Våra kunder törstar just nu efter information om el och energi. Vi tog ett snack med en av oss, innehållsproducent Oona Nybacka.
Vad är det mest belönande i ditt arbete just nu?
”Det känns jätteviktigt att kunna förmedla information nu när den verkligen behövs. När jag skrivit färdigt en artikel ser jag fram emot att den delas på nätet för att se om den väcker debatt eller flera frågor. Det hjälper mig att planera kommande material.
På sistone har en del stor del av vårt jobb i kommunikationen bestått av att försöka lätta arbetsbördan hos kundtjänsten, där de har uppstått långa köer. Vi skapar innehåll som ska besvara kundernas frågor.”
Vad ingår i ditt arbete?
”Jag kom till Vasa Elektriska för att göra internkommunikation, men min arbetsbeskrivning växte snart till att även omfatta sociala medier och extern kommunikation.
När jag började för två år sedan studerade jag fortfarande vid Vasa universitet. Jag var en nybörjare, och det var kul att kunna pröva vingarna i interna kommunikationskanaler.
Jag fick lära mig hur man till exempel gör videor. Jag har gjort det mesta från fastlagsbullegallup till medarbetarpresentationer och videor om olika enkätresultat. Meningen har varit att exempelvis skapa vi-anda eller göra medarbetarna bekanta med nya saker med hjälp av humor.
Jag har fått lära mig massor om energibranschen. Jag har lärt mig jättemycket genom att intervjua våra medarbetare för vårt intranät. Det har också förberett mig för uppdrag i extern kommunikation.
Nu skriver jag till exempel pressmeddelanden och samordnar och producerar material till våra sociala medier. Kommunikationen har blivit allt viktigare nu när situationen på energimarknaden är som den är.”
Hur har den nuvarande situationen påverkat ditt arbete?
”Förut gjorde vi många innehåll med feelgood-fokus. Nu strävar vi efter att släcka kunskapstörsten, eftersom elpriset är något som oroar många. Alla är intresserade av elpriser och avtal.
Vårt mål är att hjälpa folk att förstå vad som sker på elmarknaden och berätta om till exempel olika elstöd. Vi vill att våra kunder ska kunna lita på oss. Därför gör vi kommunikation som är transparent och ärlig.
Vi vill berätta om energifrågor på ett lättillgängligt sätt. Ibland är det lite av en utmaning eftersom branschen är så komplex.
Med tanke på mitt arbete är situationen intressant för att jag själv har fått sätta mig djupare in i allt som har med el att göra.
Det kan innebära till exempel diskussioner med våra experter om anskaffningskostnader för el och hur de påverkar våra kundpriser. Sedan försöker jag sammanfatta informationen i till exempel en artikel som delas på våra sociala medier, så att så många som möjligt kan hitta svar på sina frågor där.
Att jag själv inte är en expert på energifrågor är en fördel. Jag är liksom vilken läsare som helst.
Mitt bästa trick i intervjuer är att be experterna berätta så som de skulle förklara saken för ett barn. Då skippar de fackterminologin och jag får lättare att formulera mina texter.
Text: Elina Vironen
Foto: Simone Åbacka