Alla olevat usein kysytyt kysymykset kertovat myös, mihin laskutus perustuu sekä mitä tietoja saat sähkölaskultasi.

Kysymyksiä laskusta

Mitä teen, jos en pysty maksamaan laskua?

Jos olet huolissasi siitä, miten saat sähkö- tai kaukolämpölaskusi maksettua, ota meihin yhteyttä hyvissä ajoin ennen laskun eräpäivää. Näin voimme löytää sinulle sopivan ratkaisun.

Jos laskusi eräpäivä ei vielä ole mennyt umpeen

  • Voimme tarjota sinulle pidennettyä maksuaikaa, kun olet meihin ajoissa yhteydessä. Se, kuinka paljon maksuaikaa voit saada, riippuu aina omasta tilanteestasi ja siitä, minkälainen ratkaisu palvelee sitä parhaiten.

Jos laskun eräpäivä on mennyt umpeen

Lue lisää täältä.

Mitkä ovat käytössä olevat maksutavat?

Suosittelemme kaikille asiakkaillemme sähköistä laskua. 

Toimitamme laskut sähköisesti e-laskuna ja sähköpostilaskuna sekä Kivran ja OmaPostin palveluihin. E-lasku tulee verkkopankkiisi, kun taas Kivra ja OmaPosti toimivat sähköisinä postilaatikkoina, joissa myös hoidat helposti laskun maksun. Sähköpostilasku saapuu sähköpostiviestinä. 

Yritysasiakkaille suosittelemme verkkolaskua

Jos sähköinen lasku ei ole sinulle sopiva maksutapa, voit saada laskun paperisena postilaatikkoon tai tehdä pankin kanssa sopimuksen suoramaksusta

Suoramaksulla maksat laskut ilman verkkopankkia. Kun käytössäsi on suoramaksu, toimitamme sinulle laskun tiedot postitse hyvissä ajoin ennen eräpäivää ja lähetämme samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan pankkiisi. Suoramaksusopimuksella valtuutat pankin maksamaan laskun puolestasi. Pankki maksaa laskun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä. 

Huomaathan, että laskua ei voi maksaa paikan päällä asiakaspalvelussamme. 

Kuinka usein saan sähkölaskun?

Voit itse päättää, kuinka tiheästi saat laskun!

  • Vähintään 6 laskua/vuosi.
  • Enintään 12 laskua/vuosi.
Miten saan laskuni e-laskuna?

E-lasku on vaivaton ja ekologinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Saat e-laskun verkkopankkiisi, jossa voit lukea, maksaa ja arkistoida sen helposti. Teet e-laskusopimuksen kätevästi verkkopankissasi. Tarvitset vain asiakasnumerosi ja laskutusperusteen, jotka löydät uusimmalta sähkö- tai kaukolämpölaskultasi ensimmäisen sivun yläosasta.

Tee näin

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi.
  2. Noudata verkkopankin ohjeita ja tilaa uusi e-lasku. Valitse laskuttajaksi Vaasan Sähkö Oy tai Vaasan Sähköverkko Oy (jos kyseessä on verkkopalvelulasku). Anna tunnistetiedoiksi asiakasnumerosi ja laskutusperusteesi (numerosarja). Muista valita myös oikea laskun aihe – sähkölasku tai kaukolämpölasku.
  3. Jos et halua hyväksyä jokaista laskua erikseen, valitse automaattinen maksaminen.
  4. Tarkista tiedot ja tallenna.

Seuraava lasku saattaa tulla vielä paperilla, mutta sen jälkeen saat e-laskusi suoraan verkkopankkiin, jonne laskusi myös arkistoituvat.

Miten saan laskuni sähköpostiin?

Vaihda paperilaskusi sähköpostilaskuun tilaamalla se netissä tai olemalla meihin yhteydessä.

Sähköpostilaskun mukana saat virtuaalisen viivakoodin, mikä tekee laskun maksamisesta todella helppoa. Jos haluat tallentaa laskun omalle laitteellesi tai tulostaa sen, löytyy lasku myös pdf-tiedostona laskun saapumisviestissä olevan linkin takaa.

Huomaathan, että tilaamalla sähköpostilaskun peruutat samalla paperilaskun.

Miten saan laskuni Kivraan?

Kun otat Kivran käyttöön joko sovelluksena tai Kivran verkkosivuilla, voit jatkossa vastaanottaa, maksaa ja arkistoida kaikki laskusi palvelussa. Kivran käyttö on sinulle maksutonta ja otat palvelun käyttöön helposti ja turvallisesti.

Tee näin

  1. Lataa Kivra-sovellus puhelimesi sovelluskaupasta tai mene verkkosivulle kivra.fi.
  2. Rekisteröidy palveluun joko verkkopankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen saat Kivran käyttäjätunnuksen.
  3. Kun olet ottanut palvelun käyttöön, saat jatkossa automaattisesti Vaasan Sähkön sinulle lähettämät laskut sovellukseen tai käyttäjätilillesi, jos käytät selainversiota. Palvelussa myös maksat laskut helposti.

Huomaathan, ettei lasku tule enää esimerkiksi paperisena, jos siirryt palveluun. Jos käytät palvelua muille laskuille, mutta haluat edelleen saada Vaasan Sähkön laskut toisella tavalla, voit palvelussa poistaa Vaasan Sähkön lähettäjien joukosta.

Ei enää myöhästyneitä paperilaskuja eikä unohtuneita eräpäiviä!

Kun Kivraan tulee uusi lasku, saat myös ilmoituksen sähköpostiin. Huomaathan vahvistaa sähköpostiosoitteesi rekisteröinnin yhteydessä. Jos käytät mobiilisovellusta, saat push-ilmoituksen puhelimeesi, kun uusi lasku tipahtaa Kivraan!

