Ditt avtal överförs från Vasa Elektriska Ab till Vasa Elektriska Försäljning Ab

I början av april överförs ditt elavtal till Vasa Elektriskas helägda nya dotterbolag, Vasa Elektriska Försäljning Ab.

Ändringen påverkar inte ditt avtals pris eller villkor, inte heller det betalningssätt du har valt. Samtliga servicekanaler, kontaktuppgifter och öppethållningstider förblir som tidigare.

Situationen motsvarar det som beskrivs i punkt 9.2 i Elförsäljningsvillkoren (EFV 2024).

Ny fakturerare och nytt kontonummer

Det nya säljbolaget fakturerar för första gången för förbrukning i april. Då kommer Vasa Elektriska Försäljning Ab att stå som fakturerare. Om du har sparat en betalningsbotten i din nätbank ber vi dig då uppmärksamma det nya kontonumret.

Vi fakturerar varannan månad eller oftare

Om du tidigare har fått din faktura fyra gånger per år, kommer den framöver sex gånger per år i och med att faktureraren byts.

Ändringen påverkar inte ditt avtalspris och orsakar heller inga extra kostnader oberoende av ditt betalningssätt.

En del av våra kunder kommer i april också att få en faktura som avviker från den normala faktureringsrytmen. Vi meddelar separat om det till de kunder det gäller.

Varför bildades det nya säljbolaget?

Etableringen av bolaget är främst ett försök att öka transparensen i vår verksamhet.

Bolagets verksamhet kommer att omfatta elförsäljningen och olika energitjänster. Dessa kommer att fortsätta som en del av den bekanta koncernen och på samma adress.

Personalen förblir densamma, liksom servicekanalerna, öppetthållningstiderna och kontaktuppgifterna.

Sedan mer än ett år tillbaka har vi rapporterat försäljnings- och produktionsverksamheten inom elhandeln separat, eftersom det ökar transparensen mot omvärlden. Ändringen möjliggör också en bättre utveckling av olika funktioner och tjänster.

Hur syns ändringen för kunderna?

För elavtalskunder är förändringen liten – namnet på det nya försäljningsbolaget kommer att synas på fakturan och avtalsbekräftelserna. Dessutom kommer förändringen att synas under övergångsperioden som en förändring i faktureringsrytmen hos en del av våra kunder, som beskrivits ovan.

Elavtalen överförs till det nya dotterbolaget, men stannar i den bekanta Vasa Elektriska -koncernen. Avtal, priser, villkor och kundrelationer förblir oförändrade. Det samma gäller kontaktuppgifter, kundservicekanaler och öppethållningstider.

Kommer ändringen att påverka elpriserna?

När det gäller prissättningen kommer vi att fortsätta att arbeta på samma grunder som tidigare. Vi kommer också framöver att sträva efter att säkerställa att våra avtal har ett konkurrenskraftigt pris.

Gäller ändringen fjärrvärme?

Ändringen gäller inte fjärrvärme, utan endast försäljning av el. Fjärrvärmens kundförhållanden och avtal bibehålls inom moderbolaget Vasa Elektriska.

Fjärrvärmekunder får alltid sina räkningar en gång i månaden.