Underlätta din vardag med en elektronisk faktura! Vilken typ av räkning passar dig bäst? Läs våra tips!
Bär posten fortfarande hem din elräkning i pappersformat? Nu är det dags att byta bort pappersfakturan och beställa den elektroniskt i stället! När du väljer en elektronisk räkning minskar du enkelt på ditt koldioxidavtryck och du underlättar också din vardag – det är nämligen superbehändigt att behandla fakturan digitalt.
Som Vasa Elektriskas kund har du flera olika alternativ när du vill få din räkning digitalt. Alla digitala tjänster är kostnadsfria. Läs vilket alternativ passar dig bäst!
Du som lever mitt i småbarnsåren, välj e-fakturan eller e-postfakturan!
E-fakturan är ett behändigt sätt att behandla vilken räkning som helst. Du kan enkelt göra e-fakturaavtalet i din personliga nätbank. Efter det kommer din el- eller fjärrvärmeräkning att dyka upp i digital format på nätbanken och du kan glömma pappersräkningen för gott.
Nyttan med e-faktura och e-postfaktura
Varför rekommenderar vi e-fakturan just åt dig?
Fördelen med e-fakturan är att du kan skräddarsy tjänsten som du själv önskar. Du kan till exempel ställa in en automatisk betalning – då sker betalningen av räkningen av sig själv.
När räkningarna finns färdigt på nätbanken behöver du inte knappa in långa nummerserier eller komma ihåg förfallodatum.
Hur tar jag ibruk e-fakturan?
E-fakturan är ett enkelt och ekologiskt sätt att ta emot och betala räkningar. Fakturan kommer direkt till din nätbank där du kan granska, betala och arkivera den. Ett avtal om e-faktura är lätt fixat i din nätbank. För att göra det behöver du kundnummer och faktureringsavtalsnummer från räkningen. Du hittar numret i rutan högst uppe på fakturans första sida.
Gör så här
Logga in i din nätbank.
Följ nätbankens anvisningar om beställning av e-faktura. Gör avtalet med Vasa Elektriska Ab eller Vasa Elnät Ab (om avtalet gäller en nättjänstfaktura). Fyll i kundnummer och faktureringsavtalsnummer. Kom ihåg att också välja betalningsorsak, antingen fjärrvärmeräkning eller elfaktura.
Om du inte vill godkänna alla räkningar separat kan du automatisera betalningen.
Kontrollera uppgifterna och spara.
Nästa elräkning kan eventuellt ännu komma på posten, men efter det får du e-fakturan direkt i nätbanken, där också räkningarna arkiveras.
Hur fungerar e-fakturan?
När du gör e-fakturaavtalet kan du välja mellan manuell och automatisk betalning.
När du behandlar räkningen manuellt
Dyker e-fakturan upp på din nätbank
Sker betalningen först efter att du godkänt den
När betalningen sker automatiskt
Dyker e-fakturan upp på din nätbank
Sker betalningen automatiskt enligt räkningens förfallodag
Kan du också ställa in en betalningsgräns för räkningen dvs. så att automatiken inte genomförs vid räkningar vars summa överskrider gränsen
E-postfakturan betalar du i ett huj!
E-postfakturan betalar du supersmidigt tack vare dess virtuella streckkod. Du kan också öppna upp fakturan som pdf-fil, vilket gör det enkelt att också spara eller skriva ut den.
Notera att du inte får några påminnelser om att förfallodagen närmar sig – uppmärksamma därför fakturan när den kommer.
E-postfakturan kommer med en virtuell streckkod, vilket gör det supersmidigt att betala räkningen. Om du helst sparar eller skriver ut din faktura, når du den som pdf-fil via en länk i ankomstmeddelandet.
Observera att när du beställer fakturan till din e-post så får du inte den längre på posten.
Du som har flera hemadresser eller reser ofta, välj OmaPosti!
OmaPosti är ett elektroniskt alternativ till din traditionella postlåda. Du kan använda den som mobilapp eller i webbläsaren. Din följande elräkning dyker automatiskt upp i OmaPosti efter att du registrerat dig i OmaPosti-tjänsten.
Nyttan med omaposti
Varför rekommenderar vi OmaPosti just åt dig?
Ifall du bor på flera olika adresser eller annars bara är av den sorten som tycker om att resa ofta är det behändigt att du får dina räkningar, var du än befinner dig.
När du tar OmaPosti i bruk kan du vara säker på att räkningarna når dig i tid – då undviker du också onödiga avgifter om betalningspåminnelser med större sannolikhet.
