla 5 tuntia.
Kiinteä latausaseman kotiin – näin valitset sopivan
Kun etsit kotiin kiinteää sähköauton latausasemaa, kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:
- Onko myyjä luotettava taho, kuten pitkään toiminut ja tunnettu verkkokauppa tai sähköyhtiö?
- Onko valmistaja esimerkiksi suomalainen yritys?
- Viestiikö myyjä avoimesti vastuullisuusasioista? Löydätkö tietoa siitä, missä latauslaite on valmistettu ja miten ympäristöasiat on otettu huomioon sen tuotannossa?
- Lupaako myyjä laitteeseen automaattisia ohjelmistopäivityksiä?
- Voiko laitetta ohjata sovelluksella? Vaikuttaako sovellus helppokäyttöiseltä?
- Onko laitteessa automaatiota ja voiko sitä ohjata etänä?
- Onko laturi kiinteä 11–22 kilowatin laturi, jolla auto latautuu kotioloissa nopeasti?
- Voitko valita kiinteän latauskaapelin ja Type 2 -pistokkeen väliltä?
- Älykkäät latausasemat ovat hieman kalliimpia kuin ”tyhmät” latauslaitteet, mutta älykkäällä laitteella on mahdollista saavuttaa säästöjä energiakustannuksissa laitteen elinkaaren aikana.
Sähköauton latauslaitteen tehon valinta
Kotitalouksissa käytettävät laturit ovat tavallisesti teholtaan 11 kilowattia tai 22 kilowattia. Tuplasti suurempi teho tarkoittaa puolet nopeampaa latausaikaa. Aina nopeampi laturi ei kuitenkaan ole parempi vaihtoehto.
Sähköauton latauslaitteen teholle rajoituksia aiheuttaa kodin pääsulakkeen suuruus: Pääsulakkeen koon voi tarkistaa omasta sähkökaapista.
- Tavallisesti pientaloissa on 3 X 25 ampeerin pääsulake. Näihin kohteisiin sopii parhaiten 11 kilowatin latauslaite, koska 3 x 25 A sulakkeista saadaan tehoa noin 17,2 kilowattia. 22 kilowatin latauslaitteesta ei saada irti täyttä tehoa. Sellainenkin voidaan hankkia, mutta laitteessa on hyvä olla dynaaminen kuormanhallinta.
- Jos kodin pääsulake on 3 x 32 ampeeria tai suurempi, voidaan sinne asentaa myös teholtaan 22-kilowattinen latauslaite. 3 x 32 A sulakkeesta saadaan tehoa 22 kilowattia. Kannattaa hankkia laite, jossa on dynaaminen kuormanhallinta. Näin sulake ei ylikuormitu, vaikka kiinteistössä olisi muutakin sähkönkäyttöä samalla, kun autoa ladataan.
Myös auton maksimi AC-latausteho asettaa rajoituksia latausnopeuteen:
- Jos maksimi AC-latausteho on 11 kW, autoa ei voi ladata kotilatauslaitteella tätä suuremmalla teholla. Et siis hyödy tehokkaammasta laturista.
- Autoa, jonka maksimi AC-latausteho on 22 kW, voidaan ladata 22-kilowattisella kotilaturilla puolta nopeammin kuin 11-kilowattisella kotilaturilla.
Huom! AC-latausteho koskee vain kotilatausta, ei niin kutsuttuja pikalatureita. Julkisilta paikoilta läytyvät suuremmat pikalatauslaitteet ovat jännitteisyydeltään tasavirtaa (DC), kun taas kotilatauslaitteiden sähkö on vaihtovirtaa (AC).
Kiinteä latauskaapeli vai latauspistoke?
Voit valita latauslaitteeseesi joko kiinteän kaapelin tai Type 2 -latauspistokkeen, josta autoa ladataan erillisellä latauskaapelilla. Kaikki Euroopassa myytävät sähköautot ovat yhteensopivia Type 2 -pistokkeen kanssa.
Osa kokee kiinteän latauskaapelin kätevämmäksi. Toiset valitsevat johdottoman vaihtoehdon esteettisistä syistä.
