Skeppet som blev världens snackis

Världens miljövänligaste passagerarfartyg, Vasaföretagens teknologiska konststycke och ett flytande testlaboratorium. Allt det där är Aurora Botnia, som ska lägga till i Vasa i sommar, säger VD för Wasaline Peter Ståhlberg.

”Inga kristallkronor. Vi satsade de pengarna på att vi får världens miljövänligaste fartyg.” Så här skildrar vd för Wasaline Peter Ståhlberg det nya skeppet Aurora Botnia, som ska anlända från varvet i Raumo ännu i sommar för att trafikera mellan Vasa och Umeå.

Det är trivsamt ombord också utan kristallkronor: ljust trä och diskreta toner av brunt skapar en harmonisk skärgårdsatmosfär. Under de tre och en halv timmarna som resan från Vasa till Umeå tar kan man sitta i restaurangen, vila i hytten eller beundra havet från däcket.

Aurora Botnia har väckt stort intresse världen över.

Det är den första passagerar- och bilfärjan som har beviljats klassnoteringen Clean Design, som betyder att fartyget överträffar kraven i de nuvarande miljöstandarderna.

”När man publicerar ett inlägg om fartyget på LinkedIn kommer 90 procent av reaktionerna från utlandet”, berättar Ståhlberg.

Aurora Botnia kör på flytande naturgas eller biogas, som är en förnybar energiform. Med naturgas blir utsläppen 50 procent mindre och med biogas 90 procent mindre jämfört med föregångaren Wasa Express.

”Än så länge är biogasen dyr och svårtillgänglig. Men när den stora biogasanläggningen i Nurmo blir färdig är det fritt fram att köra med en blandning av flytande biogas och naturgas.”

Fartyget kör även med batterier. Att köra eldrivet i bland annat hamnar minimerar utsläppen. Batterierna laddas med vindel från Vasa Elektriska.

”Vi har redan idéer om framtida samarbeten kring till exempel tillvaratagande av spillvärme.”

Aurora Botnia är i mycket ett resultat av finskt teknologiskt kunnande – från bland annat Vasa. Fartyget har till exempel en integrerad helhet med fyra flerbränslemotorer från Wärtsilä. En av motorerna ska fungera som Wärtsiläs testlaboratorium där man under tio år testar nya uppdateringar i realtid.

 Att fartyget är färdigställt är bara ett första steg mot framtiden. Den gröna utvecklingen får inte stanna.

Ett av de involverade Vasaföretagen är WE Tech, som levererar hybridlösningar till sjöfartsindustrin. Under samma paraply verkar ett stort antal andra företag som är lokala eller har rötterna i Vasa, säger Ståhlberg.

Dessutom har fartyget frekvensomriktare, som är utvecklade och tillverkade av Danfoss i Vasa. De dämpar vibrationen och bullret och minimerar därmed störningen för havsnaturen. Ståhlberg tackar företagen för samarbetsandan.

Den gjorde att man kunde bygga det toppmoderna skeppet med en budget på cirka 120 miljoner euro.

Intresset för fartyget inom branschen blev till slut så stort att alla som ville kunde inte vara med.

Nya möjligheter Skeppsförbindelsen mellan Vasa och Umeå som har funnits sedan 1940-talet är av stor betydelse för företagen, arbetsresenärerna och turismen i Kvarken.

Det nya effektiva fartyget medför nya möjligheter: fraktkapaciteten fördubblas och avgångarna kan ökas när resetiden förkortas med en timme till 3,5 timmar.

Även miljövänligheten är ett viktigt ess i turismen och frakttrafiken.

”Sjöfarten har hårda klimatmål: koldioxidutsläppen ska ner till 30 procent före år 2050.” Ståhlberg tänker att det var energiklustret i Vasa och Umeå stads gröna vilja som möjliggjorde fartyget.

”Jag har blivit frågad hur det är att vara vd i ett projekt som förenar kommunalt ägande och politik. När jag började år 2013 var jag kritisk och tänkte hur månne det blir, men det har varit fantastiskt med stöd från alla involverade och satsningar på det gröna tänkandet.”

Man har vågat ge grönt ljus för någonting som görs för första gången i hela världen.

Text: Elina Vironen

Bilder: Linus Lindholm

VD för Wasaline Peter Ståhlberg är stolt över fartyget som kan rymma 800 passagerare och 1 500 filmeter bilar och frakt.

Energitips

Passa på och kolla fjärrvärmeutrustningen

Läs mer
Mat & recept

Smak av hösten

Läs mer
Aktuellt

Gott bruk för onda alger

Läs mer
På fritiden

Vänskapen kulminerar i svampgalenskap

Läs mer
Aktuellt

Lagom utmanande jobb

Läs mer
Hemma

Nya tider för loppisar

Läs mer
Iakttagelser

Räcker det? Det gör det inte.

Läs mer
Energitips

Att optimera småskalig produktion under de negativa timmarna på elbörsen – lönsamt eller inte?

Läs mer
Marknadsöversikt

Elmarknadsöversikt: hösten 2024

Läs mer
Hemma

Tystnad gör gott

Läs mer
Aktuellt

Seglarveteraner

Läs mer
Aktuellt

Färre utsläpp i sjöfarten

Läs mer