OmaPosti är ett bra val för sig som vill motta dina räkningar elektroniskt men behandla dem själv manuellt.
På OmaPosti kan du också enkelt följa upp dina paket.
Hur fungerar OmaPosti?
Efter att du registrerat dig i OmaPosti dyker dina räkningar automatiskt upp där.
Kom ihåg att du kan ta bort Vasa Elektriska i avsändarlistan ifall du senare skulle önska att få vår räkning på ett annat sätt
Du kan också betala räkningar via OmaPosti
Du får ett meddelande till din e-postadress när en ny räkning mottagits på OmaPosti.
Hur får jag räkningen till OmaPosti?
Du kan ta ibruk tjänsten OmaPosti antingen som mobilapp eller på webbplatsen oma.posti.fi och börja ta emot, betala och arkivera dina fakturor där. Att använda OmaPosti kostar inget och tjänsten är säker.
Gör så här
Ladda OmaPosti-appen i din mobiltelefons appbutik eller gå in på sidan oma.posti.fi.
Om du inte sedan tidigare har ett användarnamn på Posti, skapa ett sådant. Bered dig på att identifiera dig. Fortsätt till OmaPosti. Välj i det här skedet de inställningar du tror du vill ha. Du kan ändra på dem senare.
När du har tagit ibruk tjänsten kommer framöver Vasa Elektriskas räkningar automatiskt till appen eller ditt användarkonto, om du använder webbläsaren. Du betalar också dina fakturor lätt med OmaPosti.
Observera att fakturan inte längre kommer på posten i pappersformat, när du tar ibruk OmaPosti. Om du vill få andra räkningar till tjänsten, men inte Vasa Elektriskas fakturor, kan du i tjänstens inställningar välja bort Vasa Elektriska från de bolag, vars räkningar du vill ta emot i OmaPosti.
Inga fler försenade pappersfakturor eller bortglömda förfallodagar!
När en ny faktura trillar in i OmaPosti får du också ett meddelande till e-posten. Observera att du behöver fastställa din e-postadress i samband med att du skapar ditt användarkonto. Om du använder mobilappen så får du en push-notifikation för varje ny räkning.
Sköter du betalningar tillsammans med en närstående? Välj Kivra!
Kivra gör din vardag smidigare på flera olika sätt. Där kan du bland annat motta och betala egna men också en närståendes räkningar, via mobilappen eller i webbläsaren. I Kivra kan du betala räkningar tillsammans med din närstående eller helt och hållet för hens del.
Nyttan med kivra
Varför rekommenderar vi Kivra just åt dig?
Att ta hand om räkningar till exempel tillsammans med en familjemedlem kan vara besvärligt och tidskrävande med traditionella betalningsmetoder.
En närstående som behöver hjälp med att betala sina räkningar kan bo långt borta – då kan en digital betalningstjänst vara till stor hjälp.
Hur behandlar man räkningar tillsammans på Kivra?
Registrera och logga in på Kivra
Ta dig till inställningarna och välj ”Dela postlåda”
Skriv in den personens personnummer och e-postadress som du vill dela Kivra med
En säkerhetskod skickas åt personen ifråga
Era Kivra-konton länkas när personen godkänt händelsen i sin egen Kivra.
Hur får jag räkningen till Kivra?
Du kan ta ibruk tjänsten Kivra antingen som mobilapp eller på Kivras webbplats och börja ta emot, betala och arkivera dina fakturor där. Att använda Kivra kostar inget och tjänsten är säker.
Gör så här
Ladda Kivra-appen i din mobiltelefons appbutik eller gå in på sidan kivra.fi.
Registrera dig som användare antingen med nätbankskoder eller med mobilcertifikat. Efter det får du användaruppgifter för Kivra.
När du har tagit ibruk tjänsten kommer framöver Vasa Elektriskas räkningar automatiskt till appen eller ditt användarkonto, om du använder webbläsaren. Du betalar också dina fakturor lätt med Kivra.
Observera att fakturan inte längre kommer på posten, när du tar ibruk Kivra. Om du vill få andra räkningar till tjänsten, men inte Vasa Elektriskas fakturor, kan du i tjänstens inställningar välja bort Vasa Elektriska från de bolag, vars räkningar du vill ta emot i Kivra.
Inga fler försenade pappersfakturor eller bortglömda förfallodagar!
När en ny faktura trillar in i Kivra får du också ett meddelande till e-posten. Observera att du behöver fastställa din e-postadress i samband med att du skapar ditt användarkonto. Om du använder mobilappen så får du en push-notifikation för varje ny räkning.