Miten voimme auttaa?
Tältä sivulta löydät asiakaspalvelumme yhteystiedot sekä vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. Voit tarkastella sähkösopimuksia ja laskuja Online-palvelussa, kun se sinulle parhaiten sopii.
Sähkösopimukset taloyhtiöön
Miten valitsen sopivan sähkösopimuksen taloyhtiööni?
Sähkösopimuksen valintaan vaikuttaa kuinka paljon taloyhtiönne kuluttaa sähköä vuositasolla. Jos kulutus on yli 100 MWh vuodessa, teemme teille räätälöidyn tarjouksen kulutukseenne perustuen.
Jos kulutus on tätä pienempää, kannattaa miettiä, sopiiko teidän taloyhtiöllenne määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja haluatteko kiinteähintaisen vai pörssisähköön sidonnaisen sopimuksen.
Voit lukea kattavan vertailun kaikista eri sähkösopimuksista täältä ja kokeilla halutessasi sopimusavustajaa, joka auttaa sinua löytämään taloyhtiöllesi parhaiten sopivan sähkösopimuksen.
Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää taloyhtiöösi, sinun ei itse tarvitse irtisanoa sopimusta. Uusi sähkönmyyjä hoitaa irtisanomisen.
Pienet ja keskisuuret taloyhtiöt / Vuosiulutus alle 100 MWh
Avoinna arkisin klo 10–18
Suuret taloyhtiöt / Vuosikulutus yli 100 MWh
Avoinna arkisin klo 8-16
Laskut ja maksaminen
Mitkä ovat käytössä olevat maksutavat?
Suosittelemme kaikille asiakkaillemme sähköistä laskua.
Toimitamme laskut sähköisesti verkkolaskuna ja sähköpostilaskuna sekä Kivran ja OmaPostin palveluihin. E-lasku tulee taloyhtiösi laskutusjärjestelmään tai verkkopankkiin, kun taas Kivra ja OmaPosti toimivat sähköisinä postilaatikkoina, joissa myös hoidat helposti laskun maksun. Sähköpostilasku saapuu sähköpostiviestinä.
Taloyhtiöasiakkaille suosittelemme verkkolaskua.
Jos sähköinen lasku ei ole sinulle sopiva maksutapa, taloyhtiöllesi voidaan lähettää lasku myös paperisena.
Miksi taloyhtiömme saa teiltä laskun, vaikka olemme vaihtaneet sähkönmyyjää?
Jos taloyhtiö sijaitsee Vaasan Sähköverkon jakelualueella, saatte meiltä laskun, vaikka vaihtaisitte sähkönmyyjää. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa.
Miten vaihdan taloyhtiöni sähkölaskun eräpäivää?
Voit siirtää laskun eräpäivää näppärästi Online-palvelussa. Jos eräpäivän siirto onnistuu, näkyy tieto maksamattoman laskun kohdalla.
Voit vaihtaa laskun eräpäivää, jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja maksamatta, etkä ole siirtänyt kyseisen laskun eräpäivää aikaisemmin.
Jos käytössäsi on verkkolasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös laskutusjärjestelmässäsi.
Vika ja häiriötilanteet
Miten saan tiedon vika- ja häiriötilanteista?
Vika- ja häiriötilanteista Vaasan Sähköverkon alueella ilmoitetaan sivuillamme häiriötiedotteet-osiossa.
Vaasan Sähkön kaukolämmön asiakkaana saat tiedon kaukolämmön jakelukeskeytyksistä, niiden syistä ja kestosta verkkosivuiltamme osiosta “kaukolämpö”. Halutessasi voit myös tilata tiedotteet alta suoraan matkapuhelimeesi maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta.
Mikäli sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee Vaasan Sähköverkon alueen ulkopuolella, olethan yhteydessä omaan verkkoyhtiöösi.
Voit myös tilata tiedon häiriötiedotteista puhelimeesi tai sähköpostiisi:
Sähköt ovat poikki, miten tarkistan missä vika on?
Ensin on hyvä tarkistaa, onko sähköt poikki koko kiinteistössä. Kokeile vaikka valoja eri huoneissa. Tarkista tämän jälkeen pääsulakkeet – ovatko ne kunnossa? Vaikuttaisiko naapuritiloissa olevan sähköt päällä, vai koskeeko katko useampaa tilaa?
Jos naapurinkin tila on pimeänä, on mitä todennäköisimmin vika jakeluverkossa. Voit tarkistaa tilanteen ja ohjeet vikailmoituksen tekemiseen sähköverkkoyhtiösi verkkosivuilta.
Miten varaudun sähkökatkoon?
Sähkökatko on aina ikävä asia, mutta onneksi siihen voi myös varautua. Nykyverkoissa on myös paljon automaatiota, mikä auttaa vikojen pikaisessa paikantamisessa ja korjauksessa. Lisätietoja oman sähköverkkoyhtiösi häiriötilannepalveluista saat yhtiön verkkosivuilta. Mikäli asut Vaasan Sähköverkon alueella, ks. vaasansahkoverkko.fi.
Näin varaudut sähkökatkoon
- Pidä aina varavirtalähde ladattuna, jotta saat puhelimeen lisävirtaa katkon aikana.
- Pidä taskulamppu ja kynttilöitä – sekä tulitikkuja – helposti saatavilla.
- Sähkökäyttöinen autotallinovi aukeaa ilman sähköäkin. Opettele miten, ja opeta perheellesikin.
- Jos talossasi on tulisija, muista pitää polttopuita saatavilla.
- Varaa käteistä rahaa, sillä käteisnostoautomaatit eivät katkon aikana toimi.
