Där ligger den: en bit Vasakompetens som bäst. Efter att Taiga Chocolates fiskchoklad belönades vid en naturproduktmässa i Hongkong har lyxdelikatessen gått åt som smör i solsken.
Verkställande direktör Mirja Palola har sparat den sista fiskchokladkakan som finns kvar i Vasa till fotografen. Mer av det goda får man först senare i veckan.
Det är en hisnande fart på företaget som grundades så sent som i juli. Som tur är lotsas det av en erfaren besättning.
Fisk och choklad – varför inte!
Taiga Chocolate förenar mörk choklad med finska råämnen. I sortimentet står bäriga smaker sida vid sida med choklad med smak av ren och fisk. Förpackningarna är illustrerade med sagolika vyer från naturen. Fiskchokladen har en kul historia. Den uppfanns av Anne Nymark från Vasa.
En gång såg hon torkade norsar i affären och fick idén att testa om hennes katt skulle tycka om dem. Det gjorde katten inte, men Nymark bestämde sig att prova fisken själv. Den smakade sällsynt gott. Men hur skulle den passa ihop med choklad?
Kombinationen var en fullträff.
Marknaden för handgjord choklad är ändå liten i Finland. Därför bad Nymark Tanja-Maria Davidov, som hon hade träffat på en företagarkurs, om hjälp för att bygga ut sin lilla chokladfirma, som hon närmast hade som extraknäck.
Genom Davidov kom hon i kontakt med Palola. Nymark är fortfarande huvudägare i firman och ansvarar för produktutvecklingen och underleverantörerna.
Davidov och Palola har långa banor inom företagslivet. Palola har erfarenhet från ledning och utveckling av uppstartsföretag och har marknadsfört och utvecklat system och tjänster för hantering av tekniska data i företag. Davidov i sin tur har arbetat inom export och varit säljare av internationella frakttjänster.
De kom först med som rådgivare, men så småningom har chokladen blivit åtminstone ett halvtidsjobb.
”Vi har ett gott varumärke, och jag har en stark tro på dess möjligheter”, låter Palolas argument för sitt deltagande. ”Dessutom förstår alla för en gångs skull vad det är man säljer”, skrattar
kvinnorna.
På väg mot Asien
I sommar var Davidov och Palola i Hongkong på en internationell mässa för ekologiska och naturprodukter. Taiga Chocolate var en del av avdelningen Food from Finland.
”Kina är ett naturligt tillväxtområde för oss. Både chokladkonsumtionen och medelklassen växer där. Kineserna har också en stark kultur av att ge gåvor.”
“Choklad är ju den perfekta gåvan – den är helt neutral både politiskt och religiöst.”
Hittills har verksamheten varit småskalig. Tillverkningen sker hos en underleverantör, och kontoret följer med vart än kvinnorna går. Möten hålls oftast vid köksbordet hemma hos Palola. Förhandlingarna med asiatiska partners förs bland annat via Skype.
Från Hongkong fick Palola och Davidov med sig en stor bunt kontaktuppgifter från potentiella importörer som nu ska gås igenom.
Inför julmarknaden ska Taiga Chocolate lansera ytterligare en choklad med en ny smak.
Konkurrensen är hård på marknaden för premiumchoklad, men Finlands rena natur och hälsoeffekter som man förknippar med bär är en stark konkurrensfördel. För närvarande finns Taiga Chocolate bara att få i små specialbutiker, på turistorter i Lappland och på Finnairs flyg. Målet är att om ett år kan toppchokladen från Vasa köpas åtminstone i Hongkong och Singapore och eventuellt också i Fastlandskina och Japan.
Affärskvinnorna i chokladbolaget pratar varmt om samarbete. Finska företag som vill ut på exportmarknaden gör klokt i att dela både risker och nätverk.
”Det samma gäller för de skapande branscherna. Konstnärlighet och säljarförmåga ryms sällan i samma människa. Många företagare inom de kreativa yrkena tar alltför lite betalt för sitt arbete om de inte får hjälp och råd. Ett litet företag har svårt att nå ut i världen på egen hand.”
Text: Mariia Sarilo
Bild: Päivi Karjalainen