
Topias Katajamäki: Framtidens medarbetare är en samarbetare
Hur förändras arbetet, när robotar och automatik tar över rutinjobbet? Vilka egenskaper krävs av framtidens medarbetare? Topias Katajamäki, underhållsingenjör på Vasa Elnät Ab, tog tag i det aktuella temat.

Du kanske har läst prognoser om hur vårt sätt att arbeta och arbetets innehåll kommer att förändras i framtiden när olika robotar och artificiell intelligens tar över våra rutinjobb, som ofta är projektartade.
Ett internationellt konsulteringsoch forskningsföretag har förutspått att år 2030 kommer 80 procent av arbetsuppgifter inom projektadministration att kunna automatiseras. Om denna prognos blir verklighet kommer organisationernas flödeseffektivitet, dvs. hur snabbt kundernas behov kan tillfredsställas, att revolutioneras. Då behöver organisationerna experter för uppgifter som kräver sådan kreativitet som maskinerna inte lätt kan lära sig.
Man ska kunna lyssna till och analysera kundens behov. Dessutom ska man hela tiden utveckla sin egen verksamhet så att kunden är redo att betala för det upplevda mervärdet.
När kundens behov har identifierats behövs ett utvecklingsteam som kan dra nytta av de olika automatiseringsverktygen och vid behov utveckla dem så att slutresultatet blir som det ska. Kortfattat kan man säga att framtiden behöver medarbetare som har goda samarbetsfärdigheter och kan utnyttja ny teknologi.
Jag vill avsluta med ett citat från publiceringsseminariet om arbets- och näringsministeriets rapport Finlands AI-era:
”I Finland finns en exceptionell förmåga att få olika sektorer att mötas: företagen, den offentliga sektorn och andra aktörer sätter sig gärna vid samma bord för att samtala. De utmanar varandra, de grälar och diskuterar – som det sig bör. Samarbete är utmanande men också stöttande och framåtblickande.”
Läs rapporten på tekoalyaika.fi.
Med önskan om en spännande framtid och solig vår!
Topias Katajamäki
underhållsingenjör, Vasa Elnät Ab
Annat intressant för dig
- Iakttagelser
Hållbarhetsinformation – vad får man säga nuförtiden?
Reglerna för hållbarhetsinformation ändras. Vår kommunikationsexpert Oona Björkbacka funderar på det aktuella ämnet.
- Aktuellt
Kundtjänstmotorn
Christian Lax leder kundtjänstens bakgrundsteam och njuter av att lösa problem. På sin fritid är han en entusiastisk gatufotograf. Vi…
- Marknadsöversikt
Elmarknadsöversikt: våren 2025
Den gångna vintern har varit mild i Norden och elpriset har hållits på en måttlig nivå. Norge och Sverige har…