Vasa Elektriskas laddplats till ditt hem – köp nu!
Ladda elbilen tryggt hemma: uttag eller laddstation?
Enligt Bilbranschens informationscentrals användarundersökning om laddbara bilar (2020, på finska) laddar 40 procent av elbilsförarna och 70 procent av dem som kör en laddbar hybrid regelbundet eller emellanåt sin bil från ett standarduttag, det vill säga ett så kallat schuko-uttag.
Biltillverkarna rekommenderar dock inte eluttag som en bestående laddningslösning.
Det går bra att ladda bilen från ett eluttag nu och då, till exempel på resa. Om uttaget emellertid används för kontinuerlig laddning kan den återkommande stora elströmmen smälta komponenterna inuti uttaget. I så fall överhettas uttaget och går sönder, vilket kan orsaka elektrisk stöt eller till och med brandfara”, säger Heino Järvelä, Vasa Elektriskas utvecklingsingenjör.
Om du laddar bilen i över två timmar från ett uttag rekommenderar statens bolag för hållbar utveckling Motiva att laddeffekten begränsas till åtta ampere. Laddeffekten kan justeras från bilens instrumentpanel. Järvelä uppmanar även till att göra en ungefärlig uppskattning av uttagets skick och se till att det är rent och helt.
Det smartaste en ägare till en laddbar bil kan göra är att låta installera en elbilsladdare. Det är det säkraste sättet att ladda bilen. Kom ihåg att du kan få hushållsavdrag för installation av en laddstation i hemmet.
90 procent av elbilars laddning sker i hemmet, så det lönar sig att satsa på säkerheten. Med installation kostar en station cirka 1 500 euro.
Elbilens laddningstid med uttag, laddstation och snabbladdning
Laddningshastigheten påverkas mest av hur bilen laddas; från en laddstation eller från ett vanligt uttag. Laddstationer är det effektivaste alternativet, eftersom de kan ta mer elström ur elnätet på en gång. Effekten anges med mätenheten kW.
Även batteriets storlek, laddningsstatus och temperatur påverkar laddningstiden.
Exempel: En helelektrisk bil har ett batteri på 77 kilowattimmar. Batteriets laddningsstatus är fem procent och du vill ladda det till 80 procent. I detta fall är laddningstiden:
- 16 timmar med eluttag (3,7 kWh)
- 5 timmar med laddstation (11 kWh) Laddstationer för hemmabruk har en effekt på 11–22 kilowattimmar.
- 1 timme med snabbladdare (50 kWh). Snabbladdare kan finnas på offentliga laddningsplatser.
Värt att veta om elbilens laddningskabel
För att ladda en elbil behöver du två kablar:
- En laddningskabel för elbilens laddstation i hemmet. Vissa laddstationer kan ha en fast laddningskabel. Då behöver du inte köpa den separat. Bilar som säljs i Europa har en så kallad sjupolig laddningskontakt av typ 2.
- En reseladdare som lämpar sig för att ladda bilen från ett vanligt uttag. En sådan medföljer ofta laddbara bilar. Kom ihåg att det rekommenderas att undvika laddning från ett uttag. Det går dock att ladda bilen från ett eluttag nu och då, till exempel på resa.
Kom ihåg att begränsa laddningseffekten till åtta ampere om du laddar bilen i över två timmar.
Laddningskabeln låses fast i bilen medan laddningen pågår, så du behöver inte vara orolig för att den försvinner. Offentliga snabbladdare har fasta laddningskablar.
En laddstation för elbilar är ett smart val för hemmet
Det finns två slags laddstationer: så kallade enkla laddare som bara laddar batteriet och laddare med smarta egenskaper. De flesta elbilsförarna önskar sig smarta laddstationer, berättar Järvelä.
Med smarta laddstationer är det lätt att schemalägga laddningen med en app på smarttelefonen. De smartaste laddstationerna följer även med hemmets elförbrukning.
Om husets elsystem håller på att bli överbelastat och till exempel elvärmen och bastuugnen redan är påslagna kan stationen automatiskt sänka laddningseffekten. På så sätt brinner inte huvudsäkringen.