Paras sähköauton latauslaite on älykäs
Älykäs sähköauton latauslaite tekee auton lataamisesta edullista, vaivatonta ja turvallista. Huomaathan, että eri valmistajien latauslaitteiden ominaisuudet vaihtelevat.

Älykäs sähköauton latauslaite
Älykäs sähköauton latauslaite kannattaa – 5 syytä:
- Säästö. Älykäs latauslaite ajoittaa latauksen pörssisähkön hinnan mukaan ja tuo säästöä sähkölaskuun.
- Kännykkäsovellus. Sen kautta voit hallita laitteen käyttöä ja seurata kodin sähkönkulutusta.
- Dynaaminen kuormanhallinta suojaa kodin sähköjärjestelmää ylikuormitukselta eli sulakkeiden palamiselta.
- Suojattu lataus. Hyväksy latauksen aloittaminen aina sovelluksesta ja suojaa laite näin luvattomalta käytöltä.
- Älykäs latauslaite valvoo latausliittimen lämpötilaa, ja siinä on sisäänrakennettu vikavirtasuojaus.
Huom! Älykäs latausasema ei vaadi toimiakseen verkkoyhteyttä. Voit siis hankkia sen huoletta, vaikka kotona ei olisi langatonta WiFi-verkkoa.
Dynaaminen kuormanhallinta tekee latauksesta huoletonta
Dynaaminen kuormanhallinta on yksi älykkään latauslaitteen toivotuimpia ominaisuuksia. Siksi toimitamme langattoman kuormanhallintamoduulin halutessasi latauslaitteen yhteydessä. Kaikkiin latauslaitteisiin sitä ei ole saatavilla tai sen hankinta saattaa tulla kalliiksi. Jos kuormanhallintaa ei ole, maksimilataustehoa joudutaan rajoittamaan reippaasti, jotta pääsulakkeet kestävät kuormituksen tilanteessa kuin tilanteessa. Näin latauslaitteen maksimiteho jää hyödyntämättä.
Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latauslaite optimoi lataustehoa automaattisesti sen mukaan, paljonko sähköä on saatavilla kiinteistössä. Sen ansiosta kiinteistön koko kapasiteetti voidaan hyödyntää, eikä latausta tarvitse rajoittaa.
Jos esimerkiksi sauna, uuni ja pyykinpesukone ovat päällä, latauslaite ei suorita latausta samaan aikaan täysteholla vaan mitoittaa latauksen niin, että pääsulake ei ylikuormitu eli niin sanotusti pala.
Jos laitteessa ei ole kuormanhallintaa, maksimilataustehoa joudutaan rajoittamaan reilusti ja latauslaitteen maksimiteho jää hyödyntämättä.
Sähköauton latauslaitteen asennus
Sähköauton latauspiste asennetaan auton parkkipaikan yhteyteen. Tämä voi tarkoittaa asennusta esimerkiksi kodin tai autotallin seinälle tai parkkipaikalle lämmitystolppaan.
Jos kotona on kakkosautona polttomoottoriauto, sen lämmitys hoituu myös latauslaitteesta.
Kiinteiden latauslaitteiden koossa ei ole yleensä suuria eroja.
Latauslaitteen säänkestävyydestä kertoo sen IP54-luokitus, eli sen voi turvallisesti asentaa taivasalle.
Asennuksen hoitaa ammattilainen
Latausaseman asennuksen saa hoitaa vain sähköasentaja. Ammattilainen asentaa laitteen niin, että sen käyttö on turvallista.
Asennus kestää tavallisesti noin 1—4 tuntia. Tämä edellyttää, että asentaja on saanut kohteesta pyytämänsä tiedot etukäteen eikä asennuksessa tule esiin yllätyksiä.
Latauslaite yhdistetään kaapelilla kodin sähköpääkeskukseen. Jos latauslaite asennetaan kodin seinään, kaapeli vedetään latauslaitteelta sähköpääkeskukseen seinää pitkin. Tolppa-asennuksessa kaapelille kaivetaan asennusoja.
Latauslaite asennetaan kodin sähköpääkeskukseen omien sulakkeidensa taakse. Mikäli sähkökeskuksessa ei ole tilaa uusille sulakkeille, voidaan latauslaitetta varten asentaa oma pieni asennuskotelo, johon uudet sulakkeet saadaan asennettua.

