Hur påverkar vintern elbilandet? Vi kontaktade Tuukka Heikkilä på Finsk Energiindustri rf. för att ställa frågan. Heikkilä hade några bra tips till alla elbilägare i rockärmen.
1 | Ha om möjligt alltid laddkabeln isatt när bilen står parkerad, speciellt på vintern.
Då kan bilen värma upp batteriet med nätström. Sätt också på kupévärmaren innan du börjar köra. Det kan du göra via en mobilapp eller med timern på bilens instrumentbräda. Vid ett par minusgrader blir bilen varm inom några minuter, vid riktigt bitande kyla kan det ta en kvart. När bilen är färdiguppvärmd kan batteriets kapacitet användas till att köra. En kallstart kan minska bilens räckvidd med tiotals procent.
2 | Kom ihåg att snabbladdaren blir långsammare om batteriet är kallt.
Det kan vara fallet om bilen har stått ute utan nätström. Då måste bilen först värma upp batteriet innan uppladdningen kan ske med full effekt. Har man kört bilen i flera timmar före laddning har batteriet vanligtvis hunnit bli tillräckligt varmt. Om snabbladdningen ändå känns trög – försök att köra batteriet nästan tomt nästa gång för att snabba upp laddningen.
3 | Kör ekonomiskt!
Då sparar du el och förlänger bilens räckvidd. Visserligen laddas batteriet också med bromsenergi när bilen körs, men en ekonomisk jämn körstil ger bättre verkningsgrad.
4 | Ladda bara upp batteriet till 80 procent av dess kapacitet.
Det räcker i vardagsbruk. Om batteriet ständigt laddas upp fullt – eller urladdas helt – kan dess livslängd bli lidande. När batteriet inte är helt fulladdat finns det kapacitet kvar för bromsenergi. Inför en långtur kan du dock ladda upp batteriet helt och hållet med gott samvete. Det viktigaste är att du inte låter bilen stå oanvänd med fullt batteri under flera veckor.
Tipsen gavs av Tuukka Heikkilä, expert hos Finsk Energiindustri rf.