Uusi teknologia takaa kulutusdatan laadun

”Vaasan Sähkön kaukolämpöasiakkaiden energiamittarit tullaan vaihtamaan vuosien 2025-2028 aikana. Vuonna 2025, projektin ensimmäissessä vaiheessa, vaihdamme yhteensä 1400 kaukolämpömittaria”, kertoo projektipäällikkö Juha-Matti Karvala.

Miksi mittarit vaihdetaan?

Nykymittareiden etäluentaominaisuus on toteutettu pääosin 2G-modeemeilla. Mittarit tulevat teknologiansa osalta käyttöikänsä päähän, kun 2G-verkko ajetaan Suomessa lähivuosina alas, eikä etäluenta enää onnistu nykymittareilla.

Uudet energiamittarit on varustettu teknologialla, jossa erillistä etäluentalaitetta ei enää tarvita.

Uusien mittareiden asennuksesta vastaa yhteistyökumppanimme Elvera.

Kaukolämpömittareilla on yleisesti noin 10 vuoden vaihtosykli, joten mittareiden vaihtaminen kuuluu myös projektin ulkopuolella Vaasan Sähkön jatkuvaan työhön. Tämä tarkoittaa, että osalla kaukolämpöasiakkaistamme on jo ennen projektin alkua uusi, vastikään vaihdettu kaukolämpömittari.

Hankkeen perustiedot

Milloin kaukolämpömittarini tullaan vaihtamaan?

Yhteistyökumppanimme Elvera, joka vastaa mittareiden asennustöistä, on asiakkaisiimme yhteydessä, kun mittarinvaihto lähestyy. Asiakkaalle ehdotetaan asennusaikaa, jonka voit joko hyväksyä tai hylätä. Jos ehdotettu aika ei sovi sinulle, voit ehdottaa asennukselle uutta aikaa.

Kuinka kauan uuden mittarin asennus kestää?

Mittarinvaihto kestää arviolta noin 2 tuntia ja aiheuttaa noin 30–60 minuutin katkon lämmönjakelussa.

Tuleeko minun valmistautua mittarinvaihtoon?

Asennustyötä helpottaaksemme pyydämme sinua etukäteen siirtämään pois mahdolliset esineet teknisestä tilasta, jossa energiamittari sijaitsee. Näin luot asentajalle hyvät työolosuhteet ja mittarinvaihto sujuu nopeammin.

Tuleeko minun olla kotona, kun mittaria tullaan vaihtamaan?

Omakoti- ja paritaloissa asiakkaan tulee olla kotona siltä osin, että asentajalle varmistetaan pääsy tekniseen tilaan, jossa kaukolämpömittari sijaitsee.

Maksaako uusi kaukolämpömittari minulle?

Uusi kaukolämpömittari tai sen asennus ei maksa asiakkaillemme mitään.

Miksi mittarini vaihdetaan? 

Nykyisten energiamittareiden etäluentaominaisuus tulee teknologiansa osalta käyttöikänsä päähän, kun 2G-verkko ajetaan Suomessa lähivuosina alas, eikä kulutusdatan etäluenta enää onnistuisi nykymittareilla. Uudet energiamittarit on varustettu teknologialla, jossa erillistä etäluentalaitetta ei enää tarvita.

Onko kaukolämpömittari pakko vaihtaa?

Kaukolämpömittari on pakko vaihtaa, sillä nykymittarit tulevat teknologiansa osalta käyttöikänsä päähän, kun 2G-verkko, jonka kautta nykymittareiden etäluenta toimii, ajetaan Suomessa lähivuosina alas. Kaukolämpömittari vaihdetaan uuteen, jotta se toimisi myös jatkossa.

Tuleeko minun tehdä jotain mittarinasennuksen jälkeen?

Kun uusi mittari on asennettu, on hyvä seurata, että uudet asennetut liitokset ovat tiiviit eikä vuotoa esiinny. Jos havaitset jotain poikkeavaa, olethan viipymättä yhteydessä meidän asiakaspalveluumme soittamalla arkisin klo 8–16 numeroon 06 324 5340, tai muina aikoina 06 324 5555.

Mihin voin olla yhteydessä, jos minulla on kysyttävää uudesta mittaristani?

Jos sinulla tulee mitä tahansa kysyttävää uuteen kaukolämpömittariisi liittyen, voit olla yhteydessä Vaasan Sähkön kaukolämpöyksikön asiakaspalveluun soittamalla numeroon 06 324 5340.

alustava asennusaikataulu

  • Toukokuussa 2025 aloitamme asennukset Palosaaren ja Vikingan alueilla

Yhteystiedot

Kaukolämmön asiakaspalvelu

Avoinna arkisin klo 10-16

Johan Eriksson, asiakkuuspäällikkö