På ett fabriksområde i utkanten av Vasa står en länga grå lagerbyggnader. På utsidan är de tämligen ointressanta, men inuti sker spännande saker. I en av byggnaderna är man i färd att utveckla en robotbåt som kan revolutionera sättet vi rör oss på i framtiden.
Föreställ dig att du står vid vattnet och behöver komma snabbt till andra sidan. Att gå längs stranden tar tid, så du tar fram mobilen och beställer en robotbåt som kör dig över på några minuter. Färden kostar lika mycket som en bussbiljett.
Det är Peter Ostbergs vision. VD:n för robotbåtstillverkaren Mente Marine fick idén när han funderade över hur han skulle kunna skapa nytt inom båtbranschen och samtidigt göra en insats för miljön. Att minska klimatutsläpp är nämligen ett av hans stora intressen.
”Jag vet inte varför det fascinerar mig så mycket. Kanske för att det är så svårt.”
Ostbergs första tanke var att bygga eldrivna båtar med solceller på taket som skulle leverera en del av elen. Problemet var ändå att en båt genomsnittligen bara används några dagar om året. Om ett batteri används så lite så skulle dess livslängd ta slut innan man hunnit använda dess fulla kapacitet.
Då skulle också alla de naturresurser som gått åt till tillverkningen av batteriet gå förlorade. Båtarna borde alltså användas mera. Ostberg kom på en lösning: delade båtar. Båtarna ska även ha automatstyrning. Det är A och O i det hela. När det inte behövs en avlönad förare kan färdpriset vara lägre.
Robotbåten ser i mörker
En båtfärd utan skeppare kan låta vågat, men Ostberg lovar att robotbåtarnas säkerhet är i topp. De är till och med säkrare än människostyrda båtar.
Utöver synförmågan – kameror – har båten koll på avstånd med hjälp av radar och sensorer som är bekanta från robotbilar.
Alla instrument observerar kontinuerligt hela omgivningen – något som en mänsklig skeppare inte kan göra.
Skulle en passagerare falla från båten upptäcker kamerorna det och båten stannar automatiskt.
”Robotbåten ser även i dimma och mörker där en människa inte ser någonting.”
Båten styr sig själv och upptäcker eventuella hinder med hjälp av artificiell intelligens. Den artificiella intelligensen har lärt sig att väja undan för andra med hjälp av bilder av bland annat simmare och kajaker. Grundstötningar behöver man inte vara rädd för eftersom båten trafikerar på en förprogrammerad och trygg rutt från punkt A till punkt B.
Ostberg påpekar också att robotbåtarna inte ska köra helt på egen hand, utan det ska finnas ett kontrollrum – lite som en flygledning – varifrån man övervakar båtarna.
Än så länge får de självstyrande båtarna inte köra utan förare. Ostberg tippar att det kan vara möjligt om cirka fem år. Mente Marine avser att sjösätta sina båtar redan tidigare, möjligen i sommar, med en skeppare ombord.
”Då kommer vi att ha mycket viktig erfarenhet när det äntligen blir tillåtet för båtar att köra autonomt.”
Utlandet i sikte
Innan robotbåtarna kom in i bilden har Mente Marine koncentrerat sig på att tillverka och sälja Ostbergs första innovation, automatiska trimsystem för båtar. Trimning betyder att man reglerar båtens gångläge för att hålla den så vågrätt som möjligt.
”När jag var liten fick jag hjälpa pappa med att trimma båten. Det förundrade mig redan då att det måste göras manuellt. Jag tror det var startskottet för att jag ville utveckla en apparat som sköter trimningen.”
Robotbåtarna har väckt intresse i flera länder. Den första båten har redan levererats till Italien. Där står den vid Gardasjön och väntar på att vardagen ska återgå till det normala efter coronakrisen och att den kan börja skjutsa folk över sjön.
Ostberg har redan hittat samarbetspartner ute i världen. Det är företag som till exempel hyr ut båtar eller erbjuder båttaxiservice.
Partnerskapen är resultatet av ett flitigt nätverkande.
”Det gäller att gå och knacka dörr.”
Text: Elina Vironen
Bilder: Linus Lindholm