Hjälp vid en svår livssituation

Det kan kännas extra jobbigt att sköta ärenden när man går igenom svåra händelser i livet. Här har vi samlat några tips som vi önskar att ska hjälpa dig i en sån situation.

En närståendes död och elavtal

Ibland är man tvungen att mitt i sitt eget sorgarbete ta hand om vardagliga ärenden. Läs här hur du sköter om elavtalsrelaterade ärenden när en närstående gått bort.

Efter att en närstående gått bort är det viktigt att reda ut vem som ska ta hand om den avlidna personens ärenden. Situationerna och hur man ska gå till väga med elavtalet kan variera:

  1. Änkan/änklingen bor kvar i det gemensamma hemmet. Elavtalet är på makens/makans namn.
    • Nuvarande elavtal sägs upp
    • Ett nytt elavtal görs på änkans/änklingens namn
  2. Den avlidna personens bostad står tom
    • Dödsbodelägarna befullmäktigar en av ägarna eller en utomstående person att ta hand om dödsboets ärenden. Elavtalet är ett av dessa.
    • I detta fall krävs en skriftlig fullmakt som skickas till elbolaget.

Vi samlade också en del vanliga frågor med svar om dösboets elavtal. Du hittar dem längre ner på denna sida.

Varför är det viktigt?

Om ingen är befullmäktigad att ta hand om dödsboets ärenden måste alla ändringar angående elavtalet godkännas skriftligt av varje dödsbodelägare. Nedan hittar du fullmakt gällande dödsboets energiärenden.

Du kan kontakta oss i alla ärenden angående dödsbo och elavtal.

Separation eller skilsmässa och elavtal

Kun muutatte eri osoitteisiin, tarkistakaa sähkösopimuksen tila. Selvittäkää ensimmäisenä, När ni flyttar isär är det viktigt att kontrollera elavtalet. Ta först reda på, på vems namn elavtalet är gjort. Namnet hittar ni till exempel på er senaste elräkning. Elavtalet kan också vara gjort på bådas namn.

  1. En av parterna blir kvar i det gemensamma hemmet när den andra flyttar ut. Elavtalet är på bådas namn eller på dess namn som flyttar ut.
  • Elavtalet sägs upp och ett nytt elavtal tecknas för den som lämnar kvar i bostaden.
  1. Båda parterna flyttar ut
  • Den som har elavtalet på sitt namn säger upp avtalet.

Varför är det viktigt?

De namn som står på elavtalet definierar vem som är ansvarig för elräkningarna. Ifall elräkningen av någon orsak förblir obetald för en längre tid och räkningen överförs till indrivningsbyrån, kan fel person hamna att ansvara för kostnaderna.

Ägarbyte och fjärrvärmeavtal

Fjärrvärmeavtalet skiljer sig från elavtalet, eftersom det har att göra med vem som äger fastigheten. Därför behöver man heller inte göra något åt fjärrvärmeavtalet, om fastighetens ägare förblir den samma.

Fjärrvärmeavtalet ska överföras till den nya ägaren t.ex. när

  • fastigheten i samband med arvskiftet eller bouppdelningen byter ägare
  • dödsboet säljer fastigheten
  • den part som i fall av en separation flyttar från adressen och säljer sin andel till personen som lämnar kvar i bostaden.

I fall där fastigheten kvarblir i dödsboets ägo behövs inga ändringar i fjärrvärmeavtalet. Kom ändå ihåg att meddela oss om att det är dödsboet som tar över kundförhållandet.

Varför är det viktigt?

Fjärrvärmeavtalet överförs inte automatiskt till den nya ägaren. Läs mer om ägarbyte av en fjärrvärmeanslutning.

På Vasa Elnäts webbplats kan du också läsa om ägarbyte av elanslutning.

Betalningssvårigheter och elavtal

När ens ekonomiska situation av någon anledning är ostabil kan man hitta sig själv i en situation där det vållar problem att betala sina räkningar.

  1. Ifall du har problem med att betala din elräkning
  • Kontakta oss så fort som möjligt! Vi kan vid behov förlänga betalningstiden.
  • Kom ihåg att be oss flytta förfallodagen innan räkningen har förfallit.
  1. Ifall din räkning redan har överförts till indrivningsbyrån

Varför är det viktigt?

När du kämpar med betalningssvårigheter och kontaktar oss i god tid kan vi hjälpa dig och hitta en lösning som passar dig och din situation.

När du tar itu med ärendet i god tid kan du undvika att betala onödiga betalningspåminnelseavgifter.

Du kan alltid berätta om din situation för oss, vi behandlar all kundinformation med diskretion.

Usein kysyttyjä kysymyksiä kuolinpesän sähkösopimuksesta

Vad händer med elavtalet när en person går bort?

Elbolagen får inte information om att en kund gått bort innan den avlidnes anhöriga meddelar om det. Inget händer med andra ord automatiskt med elavtalet. Vi har också förståelse för att elavtal inte är det första man tänker på mitt i sorgen.

De anhöriga bör meddela till elförsäljaren om personens bortgång så fort de har krafter att ta tag i den avlidnes praktiska ärenden.