Muista aina sähkökatkon aikana
- Älä avaa jääkaappia tai pakastinta, jos ei ole pakko.
- Näetkö sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumaisillaan olevan puun? Älä mene lähelle puuta äläkö koske siihen, vaan ilmoita asiasta sähköverkkoyhtiöllesi.
- Tarkista älypuhelimellasi tilannetiedot:
Vaasan Sähköverkon alueella
Muualla Suomessa
Kaukolämpö ei toimi, missä vika?
Jos kiinteistösi lämmityksessä on ongelmia, tarkista ensin, onko verkkosivuillamme ilmoitettu kaukolämmön jakeluhäiriöistä. Mikäli yleistä häiriöitä ei ole, katso vinkkimme oman laitteistosi tarkistamiseen.
MUISTA MYÖS VIKATILANTEEN AIKANA
- pysäytä kiinteistön ilmastointi, jos mahdollista
- älä tuuleta huoneistoa tai käytä liesituuletinta turhaan
- ota käyttövalmiuteen takka tai muu lisälämmitin.
Varmista lopuksi, että kaikki laitteet toimivat normaalisti. Kaukolämmön häiriöistä voit ilmoittaa ympäri vuorokauden sivujemme kautta.
Sähkönjakeluhäiriöt
Ilmoita sähkönjakeluhäiriöstä Vaasan Sähköverkon sivuilta.
Kaukolämpösopimukset
Voiko taloyhtiöni liittää kaukolämpöön?
Kaukolämpöverkkomme sijaitsee Vaasan, Mustasaaren Sepänkylän ja Vähänkyrön keskusta-alueella.
Voimme liittää kaukolämpöverkkoon sekä uudet että vanhat rakennukset, jotka sijaitsevat verkkoalueellamme. Jos taloyhtiö sijaitsee verkkoalueen lähettyvillä, ota yhteys asiakaspalveluumme, niin selvitämme, onko liittyminen mahdollista.
Lue lisää kaukolämpöön liittymisestä.
Epäilen vikaa taloyhtiön kaukolämpölaitteessa – miten toimin?
Kaukolämpölaite kaipaa toisinaan huoltoa. Olemme koonneet kattavan ohjeistuksen kaukolämpölaitteiden käytöstä. Löydät ohjeistuksen täältä. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä kaukolämmön asiakaspalveluun.
Sähkönjakeluun liittyvät kysymykset
Mikä sähkön sähkönsiirtotuote sopii taloyhtiölleni parhaiten?
Sähköverkkoyhtiöllä on tarjolla erilaisia sähkönsiirtotuotteita. Tutustu valikoimaan oman sähköverkkoyhtiösi verkkosivuilla.
Vaasan Sähköverkolla on tarjolla kolme sähkönsiirtotuotetta: Yleissähkö, Yösähkö ja Kausisähkö. Parhaan hyödyn saat valitsemalla siirtotuotteen, joka sopii parhaiten taloyhtiösi sähkönkäyttöön.
Haluan vaihtaa taloyhtiön sähkön mittaustapaa – miten toimin?
Siirtotuotteen vaihto kannattaa tehdä, jos taloyhtiön sähkönkulutukseen tulee selkeitä muutoksia ja nykyinen tuote ei enää ole edullisin. Näin voi käydä esimerkiksi, jos sähkön kulutus vähenee tai valtaosa kulutuksesta siirtyy eri ajankohdalle.
Kannattaa tutustua paikallisen sähköverkkoyhtiön käytäntöihin. Vasaan Sähköverkon asiakkaana taloyhtiöt voivat vaihtaa sähkön siirtotuotetta kerran vuodessa maksutta. Ilmoita muutoksesta Vaasan Sähköverkon sivuila.
Miten usein sähkönsiirtotuotteen voi vaihtaa?
Tutustu paikallisen sähköverkkoyhtiösi käytäntöihin. Vaasan Sähköverkon asiakkaana taloyhtiö voi vaihtaa sähkönsiirtotuotteen kerran vuodessa ja se on maksutonta.
Miten usein sähkönsiirtotuotteen voi vaihtaa?
Tutustu paikallisen sähköverkkoyhtiösi käytäntöihin. Vaasan Sähköverkon asiakkaana taloyhtiö voi vaihtaa sähkönsiirtotuotteen kerran vuodessa ja se on maksutonta.
Taloyhtiöni on hankkimassa aurinkopaneelit – miten aurinkopaneelit liitetään sähköverkkoon?
Ensisijaisesti tulisi tarkistaa, että aurinkopaneelijärjestelmä on mahdollista liittää sähköverkkoon.
Jos kiinteistö on jo liitetty sähkönverkkoon, aurinkopaneelijärjestelmä liitetään tähän yleensä automaattisesti. Tutustu oman energiantuotannon liittämiseen sähköverkkoon taloyhtiösi sähköverkkoyhtiön sivuilta.
Vaasan Sähköverkon ohjeistuksen löydät täältä.
Voinko saada tiedon sähkökatkosta matkapuhelimeeni?
Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit saada tiedon sähkökatkoista, niiden syistä ja kestosta suoraan matkapuhelimeen maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta. Lue lisää palvelun tilaamisesta Vaasan Sähköverkon sivuilta.
Jos yhtiö on toisen sähköverkon asiakas, kannattaa häiriötiedotteista lukea oman sähköverkon kotisivuilta.
Vaasan Sähköverkon asiakaspalvelu
Asioi helposti verkossa
Online-palvelussamme asiointi on helppoa ja nopeaa! Hoida sähkösopimuksiin ja laskuihin liittyvät asiat silloin, kun sinulle parhaiten sopii.