Testi

Elavtal
Hur väljer jag rätt elavtal för mitt företag?  

Vid val av elavtal är det bra att fundera på om företaget vill ha ett tidsbundet avtal eller ett tillsvidareavtal, och om ni vill ha ett fastprisavtal eller ett avtal baserat på börsel. 

Du kan läsa en omfattande jämförelse av alla elavtal här. Sähkösopimusten vertailu työstössä yrityksille. 

Mitt företag ska flytta – kan jag överföra vårt nuvarande avtal till en ny adress? 

Vid flytt måste det gamla elavtalet skilt sägas upp och ett nytt avtal tecknas för den nya adressen.  
 
Vi säger aldrig upp ditt företags avtal automatiskt när ni flyttar, eftersom ni kan behöva el på två ställen samtidigt. Företaget kan ha mer än ett avtal i kraft samtidigt.  
 
Om företagets nuvarande elavtal är hos oss, gör först ett nytt avtal till den nya adressen. Du kan samtidigt säga upp ert avtal på den gamla adressen. Det lönar sig att göra eventuella ändringar i avtalet minst ett par veckor innan ni flyttar, men ring vår kundtjänst  om ni behöver el snabbare till ert företag. 

Om ditt företag förbrukar mer än 100 MWh el per år, vänligen kontakta vår företagsförsäljning

Kan jag ingå ett elavtal på företagets vägnar? 

Du kan ingå ett elavtal på företagets vägnar och sköta företagets elavtalsärenden, förutsatt att du har firmateckningsrätt för att sköta företagets ärenden. 

Mitt företags situation har plötsligt ändrats, hur ska jag göra med elavtalet?

I en svår situation, som till exempel vid konkurs eller om ditt företag har betalningssvårigheter, kan det kännas extra svårt att sköta många ärenden på en gång. I en sådan här situation uppmanar vi dig att kontakta vår kundtjänst för företag för att närmare komma överens om betalningsärenden. 

Hur säger jag upp mitt företags elavtal? 

Om ditt företag ska flytta och inte längre behöver ett elavtal till nuvarande lokal kan du enkelt säga upp elavtalet här. 

Om ditt företag förbrukar mer än 100 MWh el per år, vänligen kontakta vår företagsförsäljning

Om du byter elleverantör på den nuvarande adressen behöver du inte säga upp avtalet. Den nya elförsäljaren ser till att avtalet sägs upp. Uppsägningstiden är då två veckor. 

Små och medelstora företag / Förbrukning under 100 MWh

Öppet vardagar kl. 10–18

Stora företag / Förbrukning över 100 MWh

Öppet vardagar kl. 8–16

Fakturor och betalning
Vilka betalningssätt kan användas? 

Till företagskunder rekommenderar vi nätfaktura

Vi levererar fakturor elektroniskt som nätfakturor och e-postfakturor. En nätfaktura skickas direkt till företagets faktureringsprogram eller nätbank. E-postfakturan skickas per e-post. 

Om elektronisk fakturering inte är ett lämpligt betalningssätt för ditt företag, kan vi också skicka en pappersfaktura

Varför är min elräkning så stor? 

Räkningens storlek beror på elförbrukningen och på hur mycket elen kostar i ditt företags avtal. Vissa företag har större elförbrukning om t.ex. produktionsanordningar ständigt är i drift. 

Faktorer som påverkar elförbrukningen är bland annat: 

  • Fastighetens uppvärmningsmetod 
  • Fastighetens ålder 
  • Fastighetens storlek 
  • Den elektroniska utrustningen i verksamhetslokalen 
  • Antal personer som arbetar i verksamhetslokalen 
  • Elförbrukningsvanor 
  • Fastighetens värmeisolering. 

Lokaler med elvärme förbrukar i allmänhet mycket mer el på vintern än på sommaren, vilket innebär att räkningarna då är större än på sommaren. 

Priset på den el företaget har avtal om ser du på elräkningen. Du kan följa elförbrukningen i vår webbtjänst. Ditt företag kan konkurrensutsätta energipriset och välja det elavtal och den elförsäljare ni vill. 

Varför får mitt företag fortfarande en räkning av er fast jag har bytt elförsäljare? 

Om företagets lokal finns inom Vasa Elnäts distributionsområde får ni en räkning från oss även om ni byter elförsäljare. Oavsett elförsäljningsbolag är det fortsättningsvis det lokala elnätsbolaget som ansvarar för elöverföringen och dess fakturering. Elöverföringen kan inte konkurrensutsättas. 

Varför betalar jag en grundavgift fast mitt företag inte har använt någon el? 