Om en person bor kvar i lägenheten, t.ex. änkan eller änklingen, avslutas det gamla elavtalet och ett nytt görs i personens namn.

Om fastigheten eller lägenheten delägs av arvingarna, kan elavtalet också ingås i allas namn. Då ansvarar alla också gemensamt för att betala elräkningarna. Hur man i praktiken tar hand om betalningarna kommer arvingarna överens om sinsemellan.

Vad ska man göra åt dödsboets elavtal?
  • Så fort du kan för ditt eget sorgarbete, meddela om dödsfallet till elförsäljaren.
  • Om du vill säga upp ett elavtal, be alla delägare i dödsboet att underteckna en fullmakt.
  • Säg upp dödsboets elavtal senast när en bouppteckning gjorts. Vid behov kan t.ex. änkan/änklingen ingå ett eget elavtal, eller samtliga delägare i dödsboet ingå ett ett gemensamt elavtal för bostaden.
Varför måste man meddela om en persons bortgång till elförsäljaren?

Elförsäljaren behöver få veta om personens bortgång för att kunna göra nödvändiga ändringar i elavtalet. Det kan handla om att föra över avtalet i dödsboets namn eller säga upp avtalet. Dessutom behöver elförsäljaren rätt kontaktuppgifter för att få en eventuell slutfaktura till rätt adress eller för att undvika att den kommer till en nätbank där kontot har frusits. På så sätt undviker man också onödiga problem på grund av obetalda fakturor.

Kan man säga upp dödsboets elavtal? När lönar det sig att göra det?

Om den bortgångnes bostad förblir obebodd eller om tanken är att den säljs så fort bouppteckningen är gjord, kan elavtalet sägas upp med en gång. Naturligtvis gäller det i sådana fall också tidsbundna avtal.

Kom ihåg att all eltillförsel upphör när elavtalet sägs upp tills ett nytt elavtal har gjorts. Kom därför ihåg att först fundera på om fastigheten elller bostaden kan vara helt utan el.  På vintern är det bra att beakta t.ex. risken för frusna vattenledningar eller andra synvinklar till varför det kunde vara bra att upprätthålla någon typ av basvärme i bostaden.

Om förbrukningsplatsen kommer att användas som bostad eller t.ex. sommarstuga bör ett elavtal tecknas i den personens namn som bor på platsen, i en av dösboets delägares eller dösboets alla delägares namn.

Hur länge kan elavtalet vara i dödsboets namn?

Eftersom ett elavtal alltid bör höra till en person med rättshandlingsförmåga kan avtalet inte vara i dödsboets namn mer är under en kort tid. När bouppteckningen är gjord, vanligast inom högst tre månader, ska elavtalet göras i någon annans namn. I undantagsfall kan ett dödsbo få förlängning. Kom också ihåg att anmäla eventuella öppna elfakturor till bouppteckningen. Man kan heller inte teckna ett nytt elavtal i dödsboets namn.

När bouppteckningen är gjord ska elavtalet avslutas. Vid behov tecknas sedan ett nytt elavtal i en annan persons namn.

Därför är det viktigt att kontakta elförsäljaren så fort bouppteckningen är gjord, så att elavtalet kan avslutas.

Vem kan sköta dödsboets elärenden eller säga upp den bortgångnes elavtal?

Dödsboet kan genom en fullmakt ge t.ex. en av dödsboets delägare rätten att sköta olika avtalsärenden. Den bortgångnes elärenden kan också skötas av en utomstående förvaltare av dödsboet.

Det viktigaste är att personen har en fullmakt undertecknad av samtliga delägare i dödsboet för att kunna sköta olika avtalsärenden och fatta beslut om dem. Vi rekommenderar att ni så fort som möjligt efter att er anhöriga gått bort kommer överens om vem som får denna fullmakt och kan ta hand om den typen av ärenden.

En fullmakt behövs alltid av den som ska ta hand om dödsboets elavtal. Du kan skriva en fullmakt själv eller be om att få en botten av oss.

Om du skriver fullmakten själv, inkludera åtminstone följande information:

– den bortgångnes fullständiga namn och personbeteckning med slutdel
– kundnummer och förbrukningsplatsens adress (kan också gälla flera adresser). Du hittar kundnumret t.ex. på den senaste elfakturan.
– den befullmäktigades fullständiga namn och personbeteckning med slutdel
– den befullmäkigades telefonnummer, e-postadress och postadress
– information om vilken typ av ärenden den befullmäktigade har rätt att sköta
– underskrifter med ort och datum, namnförtydligande, personbeteckning inklusive slutdel för alla dödsboets delägare.

Kan ett dödsbo få förlängd betalningstid för en elfaktura?

Det kan det. Har du frågor om dödsboets betalningar, kan du alltid vara i kontakt med våra betaltjänster.

Kom ihåg att du behöver en fullmakt för att kunna sköta om dödsboets betalningsärenden. Om en faktura lämnar obetald och ingen meddelar oss om saken kan den gå vidare till indrivning.