Elräkningen och betalningar
Spara energi för sådant som är viktigt – gör betalningen av räkningen så enkel som möjligt. Vi erbjuder många olika sätt att få räkningen och betala den. Välj det sätt som passar din vardag bäst. På den här sidan berättar vi mer om alternativen.
Nedan ser du några vanliga frågor bland annat om vilka uppgifter elräkningen baserar sig på samt vilken typ av information du hittar på den.
Frågor om fakturan
Vad gör jag om jag inte kan betala min räkning?
Om du är orolig för hur du ska få din elräkning eller fjärrvärmeräkning betald, kontakta oss i god tid innan fakturans förfallodag. Tillsammans kan vi hitta en lösning som passar dig.
Om fakturans förfallodag inte ännu har gått ut
- Kan vi erbjuda dig en förlängd betalningstid när du kontaktar oss i god tid.
- Längden på betalningstiden vi beviljar dig beror alltid på din egna situation. Vi strävar för att hitta en lösning som passar dig bäst.
Om förfallodagen på din faktura har gått ut
- Kontakta Vasa Elektriskas Betaltjänst.
- Om fakturan har redan flyttats över till indrivningsbyrån, kontakta indrivningsbyrån för att reda ut ärendet.
Läs mer här.
Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?
Vi rekommenderar elektronisk fakturering för alla våra kunder.
Vi levererar fakturor elektroniskt som e-fakturor och e-postfakturor samt till tjänsterna Kivra och OmaPosti. Din e-faktura levereras till din nätbank, medan Kivra och OmaPosti fungerar som elektroniska brevlådor där du också enkelt kan betala din faktura. Din e-postfaktura kommer att skickas som ett e-postmeddelande.
För företagskunder rekommenderar vi nätfaktura.
Om en elektronisk faktura inte är rätt betalningssätt för dig kan du få fakturan i pappersformat i postlådan eller ingå ett direktbetalningsavtal med din bank.
Med direktbetalning betalar du dina fakturor utan nätbank. När du använder direktbetalning skickar vi fakturauppgifterna per post i god tid före förfallodagen och skickar samtidigt fakturabetalningsinformationen direkt till din bank. Med ett direktbetalningsavtal godkänner du att banken betalar din faktura. Banken betalar automatiskt fakturan från ditt konto på förfallodagen.
Observera att det inte längre är möjligt att betala din räkning på plats vid vår servicepunkt.
Hur ofta får jag räkningen?
Du kan själv bestämma hur ofta du får din faktura!
- Minst 6 fakturor/år.
- Högst 12 fakturor/år.
Hur tar jag ibruk e-fakturan?
E-fakturan är ett enkelt och ekologiskt sätt att ta emot och betala räkningar. Fakturan kommer direkt till din nätbank där du kan granska, betala och arkivera den. Ett avtal om e-faktura är lätt fixat i din nätbank. För att göra det behöver du kundnummer och faktureringsavtalsnummer från räkningen. Du hittar numret i rutan högst uppe på fakturans första sida.
Gör så här
- Logga in i din nätbank.
- Följ nätbankens anvisningar om beställning av e-faktura. Gör avtalet med Vasa Elektriska Ab eller Vasa Elnät Ab (om avtalet gäller en nättjänstfaktura). Fyll i kundnummer och faktureringsavtalsnummer. Kom ihåg att också välja betalningsorsak, antingen fjärrvärmeräkning eller elfaktura.
- Om du inte vill godkänna alla räkningar separat kan du automatisera betalningen.
- Kontrollera uppgifterna och spara.
Nästa elräkning kan eventuellt ännu komma på posten, men efter det får du e-fakturan direkt i nätbanken, där också räkningarna arkiveras.
Hur får jag räkningen till min e-post?
Du kan byta din pappersfaktura till en e-postfaktura på nätet eller genom att vara i kontakt med oss.
E-postfakturan kommer med en virtuell streckkod, vilket gör det supersmidigt att betala räkningen. Om du helst sparar eller skriver ut din faktura, når du den som pdf-fil via en länk i ankomstmeddelandet.
Observera att när du beställer fakturan till din e-post så får du inte den längre på posten.
Hur får jag räkningen till Kivra?
Du kan ta ibruk tjänsten Kivra antingen som mobilapp eller på Kivras webbplats och börja ta emot, betala och arkivera dina fakturor där. Att använda Kivra kostar inget och tjänsten är säker.
Gör så här
- Ladda Kivra-appen i din mobiltelefons appbutik eller gå in på sidan kivra.fi.
- Registrera dig som användare antingen med nätbankskoder eller med mobilcertifikat. Efter det får du användaruppgifter för Kivra.
- När du har tagit ibruk tjänsten kommer framöver Vasa Elektriskas räkningar automatiskt till appen eller ditt användarkonto, om du använder webbläsaren. Du betalar också dina fakturor lätt med Kivra.
Observera att fakturan inte längre kommer på posten, när du tar ibruk Kivra. Om du vill få andra räkningar till tjänsten, men inte Vasa Elektriskas fakturor, kan du i tjänstens inställningar välja bort Vasa Elektriska från de bolag, vars räkningar du vill ta emot i Kivra.
Inga fler försenade pappersfakturor eller bortglömda förfallodagar!
