Håll koll på energiförbrukningen och den kommande räkningen
I Vasa Elektriska-appen och webbtjänsten kan du aktivt följa ditt hems energiförbrukning och ha koll på kommande räknings storlek. Du hittar också lätt där dina avtalsuppgifter vare sig du är vår elkund eller fjärrvärmekund.
App och webbtjänst
Det lönar sig att följa med och finjustera hemmets energiförbrukning. Med små förändringar kan du göra betydande inbesparingar. Det är enklare att ändra på sina förbrukningsvanor och vara mer sparsam när man enkelt ser var och när större förbrukning uppstår.
Våra tjänster låter dig granska energiförbrukningen med en timmes noggrannhet och jämföra med förbrukningskurvor från exempelvis ett år eller en månad sedan. Du hittar också all information om din förbrukningsplats på ett och samma ställe.
Ladda ner Vasa Elektriska-appen
- Ta ibruk appen med bank-ID eller mobilcertifikat.
- Observera att du inte kan logga in i mobilen med samma uppgifter du använder i webbtjänsten, utan du behöver skapa nya inloggningsuppgifter för mobilen.
- För tillfället visar mobilappen enbart konsumentkundernas uppgifter.
Logga in i vår Onlinetjänst
- Logga in i vår webbtjänst med valfritt användarnamn eller registrera dig med bank-ID.
- Du kan använda webbtjänsten som konsumentkund, företagskund eller husbolag.
I appen sköter du enkelt dina energiärenden
Förbrukningen med en noggrannhet från timmar till år
Du kan följa din elförbrukning och hur mycket den kostar till och med på timnivå. Genom att följa förbrukningen kan du lätt hitta sätt att minska på elräkningen.
Enkel jämförelse
Jämför din förbrukning med tidigare år och med utetemperaturen. I appen ser du förbrukningsdata från föregående dag och tre år bakåt.
Följ börspriset
I appen ser du börspriserna för nuvarande dagen och morgondagen vilket gör det enkelt för dig att planera din elförbrukning. Som vår Börselkund ser du också medelpriset för den energi du förbrukat.
Följ mängden energi du sålt
Som producent av solenergi kan du följa med hur mycket och för vilket värde du har sålt oss överloppsenergi.
Var är felet?
Kontrollera störningar och anmäl felsituationer inom Vasa Elnäts område.
Feedback av Vasa Elektriskas mobilapp
“Det är lätt att hitta information i appen. Snyggt designad med finslipade detaljer. Hakar inte upp sig. PIN/fingeravtryck/ansiktsigenkänning är en bra funktion. “
”Jag tycker appen är lättanvänd och ger oss Vasa Elektriskas kunder bättre förutsättningar än tidigare att påverka vår egen energianvändning. Det tycker jag är viktigt ur både ekologisk och ekonomisk synvinkel.”
“Felsituationsrapporter är också ett bra tillägg i den här tjänsten. Sådana kommer vi nog att se mer av, åtminstone i Vasa skärgård. “
Kom med respons och utvecklingsönskemål – vi utvecklar ständigt appen
Vanliga frågor om appen
Identifieringen eller skapandet av användarnamn misslyckas
Ifall du har problem med identifieringen, försök senare på nytt.
Ifall identifieringen lyckas men skapandet av användarnamn misslyckas, kontakta vår kundtjänst.
Varför uppdateras mina förbrukningsdata med fördröjning?
Dina förbrukningsdata uppdateras i appen med en eller några dagars fördröjning eftersom förbrukningsdata inläses en gång i dygnet. Du kan inte följa förbrukningen i realtid.
Vi får dina förbrukningsuppgifter av ditt elnätsbolag. Ibland kan det uppstå fördröjningar i visningen av förbrukningsdata, ibland baserar sig dina data på en uppskattning. Fördröjningar kan uppstå vid t.ex. byte av elmätare eller anslutning av solpaneler. Också temporära avbrott i fjärrläsningen kan orsaka avsaknad av data. I dessa fall korrigeras uppgifterna vanligast inom ett par veckor eller snabbare, och kräver inte att du är i kontakt med oss.
Varför syns inte mina förbrukningsdata i appen?
