Kom med i kundgemenskapen!
Kundgemenskapen erbjuder möjligheten att med låg tröskel påverka, komma med ideér och ge kommentarer
Elavtalsärenden
Nå oss på telefon
vardagar kl. 10–18
Fjärrvärme och Anslutningstjänster
vardagar kl. 8–16
Vår servicepunkt på
Kyrkoesplanaden 0, Vasa
är stängd tills vidare.
I vår webbtjänst sköter du enkelt och snabbt dina ärenden! Fixa allt som rör elavtal och fakturor när det passar dig bäst.
När du ringer oss betalar du enbart lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift.
Vi rekommenderar att våra kunder väljer ett av våra elektroniska betalningssätt.
Vi skickar elektroniska fakturor som e-faktura, e-postfaktura samt via Kivras och OmaPostis tjänster. E-fakturan kommer direkt till din nätbank när igen Kivra och OmaPosti fungerar som elektroniska postlådor, där du också lätt sköter om betalningen av fakturor. E-postfakturan skickar vi till din e-postadress. Läs mer om olika digitala betalningssätt.
För våra företagskunder rekommenderar vi betalning med nätfaktura.
Om våra elektroniska betalningssätt inte passar dig, kan du få räkningen per brevpost eller så kan du göra ett avtal om direktbetalning med din bank.
Med avtal om direktbetalning får du fakturans uppgifter i god tid före förfallodagen och samtidigt får också din bank de betalningsuppgifter som behövs. Avtalet fungerar som en fullmakt för att banken ska ta emot och betala fakturan för dig. Räkningen betalas automatiskt från ditt konto på förfallodagen.
Observera att det från och med sommaren 2024 inte längre går att betala fakturan på plats vid vårt kontor.
Ett elavtal är ett personligt avtal, men om personen är förhindrad kan rätten att teckna avtalet överlåtas med en fullmakt till en annan person. För personer under 18 år tecknas avtalet av personens vårdnadshavare.
Summan på elräkningen beror på hur mycket el du förbrukar och vilket pris du betalar för elenergi.
Elförbrukningen påverkas bl.a. av:
I ett hem med eluppvärmning är förbrukningen rejält mycket större på vintern än på sommaren, och det syns också på räkningen.
Du hittar ditt elpris på elräkningen, och om du är vår kund, också i vår app. Om du vill kan du konkurrensutsätta elen och välja en elförsäljare och ett elavtal som passar dig bäst.
Om du är i färd med att flytta från din nuvarande bostad och inte längre behöver elavtal där, kan du enkelt säga upp ditt avtal via vår Online-tjänst under ”Gör flyttanmälan”. Samtidigt kan du teckna ett nytt avtal för den nya adressen.
Du kan ändå behöva el på två ställen samtidigt, om du flyttar till en ny bostad medan du fortfarande städar i den gamla. Du kan ha flera avtal i kraft samtidigt. Det nya avtalet kan träda i kraft tidigare och ditt gamla avtal kan avslutas enligt behov, samma vardag till och med.
Om du byter elförsäljare på den nuvarande adressen behöver du inte säga upp avtalet. Den nya elförsäljaren sköter det i ditt ställe. Uppsägningstiden är då två veckor.
Om du bor inom Vasa Elnäts distributionsområde, får du en faktura av oss (Vasa Elnät) även om du byter elförsäljare. Oberoende av vilket bolag du köper din el av så faktureras elöverföringen av ditt lokala elnätsbolag. Elöverföringen är den del av elräkningen som inte kan konkurrensutsättas.
Grundavgiften täcker elförsäljarens fasta utgifter. De är oberoende av den förbrukade mängden energi – grundavgiften är densamma för både stor- och lågförbrukare.
Vid elöverföring är grundavgiften en avgift för upprätthållandet av elnätet och har mycket lite med själva elförbrukningen att göra. Med underhåll och utveckling av elnätet säkerställer man att kunderna alltid har el till sitt förfogande.
Du kan behändigt ändra din fakturas förfallodag via Online-tjänsten. Om ändringen av förfallodagen lyckas, syns detta automatiskt vid den öppna fakturan.
Du kan ändra fakturans förfallodag om du gör det innan förfallodagen, du inte har några andra förfallna fakturor öppna och inte har ändrat den ifrågavarande fakturans förfallodag tidigare.
Kom ihåg att ändra förfallodagen även i internetbanken om du får e-räkning. Läs mer här.
Det är praxis att avtalet i ditt namn avslutas, att slutfakturans adress uppdateras och att man vid behov tecknar ett nytt elavtal för den nya adressen. Den som bor kvar i bostaden tecknar ett nytt avtal i sitt eget namn.
Även om ni bott tillsammans så är principen att en myndig person själv bör teckna sitt elavtal. Därför bör hen ta kontakt med oss personligen antingen per telefon eller via vår hemsida i god tid innan ditt avtal löper ut.
Utan giltigt avtal kopplas elen bort på adressen när det föregående avtalet löper ut. Därför är det viktigt att den person som bor kvar i bostaden tecknar ett nytt avtal.
Vem som helst av oss kan plötsligt hamna i en svår livssituation. Den nya livssituationen kan ge upphov till en lång lista med extra ärenden som bör skötas. Om situationen på något sätt angår ditt eller din närståendes boende är det viktigt att också elavtalet ses över. Här har vi samlat några tips som vi önskar att ska hjälpa dig i en sån situation.
Elavtalet kan flyttas över på dig om du eller den tidigare ägaren förser oss med en kopia av köpebrevet, där det omnämns att elanslutningen byter ägare i samband med affären. En elanslutning är lös egendom och överförs därmed inte automatiskt till den nya fastighetsägaren.
En överföring av elavtalet blir alltid aktuell då en fastighet, till exempel ett egnahemshus eller en fritidsbostad, byter ägare. I höghus- eller radhusbostad ägs elanslutningen av bostadsaktiebolaget och är därmed gemensam för hela fastigheten.
Kom ihåg att teckna elavtal så snart som möjligt, för att säkerställa att du har tillgång till el i din fastighet.
En kopia av köpebrevet kan skickas till:
asiakaspalvelu@vaasansahko.fi
eller
Vasa Elnät Ab
Avtalskod 5015420
65003 Svarsförsändelse
(Vasa Elnät Ab betalar portot)
När din nattel kopplas på beror på ditt distributionsbolag. Den allmänna rekommendationen i branschen är att kundernas ackumulerande elapparater kopplas på gradvis. Avsikten är att minska belastningen på elnätet och att få lägre konsumtionstoppar. Med denna riksomfattande rekommendation strävar man efter att främja en störningsfri eldistribution.
På Vasa Elnäts distributionsområde kopplas till exempel varmvattenberedare numera på mellan klockan 22 och 23. Ändringen påverkar inte anordningarnas funktion eller nattelstariffen, som fortsättningsvis gäller mellan klockan 22 och 7.
Om du vill kan du också koppla på din varmvattenberedare och ditt värmesystem från ditt eget elskåp.