Lakot viivästyttävät laskujen saapumista

Torstaina 1. helmikuuta Suomessa alkavat lakot vaikuttavat myös meidän toimintaamme, ja viivästyttävät näin ollen laskujen saapumista asiakkaillemme. Laskut lähetetään lakkojen päätytyttyä, jolloin myös laskun eräpäivä määräytyy myöhäisemmän lähetysajankohdan mukaan.

Kireä pakkanen haastaa sähkötehon riittävyyttä – joustathan sähkönkulutuksessasi!

Lähivuorokausina tilanne sähkömarkkinoilla on kireä. Pyydämme kaikkia asiakkaitamme vähentämään sähkönkäyttöä erityisesti huippukulutustunteina klo 8 – 10 ja klo 17 – 22. Pitkittynyt pakkasjakso on nostanut sähkön kulutuksen korkealle tasolle. Kaikkien on syytä siirtää sähkönkäyttöä pois huippukulutustunneilta, kehottaa kantaverkkoyhtiö Fingrid. Motiva taas luettelee vinkit, miten kaikki voivat omassa kulutuksessaan joustaa ja auttaa tilannetta huipputuntien aikana: Sulje

Massiivinen aurinkovoimala Lapualle: Vaasan Sähkön osuus lähes kolmannes

Lapuan Heininevalle rakennettava aurinkovoimala on kansallisessa mittakaavassa erittäin suuri. EPV Energian rakennuttama teollisen mittaluokan laitos valmistuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa valmistuva aurinkovoimala tuottaa arviolta noin 67 gigawattituntia sähköä vuodessa. Siitä Vaasan Sähkön osuus on noin 30 prosenttia. Toisen vaiheen on suunniteltu nostavan vuosituotannon yli 90 gigawattituntiin.

Sähkömarkkina: Pörssisähkön hinnassa hyvin poikkeuksellinen tilanne 24.11.

Järjestelmävirheen vuoksi Nord Pool -sähköpörssissä on 24.11. klo 15 alkaen koko Suomen hinta-alueella erittäin alhainen pörssisähkön hinta. Nyt on vahvistunut, ettei asiaa korjata. Päivitetty 23.11. klo 20.22. ”Perjantain hintataso on muodostunut virheellisen kaupankäynnin perusteella eikä kuvasta sähköjärjestelmän todellista tilaa. Fingrid toivoo, että kuluttajat eivät reagoisi sähkön halpaan pörssihintaan lisäämällä kulutusta, vaan toimisivat kuten tavallisena perjantaina,

Suomen suurin käytössä oleva sähkökattila-lämpövarastoyhdistelmä sijatsee Vaasassa

Vaasan Vaskiluodossa on juuri otettu käyttöön 120 megawatin edestä uutta sähkökattilakapasiteettia ja laajennettu lämpövarasto. Vaasan Voiman laitoksen sähkökattiloiden teho on hankinnan myötä yhteensä 160 megawattia, mikä asettaa Vaasan kaukolämmön sähkökattilat tehollisesti Suomen suurimpien joukkoon. Yhdessä laajennetun lämpövaraston kanssa ratkaisu tuo järjestelmään kaivattua joustoa ja kustannustehokkuutta samalla vähentäen kaukolämmön tuotannon päästöjä.