Hur kan vi hjälpa till?
På den här sidan hittar du kontaktuppgifterna till vår kundtjänst och svar på vanliga frågor. Du kan när som helst kontrollera dina elavtal och fakturor i vår webbtjänst.
Elavtal för husbolaget
Hur väljer jag rätt elavtal för vårt husbolag?
Valet av elavtal påverkas i stor del av det hur mycket el ert husbolag förbrukar per år. Om husbolaget förbrukar mer än 100 MWh per år gör vi en skräddarsydd offert baserat på förbrukningen.
Om husbolaget förbrukar mindre än 100 MWh per år kan det vara bra att fundera på huruvida ni vill ha ett tidsbundet eller fortlöpande avtal, och om ni vill ha ett fastprisavtal eller ett avtal baserat på börsel.
Du kan läsa en omfattande jämförelse av alla olika elavtal och testa avtalsassistenten som hjälper dig att hitta det bästa elavtalet för ert husbolag.
Små och medelstora husbolag / Årsförbrukning under 100 MWh
Öppet vardagar 10–18
Stora husbolag / Årsförbrukning över 100 MWh
Öppet vardagar 8–16
Fakturor och betalning
Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?
Vi rekommenderar elektronisk fakturering för våra kunder.
Vi levererar fakturor elektroniskt som e-fakturor och e-postfakturor samt till tjänsterna Kivra och OmaPosti. Din e-faktura levereras till husbolagets faktureringssystem eller nätbank, medan Kivra och OmaPosti fungerar som elektroniska brevlådor där du också enkelt kan betala din faktura. Din e-faktura kommer att skickas som ett e-postmeddelande.
För husbolag rekommenderar vi nätfaktura.
Om elektronisk fakturering inte är ett lämpligt betalningssätt för ert husbolag, kan vi också skicka en pappersfaktura.
Varför får husbolaget en faktura från er även om vi har bytt elförsäljare?
Om fastigheten ligger inom Vasa Elnäts distributionsområde kommer ni att få en faktura från oss oavsett vilken elförsäljare ni använder. Oavsett elförsäljningsbolag, är det även fortsättningsvis det lokala elnätsbolaget som ansvarar för elöverföringen och dess fakturering. Elöverföringen kan inte konkurrensutsättas.
Hur kan jag byta fakturans förfallodag?
Du kan enkelt flytta fram förfallodagen för er faktura i vår webbtjänst. Om ändringen av förfallodagen är möjlig anges det i samband med den obetalda fakturan.
Du kan ändra fakturans förfallodag om du gör det innan förfallodagen, du inte har några andra förfallna fakturor obetalda och inte har ändrat den ifrågavarande fakturans förfallodag tidigare.
Kom ihåg att ändra förfallodagen även i ditt faktureringssystem om du får nätfaktura.
Fel och driftstörningar
Hur får jag information om fel och störningar?
Fel och distributionsstörningar i Vasa Elnäts område rapporteras på vår webbplats under Avbrottsinfo på ingångssidan. Om ditt förbrukningsställe ligger utanför Vasa Elnät, vänligen kontakta ditt eget elnätsbolag.
Du kan också beställa aviseringar om störningar till din telefon eller e-post:
Elen har gått, hur kollar jag var felet finns?
Kontrollera först om avbrottet gäller hela fastigheten. Du kan exempelvis testa att tända lamporna i olika rum. Kontrollera sedan huvudsäkringarna – fungerar de? Verkar det att grannen har el, eller berör avbrottet flera företagsutrymmen?
Om det är mörkt också hos grannen, är det troligen ett fel i distributionsnätet. Du kan kontrollera situationen på ditt elnätsbolags webbplats där du också hittar anvisningar för hur du gör en felanmälan.
Hur kan jag förbereda mig för ett elavbrott?
Det är alltid tråkigt med elavbrott, men som tur är kan du vara väl förberedd. De moderna elnäten baserar sig i hög grad på automation, vilket gör det lättare att snabbt lokalisera och åtgärda fel. För mer information om ditt elnätsbolags störningstjänster, besök deras webbplats. Om du bor i Vasa Elnäts område, se vasaelnat.fi.
Så förbereder du dig för elavbrott
- Se till att alltid ha en laddad reservströmkälla till hands, så att du kan ladda telefonen under ett avbrott.
- Ha en ficklampa och stearinljus – med tändstickor – lätt tillgängliga.
- En eldriven garageport öppnas även utan el. Lär dig och din familj hur.
- Om du har en eldstad i huset, kom ihåg att ha ved till hands.
- Ha kontanter till hands, eftersom bankautomater inte fungerar vid elavbrott.
Kom alltid ihåg vid elavbrott
- Öppna inte kylskåpet eller frysen om du inte måste.
