VD:n för vintage- och secondhandbutiken Kaartinen & Kuusela Olli Kaartinen behöver inte tänka efter när han får frågan om varför butiken grundades.
“50 procent kärlek till kläder, 50 procent hållbarhet, skulle jag säga.”
I september firades fyraårsfest i butiken i Tölö i Helsingfors. Kaartinen känner sig tacksam.
“Det känns jättefint. Vi har kunnat göra det vi älskar i fyra år.”
Butiken säljer begagnade klassiska herrkläder. Vid årsskiftet flyttade de till större lokaler. Kaartinen gläds över att även om företagets målgrupp är rätt liten, så har de lyckats hitta kunder överallt i Finland.
“Vår kundkrets består av en brokig samling människor i 15-95 års ålder. Gemensamt för dem alla är intresset för klassiska herrkläder, kvalitet och återvinning.”
Kaartinen träffade sin affärspartner Simo Kuusela när de båda studerade till skräddare mellan 2013 och 2015. Efter studierna blev Kaartinen måttbeställningsansvarig och butikschef på en “dyr herrekipering” dit han sedan anställde sin vän Kuusela som skräddare. Själv har han inte sytt sedan skräddarskolan.
“Det blev tvärstopp när jag märkte att andra är duktigare på att sy än jag. Jag vill vara bäst. Det är ingen idé att vara tredje bäst.”
Så småningom började en dröm om en egen butik gro i Kaartinens huvud. Han slutade på herrekiperingen och började läsa till tradenom samtidigt som han systematiskt samlade in klassiska herrkläder från loppisar och affärsmän som han hade träffat i arbetet. Ett år senare hade han redan ett rejält lager.
“Min dåvarande sambo fick spader när jag hade fyra fullproppade klädställningar i vårt vardagsrum.”
Brooks Brothers, Burberry, Yves Saint Laurent… Det är lyxmärken som många inte har råd att köpa som nya. Inte Kaartinen heller.
“Vi ville sälja världens dyraste kläder begagnade eftersom vi då också skulle själva ha råd med dem. Priset på en begagnad kostym hos oss ligger vanligtvis på 10–30 procent av vad den skulle kostat som ny.”
Utöver att sälja återbrukskläder gör Kaartinen & Kuusela ändringar av kläder. Typiskt är det en kostym som blivit för stor eller för liten för kunden.
“Det fina med klassiska herrkläder är att storleken kan justeras en och en halv storlek både upp och ner.”
Kaartinen & Kuusela vill att deras service ger känslan av en lyxaffär. De tar emot varje kund med värme och bjuder ofta på förfriskningar.
“Servicen är A och O för oss. Vi springer och hämtar till provrummet vad kunden önskar. Vi gör en kostym på måttbeställning eller riktigt dyra boxershorts om kunden så vill.”
Varifrån kommer hans kärlek till kläder?
“Min morfar var min förebild. Han klädde sig väl och pratade alltid vänligt till andra.”