1. Ta de olika alternativens livscykelkostnader i beaktande – se inte enbart på anskaffningskostnader
Vid planeringen av laddsystemet är det värt att beakta de olika alternativens livscykelkostnader. Det alternativ som är billigast att skaffa brukar inte vara billigast i längden.
Vi rekommenderar att ta hjälp av en kompetent expert eller helhetsleverantör, som kan ta reda på vilka egenskaper laddsystemet ska ha och vilka ändringar fastighetens elsystem behöver. Experten kan också konkurrensutsätta apparatur, elplanering och installationsarbete.
En noggrann plan kan spara stora summor för husbolaget.
2. Observera att bilarna till största del står parkerade
Vi rekommenderar att husbolagen använder normalladdare, eftersom bilarna står parkerade 90 procent av tiden. När laddsystemet dimensioneras bör den genomsnittliga körsträckan för dem som bor i husbolaget beaktas. Det bidrar till att hålla kostnaderna på lagom nivå.
Enligt Traficom är den genomsnittliga dagliga körsträckan 41 kilometer.
3. Intelligent belastningsstyrning sparar på underhållskostnaderna – och på investeringsbehovet
När laddsystemet implementeras bör husbolaget säkerställa att anslutningens hela oanvända energikapacitet utnyttjas på bästa möjliga sätt. Det uppnås genom att reglera systemets laddeffekt både adaptivt och dynamiskt.
Ett intelligent laddsystem övervakar fastighetens totala belastning och reglerar effekten efter den.
4. Ta reda på finansieringsmöjligheter
Just nu kan husbolagen ansöka om ARA-understöd för de kostnader som uppstår vid planering och installation av laddstationer. Finansieringen kan täcka 35 % av planerings- och installationskostnaderna och uppgå till högst 90 000 euro.
5. Tillstånd av bolaget ett måste
Att bygga laddstationer i husbolag omfattas av lagen om bostadsaktiebolag. Att ladda elbilar och att bygga laddstationer kräver alltid ett beslut eller tillstånd av bolaget.
Läs Vasa Elnäts tips för husbolag om anskaffning av laddsystem för elbilar