Naturskydd och produktionsekonomi är inte ord som man brukat koppla ihop, men situationen verkar ha förändrats. Allt fler storföretag och -investerare har i synnerhet under det gångna året tagit upp centrala teman som naturens värde och konsekvenserna av minskningen av biologisk mångfald.
Utarmning av naturen påverkar alla företags affärsverksamhet antingen direkt eller indirekt. Naturen ger inte bara råvaror som är viktiga i många branscher, t.ex. energi och drickbart vatten, utan också stor immateriell nytta som en viktig källa till välbefinnande.
”Om klimatförändringen ändrar väderförhållandena i ett område där det utvinns en råvara eller en del av jorden blir obeboelig, har det en enorm inverkan på ekonomin. Utan fungerande natur och jordklot finns ingen fungerande ekonomi heller”, fastslår vd:n för Finanssiala (översatt Finansbranschen) Arno Ahosniemi.
Pengar för hållbar ekonomi
Finanssiala var en av arrangörerna av branschens naturtoppmöte Finnish Finance Nature Summit, som anordnades i Helsingfors i höstas. Temat för mötet var minskningen av biologisk mångfald. En av de viktigaste talarna var Jennifer Wu, direktör för hållbara investeringar hos storbanken JP Morgan Asset Management.
Hon radade upp osminkade fakta: redan 75 procent av jordens yta är omvandlad av människan, och det skulle behövas 1,6 jordklot för att upprätthålla den konsumtion av naturresurser som vi har nu. Människan förbrukar alltså naturen snabbare än den hinner förnya sig.
Trösterikt är att finansbranschen kan vara med och vända utvecklingen i en mer positiv riktning och bekämpa minskningen av biologisk mångfald. Wu råder finansmarknaden och ekonomiska aktörer att speciellt uppmärksamma de industrier där naturpåverkan är som störst: till exempel livsmedels-, läkemedels- och energiindustrin, och i Finland särskilt skogsindustrin.
I praktiken skulle bankerna och investerarna kunna koncentrera finansströmmarna till de företag som agerar hållbart.
”I Finland är exempelvis pensionsförsäkringsbolag betydande ägare i många företag, och de har stort inflytande på hur pengar investeras”, säger Ahosniemi.
Konsumenter vill se hållbarhet
Även lagstiftningen och olika internationella avtal sporrar företag till att främja biologisk mångfald. På FN:s klimatmöte i Dubai nåddes i slutet av förra året ett historiskt avtal som syftar till en gradvis omställning från fossila bränslen, som belastar klimatet med koldioxidutsläpp, det vill säga olja, kol och gas. De ska ersättas med förnybara energikällor.
Avtalet är viktigt, men företagen borde överväga sitt agerande också med tanke på vanliga konsumenter. Ahosniemi tycker att människor idag är mycket medvetna och inte önskar finansiera en verksamhet med negativ inverkan på biologisk mångfald.
”Företagen ska inte ringakta konsumenternas kraft. Om ett företag inte har hållbara produkter eller tjänster så sticker det nog ut i mängden på ett negativt sätt. Att skydda naturen är mainstream idag – business as usual.”
Text: Johanna Tilus
Foto: Mari Lahti