Grundavgiften täcker elförsäljarens fasta utgifter. De är oberoende av den förbrukade mängden energi, och grundavgiften är därför densamma oavsett förbrukning

Vid elöverföring är grundavgiften en avgift för upprätthållandet av elnätet och har inget med själva elförbrukningen att göra. Genom underhåll och utveckling av elnätet säkerställs att kunderna alltid har tillgång till el när det behövs.

Varför betalar jag en grundavgift fast mitt företag inte har använt någon el? 

Grundavgiften täcker elförsäljarens fasta utgifter. De är oberoende av den förbrukade mängden energi, och grundavgiften är därför densamma oavsett förbrukning

Vid elöverföring är grundavgiften en avgift för upprätthållandet av elnätet och har inget med själva elförbrukningen att göra. Genom underhåll och utveckling av elnätet säkerställs att kunderna alltid har tillgång till el när det behövs. 

Hur kan jag byta fakturans förfallodag? 

Du kan enkelt flytta fram förfallodagen för er faktura i vår webbtjänst. Om ändringen av förfallodagen är möjlig anges det i samband med den obetalda fakturan. 

Du kan ändra fakturans förfallodag om du gör det innan förfallodagen, du inte har några andra förfallna fakturor obetalda och inte har ändrat den ifrågavarande fakturans förfallodag tidigare. 

Kom ihåg att ändra förfallodagen även i ditt faktureringssystem om du får nätfaktura. 

Små och medelstora företag / Förbrukning under 100 MWh

Öppet vardagar kl. 10–18 

Stora företag / Förbrukning över 100 MWh

Öppet vardagar kl. 8–16 

Betalningar

Öppet vardagar kl. 8–16

Inkassoärenden

Lowell hjälper dig i inkassoärenden.

Fel och driftstörningar
Hur får jag information om fel och störningar? 

Fel och distributionsstörningar i Vasa Elnäts område rapporteras på vår webbplats under Avbrottsinfo på ingångssidan. Om ditt förbrukningsställe ligger utanför Vasa Elnät, vänligen kontakta ditt eget elnätsbolag.  

Du kan också beställa aviseringar om störningar till din telefon eller e-post: 

Beställ Vasa Elnäts avbrottsinfo.

Beställ avbrottsinfo för fjärrvärme.

Elen har gått, hur kollar jag var felet finns? 

Kontrollera först om avbrottet gäller hela fastigheten. Du kan exempelvis testa att tända lamporna i olika rum. Kontrollera sedan huvudsäkringarna – fungerar de? Verkar det att grannen har el, eller berör avbrottet flera företagsutrymmen? 

Om det är mörkt också hos grannen, är det troligen ett fel i distributionsnätet. Du kan kontrollera situationen på ditt elnätsbolags webbplats där du också hittar anvisningar för hur du gör en felanmälan. 

Vasa Elnäts område 

Elavbrott i hela Finland

Hur kan jag förbereda mig för ett elavbrott?

Det är alltid tråkigt med elavbrott, men som tur är kan du vara väl förberedd. De moderna elnäten baserar sig i hög grad på automation, vilket gör det lättare att snabbt lokalisera och åtgärda fel. För mer information om ditt elnätsbolags störningstjänster, besök deras webbplats. Om du bor i Vasa Elnäts område, se vasaelnat.fi. 

Så förbereder du dig för elavbrott 

  • Se till att alltid ha en laddad reservströmkälla till hands, så att du kan ladda telefonen under ett avbrott. 
  • Ha en ficklampa och stearinljus – med tändstickor – lätt tillgängliga. 
  • En eldriven garageport öppnas även utan el. Lär dig och din familj hur. 
  • Om du har en eldstad i huset, kom ihåg att ha ved till hands. 
  • Ha kontanter till hands, eftersom bankautomater inte fungerar vid elavbrott. 

Kom alltid ihåg vid elavbrott 

  • Öppna inte kylskåpet eller frysen om du inte måste. 
  • Ser du ett träd som har fallit eller är på väg att falla på en elledning? Gå inte nära trädet och rör det inte, utan meddela ditt elnätsbolag om trädet. 
  • Kontrollera aktuell avbrottsinfo med mobilen: 

Fjärrvärmen fungerar inte, var är felet?

Om du har problem med uppvärmningen av fastigheten, kolla först ingångssidan på vår webbplats om vi har meddelat om problem med fjärrvärmedistributionen. Om det inte finns några allmänna störningar, se våra tips för hur du kontrollerar din egen anordning. 

KOM IHÅG FÖLJANDE UNDER EN STÖRNING 

  • stäng av fastighetens ventilation, om möjligt 
  • vädra inte bostaden och använd inte köksfläkten i onödan 
  • ha en eldstad eller annan extra värmekälla i beredskap. 

