Om du är orolig över hur du ska kunna betala din el- eller fjärrvärmefaktura, kontakta oss i god tid innan fakturans förfallodag. På detta sätt kan vi hitta en lösning som passar dig.
Dra nytta av olika stöd
Kolla om du är berättigad till utkomststöd från FPA eller kompletterande eller förebyggande utkomstsstöd som beviljas av kommunen. Läs mer: fpa.fi
Se vilken form av stöd för boende du är berättigad till, t. ex. allmänt bostadsbidrag eller bostadsbidrag för pensionstagare. Läs mer: fpa.fi
Kolla även in Takuusäätiös rådgivningstjänster som är gratis: takuusaatio.fi (endast på finska)
Flytta förfallodagen och beställ månatlig faktura
Du kan flytta fakturans förfallodag om du gör det innan förfallodagen, om du inte har några förfallna fakturor och om du inte flyttat förfallodagen för fakturan i fråga tidigare.
- Du flyttar fakturans förfallodag smidigt i vår webbtjänst. Om det går att flytta fakturans förfallodag, syns detta automatiskt i fältet för den öppna fakturan.
- Det lönar sig även att ändra till en månatlig faktureringsrytm för att få en mindre enskild faktura. Ändring av faktureringsrytmen går att göra i vår webbtjänst, i appen eller med den här blanketten.
Kontakta oss i tid
När du kämpar med betalningssvårigheter och du kontaktar oss i tid, kan vi tillsammans hjälpa dig och hitta en lösning som passar din situation.
Hur mycket betalningstid du kan få beror alltid på din egen situation och vilken typ av lösning som passar din situation bäst. Du sparar även onödiga betalningspåminnelsekostnader när du hanterar ärendet i god tid. Du kan alltid berätta för oss om din situation med förtroende.
Observera att vi rådgör om betalningstiden separat för varje faktura och för varje kund, beroende på situationen.
KUNDTJÄNSTENS KONTAKTUPPGIFTER
Fick du ett meddelande från indrivningen?
Om din faktura har redan hunnit gå till indrivningen, kontakta indrivningen direkt för att reda ut ärendet.