IDÉ: Effektivare logistik
Ett fraktfartyg skyndar in till hamnen bara för att upptäcka att dess kajplats redan är upptagen. Hög fart slukar bränsle i onödan, att vänta likaså. Det är bland annat sådana situationer som det finska uppstartsföretaget Awake AI vill tackla med sin Awake Platform.
”Vi började utveckla vår programvaruplattform när vi insåg att hamnaktörer inte delar med sig tillräckligt av information”, säger senior programutvecklare Jonatan Wiik.
Awake AI föddes år 2018 när dess fyra grundare arbetade vid Rolls Royces forskningscentrum i Åbo, där de forskade kring självstyrande båtar. De kom på idén att i stället fokusera på att göra hamnar smarta. Awake Platform är en hamns ”hjärna”. Den använder sig av artificiell intelligens och hjälper till att optimera hamnverksamheten. Den gör att rederier, hamnmyndigheter och -operatörer kan dela med sig till och ta emot information av varandra.
Plattformen berättar till exempel var fartygen rör sig och skapar ankomstprognoser med hjälp av maskininlärning. Detta gör det möjligt att utnyttja kajplatserna på optimalt sätt. Plattformen hjälper också till att undvika att fraktfartygen seglar halvtomma.
”I hamnen vet man kanske inte att det är gods på väg som skulle passa i ett halvtomt fartyg. Om godset hade kommit en dag tidigare hade man kunnat lasta skeppet fullt.”
I framtiden ska hamnarna kunna kommunicera med självstyrande båtar med hjälp av Awake Platform.
EFFEKT: Mindre utsläpp
Europeiska unionen har skärpt utsläppsgränserna för sjölogistik. Ett sätt att få ner växthusgasutsläpp är att optimera hamnverksamheten. Awake AI har satt som mål att minska sjöfartens utsläpp med tio procent före år 2030.
”Vår plattform är ett sätt att få ner utsläppen. Dessutom behöver branschen till exempel mer rena bränslen.”
Till Awake AI:s kundkrets hör rederier som är verksamma globalt. Dess hamnkunder är för det mesta europeiska, som Nordens största hamn i Göteborg och Fintraffic, som officiellt ansvarar för trafikstyrningen i Finland.
”Därigenom får alla hamnar i Finland våra ankomstprognoser.” Tillgång till Awake Platform får man med en månadsavgift. Storleken på avgiften är kundspecifik.
”Effektivisering av hamnoperationer innebär besparingar för våra kunder.”
Awake AI erbjuder Awake Platform även åt utomstående programvaruutvecklare. ”Att digitalisera och optimera logistiken är en enorm uppgift. Därför framhäver vi i vår strategi samarbete med andra aktörer.”
FRAMTID: Landlogistik i kikaren
Awake AI utvecklar hela tiden nya funktionaliteter för sin plattform. En målsättning är att bygga ut verksamhet till att optimera landlogistiken. Då skulle inte långtradare eller godståg vänta i hamnarna eller ankomma eller avgå halvtomma.
”Om vi skulle kunna optimera hela logistikkedjan från hav till land skulle slutresultatet vara ännu bättre.” Företaget siktar på att växa globalt. Dess konkurrensfördel är en kraftig satsning på artificiell intelligens.
”Artificiell intelligens sköter bland annat optimeringen av hamnoperationer och prognostiseringen av utsläpp.”
Företaget grundades för sex år sedan och står nu ekonomiskt på egna ben. Omsättningen för år 2023 uppgick till cirka en miljon euro och rörelseresultatet var positivt. I starten finansierades företaget med ett kapitallån från Business Finland och projektfinansieringar från EU.
”Vi hade inte ens varit verksamma ett år när coronapandemin bröt ut. Det var en tuff tid eftersom företagen höll hårdare i sina pengar. Lyckligtvis hade vi EU-finansiering kvar och klarade oss.”
Text: Elina Vironen
Foto: Kirsi-Marja Savola och Christoffer Björklund