Vi får dina förbrukningsuppgifter av ditt elnätsbolag. Ibland kan det uppstå fördröjningar i visningen av förbrukningsdata, och fördröjningen kan vara längre på grund av byte av elmätare eller t.ex. anslutning av solpaneler. Då kan det hända att förbrukningen baserar sig på en uppskattning eller helt saknas. I dessa fall korrigeras uppgifterna vanligast inom ett par veckor och kräver inte att du är i kontakt med oss.
Varför behövs mina bankkoder vid registreringen?
För att appen ska kunna visa dig dina uppgifter, måste vi identifiera dig. Identifieringen görs via Telias autentiseringstjänst. Dina bankkoder förmedlas inte i något skede av identifieringsprocessen till oss.
Inloggningen misslyckas
Kontrollera att du har stavat rätt ditt användarnamn och lösenord. Du kan också be om ett nytt lösenord via Har du glömt ditt lösenord-länken. Notera, att du måste ha ett eget användarnamn för mobilappen, du kan inte automatiskt använda samma uppgifter som i Onlinetjänsten.
När jag loggar in i appen kommer endast en vit/grå ruta fram
Problemet uppstår i Android 10 och 11 telefoner. För att slippa problemet bör du rensa appens data:
- Tryck på app-ikonen tills en meny dyker upp.
- Välj ”App info”.
- Välj ”Lagring”.
- Välj ”Rensa data”.
- Stäng appen och logga in på nytt.
Jag har glömt mitt lösenord, men meddelandet om nollställningen av lösenordet kommer inte fram
Det kan ta upp till 15 minuter för meddelelandet att dyka upp. Det kan också ha hamnat i skräpposten. Kontakta vår kundtjänst ifall du trots detta inte får eller hittar meddelandet.
Varför syns inte mitt avtal?
I appen ser du alla de avtal där du är betecknad som avtalskund eller avtalspart. Ditt avtal kan också finnas under ett annat kundnummer. Växla mellan olika kundnummer uppe i högra hörnet på startsidan. För tillfället visar appen endast personkundernas avtal. Företagsavtalen finns inte i appen ännu.
Varför har jag två elavtal för samma adress?
Ditt elavtal består alltid av två delar: ett avtal med Vasa Elektriska och ett med elnätsbolaget, såsom Vasa Elnät. Elavtalet med Vasa Elektriska gäller din energiförbrukning och elavtalet med Vasa Elnät gäller elöverföringen.
Jag har ett produktionsavtal. Varför syns inte min produktion i appen?
Appen visar endast den del av produktionen som överförs till elnätet, det vill säga den del du säljer åt oss.
Finns fjärrvärmeavtalen i appen?
Ja. Fjärrvärmens avtal- och förbrukningsinfo finns i appen.
Varför motsvarar inte kostnaden som syns i appen summan på räkningen?
Om kostnaden i mobilappen inte stämmer med räkningens summa, kan det bero på följande orsaker:
- Tidsperioden stämmer inte. Kontrollera att tidsperioden du valt i appen är den samma som på räkningen.
- Kostnaderna för olika tidsperioder i appen kan innehålla små skillnader, alltså avrundningsfel, när man jämför dem med själva räkningens summa.
- Räkningen kan innehålla en påminnelseavgift ifall den inte blivit betald i tid.
Kan jag se och betala mina räkningar i appen?
Du kan se dina räkningar i appen. Betalning via appen är inte möjligt, men du kan kopiera en virtuell sträckkod från din räkning i appen. Vi rekommenderar digitala betalningsmetoder såsom e-faktura, Kivra, e-postfaktura eller OmaPosti.
Läs mer om digital betalning här.
Varifrån får appen sin temperaturinformation?
Förbrukningsplatsen avgör vilken mätstation som används. Medeltempreaturen kommer från Meteorologiska institutet.
Hur används mina personuppgifter i appen?
Dina personuppgifter upphämtas från vårt kundregister. Vi följer dataskyddslagen när vi hanterar dina personuppgifter.
Läs mer om dataskyddslagen.
Läs mer om appens användarvillkor.
Hemmets elförbrukning – vad utgörs den av?
Många betalar sina elräkningar automatiskt, men vet inte vad det är i hemmet som drar el och hur mycket.