Kontrollera slutligen att alla apparater fungerar som de ska. Du kan meddela oss dygnet runt om eventuella fel i fjärrvärmen på vår webbplats. 

Du kan meddela oss dygnet runt om eventuella fel i fjärrvärmen, se kontaktuppgifterna.

Distributionsstörningar i fjärrvärmenätet

Öppet 24/7

Distributionsstörningar i elnätet

Rapportera störningar på Vasa Elnäts webbplats.

Fjärrvärmeavtal
Kan mitt företag anslutas till fjärrvärmen? 

Vårt fjärrvärmenät ligger i Vasa, Smedsby i Korsholm och i centrala Lillkyro. 

Vi kan ansluta både nya och gamla byggnader som ligger i vårt nätverksområde till fjärrvärmenätet. Om ditt företag ligger nära nätverksområdet, kontakta vår kundtjänst för att ta reda på om det är möjligt att ansluta. 

Läs mer om anslutning till fjärrvärme.

Jag misstänker ett fel på företagets fjärrvärmeanordning – vad ska jag göra? 

En fjärrvärmeanordning behöver ibland underhållas. Vi har sammanställt en omfattande guide till hur ni använder fjärrvärmeutrustningen. Du hittar anvisningarna här. Vid behov kan du kontakta fjärrvärmens kundtjänst. 

Kundtjänst för fjärrvärme

Öppet vardagar kl. 8–16

Frågor om eldistribution
Mitt företag har köpt en fastighet – hur får jag elanslutningen i företagets namn? 

I samband med en fastighetsaffär kan elanslutningen vanligtvis överföras till den nya ägaren genom att förse elnätsbolaget med en kopia av köpebrevet där överföringen av elanslutningen omnämns som en del av köpet. 

Det lönar sig att kontrollera det lokala elnätsbolags anvisningar för ägarbyte av elanslutning. 

Som kund hos Vasa Elnät kan du läsa om rutinerna på Vasa Elnäts webbplats. 

Vilken elöverföringsprodukt passar bäst för mitt företag? 

Elnätsbolagen erbjuder olika elöverföringsprodukter som ofta baserar sig på tidsdelning. Bekanta dig med utbudet på webbplatsen för det lokala elnätsbolaget. 

Vasa Elnät erbjuder tre olika elöverföringsprodukter: Allmän el, Nattel och Säsongel. Den bästa nyttan får du när du väljer en sådan överföringsprodukt som passar bäst ditt företags elförbrukning.  

Läs mer om Vasa Elnäts överföringsprodukter.

Jag vill byta mitt företags sätt att mäta el – hur gör jag?  

Det lönar sig att byta överföringsprodukt om elförbrukningsvanorna förändras och den nuvarande produkten inte längre är den förmånligaste för ditt företag. Det kan ske till exempel om elförbrukningen minskar eller om huvuddelen av förbrukningen flyttas till en annan tidpunkt. 

Det lönar sig att läsa mer på ditt lokala elnätsbolags webbplats. Som kund hos Vasa Elnät kan du byta elöverföringsprodukt kostnadsfritt en gång om året. Beställ ändringen på Vasa Elnäts webbplats.

Hur ofta kan jag byta elöverföringsprodukt? 

Läs mer om vad ditt lokala elnätsbolag erbjuder på deras webbplats. Som kund hos Vasa Elnät kan du byta elöverföringsprodukt en gång per år utan extra avgift. 

Läs Vasa Elnäts anvisningar. 

Mitt företag ska skaffa solpaneler – hur ansluter vi dem till elnätet? 

Det första ni bör kontrollera är att er solpanelsanläggning kan anslutas till elnätet.  

Om fastigheten redan är ansluten till elnätet ansluts vanligtvis också solpanelsystemet automatiskt. På det lokala elnätsbolagets webbplats kan ni läsa om hur ni ansluter er egen elproduktion till elnätet. 

Du hittar Vasa Elnäts anvisningar här

Kan jag få ett meddelande om elavbrott till min mobiltelefon? 

Som kund hos Vasa Elnät kan du få information om elavbrott, deras orsak och längd direkt till din mobiltelefon via en avgiftsfri sms-tjänst. Beställ tjänsten på Vasa Elnäts webbplats

Om du är kund hos ett annat elnät bör du läsa mer på dess webbplats. 

Vasa Elnäts kundtjänst

Sköt dina ärenden enkelt online

I vår onlinetjänst är det enkelt och snabbt att sköta ärenden! Hantera elavtal och fakturor när det passar dig bäst.