Vi ställde tre frågor om laddning av elbilar till projektchef Jarmo Leppinen vid Vasa Elnät. Här kommer tipsen för såväl egnahemshuset som husbolaget.
1 Vilka råd ger du till husägare som funderar på att skaffa en laddstation?
”Det rekommenderas att man köper en laddstation som är avsedd just för elbilar och låter en elektriker installera och testa den. Laddstationer kan ha olika effekt.
Fråga vår kundtjänst om vilken effekt som passar just din anslutning.
Det lönar sig också att uppmärksamma att vanliga eluttag inte är avsedda för laddning av elbilar. En långvarig hög belastning gör att anslutningar och ledningar blir varma. Därför är det inte möjligt att belasta ett vanligt eluttag så mycket som proppsäkringen skulle tillåta.”
2 Vad ska ett husbolag tänka på vid planering av laddstationer?
”Det lönar sig att satsa på en grundlig planering, där man kartlägger hur mycket ledig kapacitet husets elanslutning har, hur många körtimmar per dag elbilarna har i genomsnitt och hur laddaren lättast ansluts till fastighetens andra elsystem. Husbolag tjänar alltid på att utreda möjligheten till intelligent belastningsstyrning. Den kan ge betydande besparingar i fastighetens livscykelkostnader. Dessutom kan husbolagen ansöka om ARA-understöd för byggande av laddningsinfrastruktur för elbilar.”
3 Hur påverkar det ökade antalet elbilar elnätet?
”Det beror på hur laddningssystemen implementeras. Smarta system gör det möjligt att hindra sådana belastningstoppar, som skulle kräva investeringar i elsystemen. Utan intelligenta
system skulle betydande nyinvesteringar behövas i både distributionsnätet och i kundernas elsystem. Det skulle bli dyrt för samhället.
Återbetalningstiden för speciellt husbolagens laddningssystem är kort.
Vid kommersiella snabbladdningsstationer kan belastningstopparna eventuellt hanteras med hjälp av batterilager. Att säkerställa smart laddning är också en miljögärning, eftersom det då går att använda existerande elinfrastruktur. Med smarta system kan vi minska på både utsläppen och på samhällets kostnader.
Intervju: Mikaela Jussila
Bild: Mikko Lehtimäki