- Ser du ett träd som har fallit eller är på väg att falla på en elledning? Gå inte nära trädet och rör det inte, utan meddela ditt elnätsbolag om trädet.
- Kontrollera aktuell avbrottsinfo med mobilen:
Fjärrvärmen fungerar inte, var är felet?
Om du har problem med uppvärmningen av fastigheten, kolla först ingångssidan på vår webbplats om vi har meddelat om problem med fjärrvärmedistributionen. Om det inte finns några allmänna störningar, se våra tips för hur du kontrollerar din egen anordning.
KOM IHÅG FÖLJANDE UNDER EN STÖRNING
- stäng av fastighetens ventilation, om möjligt
- vädra inte bostaden och använd inte köksfläkten i onödan
- ha en eldstad eller annan extra värmekälla i beredskap.
Kontrollera slutligen att alla apparater fungerar som de ska. Du kan meddela oss dygnet runt om eventuella fel i fjärrvärmen på vår webbplats.
Du kan meddela oss dygnet runt om eventuella fel i fjärrvärmen, se kontaktuppgifterna.
Distributionsstörningar i fjärrvärmenätet
Öppet 24/7
Distributionsstörningar i elnätet
Rapportera störningar på Vasa Elnäts webbplats.
Fjärrvärmeavtal
Kan mitt husbolag anslutas till fjärrvärmen?
Vårt fjärrvärmenät ligger i Vasa, Smedsby i Korsholm och i centrala Lillkyro.
Vi kan ansluta både nya och gamla byggnader som ligger i vårt nätverksområde till fjärrvärmenätet. Om ditt husbolag ligger nära nätverksområdet, kontakta vår kundtjänst för att ta reda på om det är möjligt att ansluta.
Läs mer om anslutning till fjärrvärme.
Jag misstänker ett fel på husbolagets fjärrvärmeanordning – vad ska jag göra?
En fjärrvärmeanordning behöver ibland underhållas. Vi har sammanställt en omfattande guide till hur ni använder fjärrvärmeutrustningen. Du hittar anvisningarna här. Vid behov kan du kontakta fjärrvärmens kundtjänst.
Frågor om eldistribution
Vilken elöverföringsprodukt passar bäst för mitt husbolag?
Elnätsbolaget erbjuder en rad olika elöverföringsprodukter. Bekanta dig med urvalet på webbplatsen för ditt eget elnätsbolag.
Vasa Elnät erbjuder tre olika elöverföringsprodukter: Allmän el, Nattel och Säsongsel. Den bästa nyttan får du när du väljer en sådan överföringsprodukt som passar bäst husbolagets elförbrukning.
Jag vill byta husbolagets sätt att mäta el – hur gör jag?
Det lönar sig att byta överföringsprodukt om husbolagets elförbrukning förändras och er nuvarande produkt inte längre är den förmånligaste för er. Det kan ske till exempel om elförbrukningen minskar eller om huvuddelen av förbrukningen flyttas till en annan tidpunkt.
Det är bra att bekanta sig med rutinerna för ditt lokala distributionsföretag på deras webbplats. Som kund hos Vasa Elnät kan husbolag byta elöverföringsprodukt kostnadsfritt en gång om året. Meddela ändringen på Vasa Elnäts webbplats.
Hur ofta kan jag byta elöverföringsprodukt?
Det är bra att bekanta sig med rutinerna för ditt lokala distributionsföretag på deras webbplats. Som kund hos Vasa Elnät kan husbolaget byta elöverföringsprodukt en gång per år utan extra avgift.
Mitt husbolag håller på att skaffa solpaneler – hur ansluts solpanelerna till elnätet?
Det första du bör kontrollera är att din solpanelsanläggning kan anslutas till elnätet.
Om fastigheten redan är ansluten till eldistributionsnätet, ansluts solpanelsystemet vanligtvis automatiskt. På webbplatsen till husbolagets elnätsbolag kan du läsa om hur du ansluter energiproduktionen till elnätet.
Du hittar Vasa Elnäts anvisningar här.
Kan jag få ett meddelande om elavbrott till min mobiltelefon?
Som kund hos Vasa Elnät kan du få information om elavbrott, deras orsak och längd direkt till din mobiltelefon via en avgiftsfri sms-tjänst. Läs mer om hur du kan prenumerera på tjänsten påVasa Elnäts webbplats.
Om du är kund hos ett annat elnät, bör du läsa störningsinformationen på webbplatsen till ditt eget elnät.
Vasa Elnäts kundtjänst
Sköt dina ärenden enkelt online
I vår onlinetjänst är det enkelt och snabbt att sköta ärenden! Hantera elavtal och fakturor när det passar dig bäst.