Sähköauton latausasema taloyhtiöösi
Jos toivot sähköauton latausasemaa taloyhtiöön, ota yhteys taloyhtiön hallitukseen tai isännöitsijään. He käynnistävät prosessin latauspisteiden hankkimiseksi taloyhtiöön.
Taloyhtiön kannattaa kartoittaa asennusvaihtoehtoja ammattilaisten kanssa. Kartoituksessa selviää muun muassa, kuinka monta latauspaikkaa taloyhtiön sähköjärjestelmä nykyisellään kestää.
Sähköauton latausasema – usein kysytyt kysymykset
Kuinka pitkä takuuaika sähköauton latauslaitteella on?
Tämä riippuu myyjästä. Vaasan Sähkön latauslaitteella on 2 vuoden takuu.
Kauanko sähköauton latauslaite kestää käytössä?
Latausasema on suunniteltu ja valmistettu kestämään yli kymmenen vuotta.
Käykö sähköautoon ja ladattavaan hybridiin sama laturi?
Kyllä. Euroopassa myytävissä täyssähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä on tyypillisesti Type 2 -pistoke. Se on standardi pistokeliitäntä myös Euroopassa myytävissä latauslaitteissa.
Mikä on vikavirtasuoja?
Vikavirtasuoja on lisäsuojalaite, jota käytetään täydentämään sulakkeen tai katkaisijan antamaa suojausta. Vikavirtasuoja suojaa laitteen käyttäjää vaarallisilta sähköiskuilta ja estää tulipaloja.
Mitä tarkoittaa dynaaminen kuormanhallinta?
Dynaaminen kuormanhallinta optimoi sähköauton lataustehoa automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon sähköä on saatavilla kiinteistössä. Tällöin latausasema säätelee sähkön käyttöä kodin muun sähkönkulutuksen mukaan niin, että latausprosessi ei ylikuormita kiinteistön sähköjärjestelmää.
Vaasan Sähkön laitteen mukana voidaan toimittaa langaton kuormanhallintamoduuli Smartbuddy tai voit ostaa Boostmate Pro -latausaseman, joka sisältää vakiona dynaamisen kuormanhallinnan.
Miten latausasemasta pidetään huolta?
Latausasema on helppokäyttöinen. Riittää, että pidät sen puhtaana. Huolehdi erityisesti, ettei latauspistokkeeseen kerry kosteutta tai likaa. Latausasemalla on 2 vuoden takuu.
Saako sähköautoa ladata pistorasiasta?
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES suosittelee auton säännöllistä lataamista vain latauslaitteesta. Älä ota tavaksi ladata autoa tavallisesta suko-pistorasiasta. Ajan mittaan se voi rikkoa pistorasian ja aiheuttaa tulipalon vaaran, sillä pistorasiaa ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa suurta sähkökuormaa.
Voiko sähköauton latausasemaa käyttää yhdessä aurinkopaneelien kanssa?
Ladattavan auton omistaja voi hyötyä huomattavasti aurinkopaneeleista, mikäli latausasema ja aurinkosähköjärjestelmä toimivat saumattomasti yhteen.
Vaasan Sähkö on kehittämässä omaa älykotikonseptiaan, jolla latauksen optimointi aurinkotuotannon mukaan on tulevaisuudessa mahdollista.
Mitä eroa on 1-vaiheisella ja 3-vaiheisella latauksella?
1-vaiheisessa latauksessa autoa ladataan vain yhdestä vaiheesta ja 3-vaiheisessa kolmesta. Tämä tarkoittaa käytännössä, että 3-vaihelataus on kolme kertaa nopeampaa kuin 1-vaihelataus.
Uudet ladattavat autot tukevat pääasiassa 3-vaihelatausta. Vaasan Sähkön latauslaitteella on mahdollista ladata myös autoja, joissa on 1-vaihelataus.
Mikä on Type 2 -liitin?
Se on Euroopan unionin standardin mukainen latausliitin ladattavissa autoissa. Sen ansiosta kaikki Euroopassa myytävät automallit ovat yhteensopivia eurooppalaisten latauslaitteiden kanssa.
Japanilaisissa ja amerikkalaisissa autoissa on vakiona erilainen Type 1 -liitin.