Att sköta dödsboets ärenden kan vara en utmaning och vissa ärenden kräver särskild uppmärksamhet och informationshantering. På den här sidan har vi sammanställt en omfattande guide som hjälper dig att hantera dödsboets el- och fjärrvärmeavtal så smidigt och enkelt som möjligt.
Skötsel av dödsboets ärenden
Det är viktigt att anmäla en anhörigs död till elbolaget så snabbt som möjligt. Det är det viktigt att utreda vem som ska sköta den avlidnes ärenden. I allmänhet beslutar delägarna i dödsboet gemensamt om dödsboets ärenden. Delägarna kan också genom en fullmakt utse en person att sköta dödsboet. Till fullmakten bifogas en kopia av ett ämbetsbevis, en släktutredning eller bouppteckningen.
Varje delägare i dödsboet har rätt att få information om dödsboets ärenden, så länge delägarskapet anges i något av de tidigare nämnda dokumenten. Om dödsboet har bara en delägare, räcker det med att du skickar oss en kopia av ett ämbetsbevis, en släktutredning eller bouppteckningen. I denna situation behövs ingen fullmakt.
Varför är det viktigt att veta vem som sköter dödsboet? Om ingen är befullmäktigad att sköta dödsboets ärenden kräver åtgärderna i anslutning till elavtalet alltid ett skriftligt samtycke från samtliga delägare i dödsboet, vilket i sin tur fördröjer och försvårar en smidig skötsel av dödsboet.
En fullmakt som kunden har upprättat under sin livstid upphör att gälla på dagen för hens död.
Nedan kan du skapa en elektronisk fullmakt eller skicka in en kopia av eventuella pappersdokument.
Elektronisk fullmakt för dödsbon Skicka in pappersdokument här
* Skriv ut en fullmaktsbotten här.