I ett egnahemshus är huvudsäkringen vanligtvis 3 x 25 ampere. Det räcker bra till för att ladda en elbil. Men ingen fara om huvudsäkringen är mindre! Genom att justera en smart laddstations laddeffekt behöver du inte byta huvudsäkringen till en större.
Det här ger inbesparingar i elöverföringsräkningen, då större huvudsäkringar höjer storleken på fastighetens grundavgift i elöverföringsräkningen. För byte till större säkringar måste man dessutom betala en ändringsavgift.
I framtiden är den smarta laddstationen en del av ett smart elsystem som omfattar bland annat smart hemutrustning som installeras i bostadens elskåp. En smart laddstation kan kommunicera med smart hemutrustning.
När elsystemet är smart kan energibolagen optimera hemmets energiförbrukning och göra den smartare med tanke på hela elsystemet.
Mindre brådskande laddning av elbilen eller uppvärmning av hemmets bruksvatten kan schemaläggas så att de inte sker under tider med stor elförbrukning, till exempel på vardagsmorgnar, när elförbrukningen ökar i takt med att människor vaknar till den nya dagen.
På så sätt kan man jämna ut elförbrukningens förbrukningstoppar och producera så grön energi som möjligt, då kapaciteten hos förnybara produktionsanläggningar inte överskrids på grund av förbrukningstoppar.
Om gröna värden är viktiga för dig kan du köra din elbil utsläppsfritt genom att beställa förnybar el hem.
Att ladda elbilen med trefasström eller superschuko
Har du ett uttag för trefasström eller superschukouttag i ditt hem? Superschuko ser ut som ett vanligt uttag, men känns igen på sin ljusblå färg. Trefasströmuttaget är å sin sida rött och fempoligt.
Järvelä berättar att båda tål den stora elströmmen som behövs för att ladda elbilar och tryggt kan användas för laddning. Han rekommenderar emellertid att skaffa en smart laddstation till hemmet.
Det lönar sig i alla fall inte att installera trefasström eller superschuko i hemmet för att ladda en elbil, då man med några hundra euros tilläggsinvestering kan få en smart laddare.
Laddning från offentliga laddstationer: så här fungerar det
På resan laddar du elbilen och hybriden på offentliga laddstationer. Se en karta över offentliga laddstationer för elbilar i Finland. På kartan ser du även Vasa Elektriskas laddare.
Laddningsnätverket omfattar både långsammare basladdare och snabbladdare.
Basladdarna lämpar sig för laddning av både laddbara hybrider och elbilar. Snabbladdarna lämpar sig för laddning av elbilar och endast för ett fåtal hybridmodeller. I Finland finns det några hundra snabbladdarstationer och drygt 2 500 basladdarstationer.
På snabbladdarstationen laddas elbilens batteri fullt under fikapausen på bensinstationen.
Autentisera dig som laddare med mobilapp
För att ladda från offentliga laddare måste elbils- och hybridförare autentisera sig som användare av laddare. Detta sker genom att ladda ner tjänsteproducentens app till mobilen och avläsa laddarens QR-kod eller RFID-tagg. I Finland finns det laddare av flera olika laddaroperatörer, till exempel Virta, K-lataus, och Fortum C&D, så du kan behöva ladda ner flera appar.
Vanligt med tidsbaserad debitering
Laddad el debiteras vanligen på tidsbasis och ju effektivare och snabbare bilen kan laddas, desto billigare blir laddningen. Enligt Bilbranschens informationscentrals användarundersökning om laddbara bilar förargar detta förfarande särskilt hybridförare, då hybriderna laddas långsammare än elbilar.
När du inte reser är det mest lönsamt att ladda bilen hemma; då betalar du bara för den el du använder, och det är billigare. Du kan också konkurrensutsätta hemmets el, tipsar Järvelä.
Han påminner om att det också finns gratis laddstationer här och där, till exempel på butikernas parkeringsplatser. De är emellertid rätt så sällsynta.