När en ny faktura trillar in i Kivra får du också ett meddelande till e-posten. Observera att du behöver fastställa din e-postadress i samband med att du skapar ditt användarkonto. Om du använder mobilappen så får du en push-notifikation för varje ny räkning.
Hur får jag räkningen till OmaPosti?
Du kan ta ibruk tjänsten OmaPosti antingen som mobilapp eller på webbplatsen oma.posti.fi och börja ta emot, betala och arkivera dina fakturor där. Att använda OmaPosti kostar inget och tjänsten är säker.
Gör så här
- Ladda OmaPosti-appen i din mobiltelefons appbutik eller gå in på sidan oma.posti.fi.
- Om du inte sedan tidigare har ett användarnamn på Posti, skapa ett sådant. Bered dig på att identifiera dig. Fortsätt till OmaPosti. Välj i det här skedet de inställningar du tror du vill ha. Du kan ändra på dem senare.
- När du har tagit ibruk tjänsten kommer framöver Vasa Elektriskas räkningar automatiskt till appen eller ditt användarkonto, om du använder webbläsaren. Du betalar också dina fakturor lätt med OmaPosti.
Observera att fakturan inte längre kommer på posten i pappersformat, när du tar ibruk OmaPosti. Om du vill få andra räkningar till tjänsten, men inte Vasa Elektriskas fakturor, kan du i tjänstens inställningar välja bort Vasa Elektriska från de bolag, vars räkningar du vill ta emot i OmaPosti.
Inga fler försenade pappersfakturor eller bortglömda förfallodagar!
När en ny faktura trillar in i OmaPosti får du också ett meddelande till e-posten. Observera att du behöver fastställa din e-postadress i samband med att du skapar ditt användarkonto. Om du använder mobilappen så får du en push-notifikation för varje ny räkning.
Vilken information innehåller elräkningen?
Elräkningen innehåller mycket sådant som bestäms i lagar och förordningar och kan kan därför kännas krånglig att läsa.
Räkningen består av två delar. Den första delen består av ett sammandrag över olika tjänster och vad de kostar samt av betalningsuppgifterna. Bl.a. ser du
- vilken förbrukningsplats räkningen gäller
- vilken tidsperiod räkningen gäller
- datumet för räkningen, dvs. när den har skrivits ut hos oss
- summan och förfallodagen
- information om direktbetalning, om det betalningssättet har tagits ibruk
- referensnumret som varierar för varje räkning. Ta det i beaktande när du betalar räkningen i din nätbank.
Den andra delen innehåller specifik information om bl.a. faktureringsperiod, enhetspriser och förbrukad energi. Här ser du bl.a.
- hur mycket el du förbrukat (kWh)
- grundavgiften samt energiavgiftens enhetspris för den energi du använt och/eller för överföringen* av den
- elskatten som debiteras i samband med faktureringen av elöverföringen*
- eventuella övriga avgifter, såsom dröjsmålsränta och -avgifter
- betalningar och energiförbrukning på årsnivå.
*) Om Vasa Elnät är ditt elöverföringsbolag innehåller fakturan information om också överföringen. I annat fall får du en separat faktura för elöverföringen.
Varför får jag fortfarande en räkning av er fast jag har bytt elförsäljare?
Om du bor inom Vasa Elnäts distributionsområde får du en räkning från oss även om du byter elleverantör. Oavsett elförsäljningsbolag, är det även fortsättningsvis det lokala elnätsbolaget som ansvarar för elöverföringen och dess fakturering. Elöverföringen kan inte konkurrensutsättas.
Hur kan jag byta fakturans förfallodag?
Du kan enkelt flytta fram förfallodagen för din faktura i vår webbtjänst. Om ändringen av förfallodagen är möjlig syns informationen vid den öppna fakturan.
Du kan ändra fakturans förfallodag innan förfallodagen, om du inte har några andra förfallna fakturor obetalda och inte har ändrat den ifrågavarande fakturans förfallodag tidigare.
Du kan själv flytta förfallodagen med 60 dagar från den ursprungliga förfallodagen, när fakturans slutsumma är under 500 euro. Ifall du behöver mera tid att betala din räkning, kontakta vår kundtjänst för betalningar.
Kom ihåg att ändra förfallodagen även i nätbanken om du får räkningen som e-faktura. Läs mer här.
Ifall din faktura redan har gått till indrivning, kontakta indrivningsbyrån för att reda ut ärendet.
Så här Flyttar du fakturans förfallodag
Vill du flytta fakturans förfallodag? I vår webbtjänst kan du flytta förfallodagen själv med 60 dagar från det ursprungliga datumet när fakturans slutsumma är under 500 euro. Ifall du behöver mera tid att betala din räkning, kontakta vår kundtjänst för betalningar.
Vilken typ av räkning passar dig bäst? Läs våra tips!
Bär posten fortfarande hem din elräkning i pappersformat? Nu är det dags att byta bort pappersfakturan och beställa den elektroniskt i stället! När du väljer en elektronisk räkning minskar du enkelt på ditt koldioxidavtryck och du underlättar också din vardag – det är nämligen superbehändigt att behandla fakturan digitalt.
Ändra fakturans förfallodag
Vill du flytta fakturans förfallodag? I vår webbtjänst kan du flytta förfallodagen själv med 60 dagar från det ursprungliga datumet när fakturans slutsumma är under 500 euro. Ifall du behöver mera tid att betala din räkning, kontakta vår kundtjänst för betalningar.