Lue lisää Kivran käytöstä

Miten saan laskuni OmaPostiin?

Kun otat OmaPostin käyttöön joko sovelluksena tai verkkosivulla oma.posti.fi, voit jatkossa vastaanottaa, maksaa ja arkistoida kaikki laskusi palvelussa. OmaPostin käyttö on sinulle maksutonta ja otat palvelun käyttöön helposti ja turvallisesti.

Tee näin

  1. Lataa OmaPosti-sovellus puhelimesi sovelluskaupasta tai mene osoitteeseen oma.posti.fi/welcome/.
  2. Jos sinulla ei ennestään ole Postin käyttäjätunnusta, luo sellainen. Valmistaudu tunnistautumaan. Jatka OmaPostiin. Valitse ensimmäisellä käyttökerralla sinulle sopivat asetukset. Voit muuttaa asetuksia myöhemmin.
  3. Kun olet ottanut palvelun käyttöön, saat jatkossa automaattisesti Vaasan Sähkön sinulle lähettämät laskut sovellukseen tai käyttäjätilillesi, jos käytät selainversiota. Palvelussa myös maksat laskut helposti.

Huomaathan, ettei lasku tule enää esimerkiksi paperisena, jos siirryt palveluun. Jos käytät palvelua muille laskuille, mutta haluat edelleen saada Vaasan Sähkön laskut toisella tavalla, voit palvelussa poistaa Vaasan Sähkön lähettäjien joukosta.

Ei enää myöhästyneitä paperilaskuja eikä unohtuneita eräpäiviä!

Kun OmaPostiin tulee uusi lasku, saat myös ilmoituksen sähköpostiin. Huomaathan vahvistaa sähköpostiosoitteesi rekisteröinnin yhteydessä. Jos käytät mobiilisovellusta, saat push-ilmoituksen puhelimeesi, kun uusi lasku tipahtaa OmaPostiin!

Lue lisää OmaPostin käytöstä

Mitä tietoja sähkölaskussa on?

Sähkölasku sisältää paljon lakien ja asetusten määrittämää tietoa, minkä vuoksi lasku voi näyttää mutkikkaalta.

Lasku muodostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa sisältää yhteenvedon eri palvelujen laskutuksesta sekä maksutiedot. Muun muassa saat tietää

  • mitä sähkönkäyttöpaikkaa lasku koskee
  • minkä aikavälin sähkönkäytöstä on kyse
  • milloin lasku on kirjoitettu, eli laskun päiväyksen
  • summan ja eräpäivän
  • suoramaksusta, mikäli sellainen maksutapa on käytössä
  • viitenumeron, joka vaihtuu sähkölaskuittain. Ota tämä huomioon maksaessasi laskua tilisiirtona omassa verkkopankissasi.

Toinen osa laskusta muodostuu erittelystä sisältäen mm. tiedot laskutusjaksosta, yksikköhinnoista sekä energiamääristä. ​Tämä osa kertoo sinulle

  • sähkönkäyttösi määrän (kWh)
  • perus- ja energiamaksun yksikköhinnat erikseen sähkön myynnin ja/tai siirron* osalta
  • sähkön siirron* yhteydessä veloitettavasta sähköverosta
  • mahdollisista muista maksuista, kuten viivästyskoroista ja -maksuista
  • tietoa maksuista ja sähkönkäytön määrästä vuodessa.

*) Jos sähkönsiirtoyhtiösi on Vaasan Sähköverkko, sisältää lasku tiedot myös siirrosta. Jos asut toisen yhtiön jakelualueella, saat erillisen laskun siirrosta.

Miksi saan teiltä laskun, vaikka olen vaihtanut sähkönmyyjää?

Jos asut Vaasan Sähköverkon jakelualueella, saat meiltä laskun, vaikka vaihdat sähkönmyyjää. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. 

Miksi maksan perusmaksun, vaikka minulla ei ole sähkönkulutusta? 

Perusmaksulla katetaan sähkönmyyjän kiinteitä kustannuksia. Nämä eivät riipu käytetyn energian määrästä, vaan perusmaksu on sama kulutuksesta riippumatta

Sähkönsiirrossa perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkailla on aina tarvittaessa sähköt käytössään. 

Miten vaihdan laskun eräpäivän?

Voit siirtää laskun eräpäivää näppärästi Online-palvelussa. Jos eräpäivän siirto onnistuu, tieto näkyy maksamatta olevan laskun kohdalla.

Voit vaihtaa laskun eräpäivää, jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja avoinna etkä ole siirtänyt kyseisen laskun eräpäivää aikaisemmin.

Tällä hetkellä voit itse siirtää laskusi eräpäivää 60 päivällä alkuperäisestä eräpäivästä, jos laskun summa on korkeintaan 500 euroa. Jos tarvitset tätä enemmän maksuaikaa, ole yhteydessä maksamisen palveluihin maksusopimuksen tekemiseksi.

Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös verkkopankissasi. Lue lisää täältä.

Jos laskusi on ehtinyt siirtyä perintään tulee sinun olla yhteydessä suoraan perintätoimistoon asian selvittämiseksi.

Mikä laskutyyppi sopii sinulle parhaiten? Lue vinkkimme!

Sujahtaako postilaatikkoosi edelleen paperinen sähkölasku? Nyt on korkea aika päivittää paperilasku sähköiseen muotoon! Lopettamalla paperilaskun tilaamisen pienennät näppärästi hiilijalanjälkeäsi ja helpotat omaa arkeasi – laskun käsittely on nimittäin huomattavasti kätevämpää digitaalisesti!

Näin siirrät laskusi eräpäivää