Hur kan vi hjälpa till?
Funderar du på ditt elavtal eller ska du flytta? Du hittar kontaktuppgifter till vår kundtjänst och svar på vanliga frågor på den här sidan. Du kan hantera ärenden som gäller dina elavtal och fakturor i vår webbtjänst när det passar dig bäst.
Elavtal
Hur väljer jag rätt elavtal?
När du ska välja elavtal är det bra att fundera på om du vill ha ett tidsbundet avtal eller ett tillsvidareavtal, och om du vill ha ett fastprisavtal eller ett avtal baserat på börsel.
Du kan läsa en omfattande jämförelse av alla olika elavtal här och testa avtalsassistenten som hjälper dig att hitta det bästa elavtalet för dig.
Jag ska flytta – kan jag överföra mitt nuvarande avtal?
När du flyttar måste det gamla elavtalet sägas upp och ett nytt avtal tecknas för den nya adressen. Du kan göra båda två samtidigt.
Vi säger aldrig upp ditt avtal automatiskt när du flyttar, eftersom du kan behöva el på två ställen samtidigt, till exempel om du flyttar in i ditt nya hem tidigare och fortfarande städar det gamla. Du kan ha mer än ett avtal i kraft samtidigt.
Om du har ditt gamla elavtal hos oss, upprätta först ett nytt avtal till den nya adressen. Du kan samtidigt säga upp avtalet på den gamla adressen. Det lönar sig att göra eventuella ändringar i ditt avtal minst ett par veckor innan du flyttar, men ring vår kundtjänst så kan vi snabbt ordna el till ditt hem.
Kan jag teckna elavtal i någon annans namn?
Ett elavtal är ett personligt avtal, men om personen är förhindrad kan rätten att teckna avtalet överlåtas med en fullmakt till en annan person. För personer under 18 år tecknas avtalet av personens vårdnadshavare.
Hur säger jag upp mitt elavtal?
Om du ska flytta från din nuvarande bostad och inte längre behöver ett elavtal där, kan du enkelt säga upp ditt avtal här.
Du kan behöva el på två ställen samtidigt, om du flyttar till en ny bostad medan du fortfarande städar i den gamla. Du kan ha mer än ett avtal i kraft samtidigt.
Om du byter elförsäljare på den nuvarande adressen behöver du inte säga upp avtalet. Den nya elförsäljaren gör det för dig. Uppsägningstiden är då två veckor.
Fakturor och betalning
Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga?
Vi rekommenderar elektronisk fakturering för alla våra kunder.
Vi levererar fakturor elektroniskt som e-fakturor och e-postfakturor samt till tjänsterna Kivra och OmaPosti. Din e-faktura levereras till din nätbank, medan Kivra och OmaPosti fungerar som elektroniska brevlådor där du också enkelt kan betala din faktura. Din e-postfaktura kommer att skickas som ett e-postmeddelande.
För företagskunder rekommenderar vi nätfaktura.
Om en elektronisk faktura inte är rätt betalningssätt för dig kan du få fakturan i pappersformat i postlådan eller ingå ett direktbetalningsavtal med din bank.
Med direktbetalning betalar du dina fakturor utan nätbank. När du använder direktbetalning skickar vi fakturauppgifterna per post i god tid före förfallodagen och skickar samtidigt fakturabetalningsinformationen direkt till din bank. Med ett direktbetalningsavtal godkänner du att banken betalar din faktura. Banken betalar automatiskt fakturan från ditt konto på förfallodagen.
Observera att det inte längre är möjligt att betala din räkning på plats vid vår servicepunkt.
Varför är min elräkning så stor?
Räkningens storlek beror på elförbrukningen och också på hur mycket du betalar för elen.
Faktorer som påverkar elförbrukningen är bland annat:
- Fastighetens uppvärmningsmetod
- Fastighetens ålder
- Fastighetens storlek
- Mängden elektronisk utrustning i bostaden
- Antalet boende
- Elförbrukningsvanor
- Fastighetens värmeisolering
Hushåll med elvärme förbrukar i allmänhet mycket mer el på vintern än på sommaren, vilket innebär att räkningarna då är större än på sommaren.
Du kan se priset på den el du köper på din elräkning och som vår kund i Vasa Elektriska-appen. Du kan också jämföra energipriser och välja det elavtal och den elförsäljare du vill.
Läs mer: Att konkurrensutsätta elen lönar sig – guide för den som vill jämföra elpriser
Varför får jag fortfarande en räkning av er fast jag har bytt elförsäljare?
Om du bor inom Vasa Elnäts distributionsområde får du en räkning från oss även om du byter elleverantör. Oavsett elförsäljningsbolag, är det även fortsättningsvis det lokala elnätsbolaget som ansvarar för elöverföringen och dess fakturering. Elöverföringen kan inte konkurrensutsättas.
Varför betalar jag en grundavgift fast jag inte har använt någon el?
Grundavgiften täcker elförsäljarens fasta utgifter. De är oberoende av den förbrukade mängden energi, och därför är grundavgiften densamma oavsett förbrukning.
Vid elöverföring är grundavgiften en avgift för upprätthållandet av elnätet och har inget med själva elförbrukningen att göra. Genom underhållet och utvecklingen av elnätet säkerställs det att kunderna alltid har tillgång till el när det behövs.
Hur kan jag byta fakturans förfallodag?
Du kan enkelt flytta fram förfallodagen för din faktura i vår webbtjänst. Om ändringen av förfallodagen är möjlig syns informationen vid den öppna fakturan.
Du kan ändra fakturans förfallodag innan förfallodagen, om du inte har några andra förfallna fakturor obetalda och inte har ändrat den ifrågavarande fakturans förfallodag tidigare.
Du kan själv flytta förfallodagen med 60 dagar från den ursprungliga förfallodagen, när fakturans slutsumma är under 500 euro. Ifall du behöver mera tid att betala din räkning, kontakta vår kundtjänst för betalningar.
Kom ihåg att ändra förfallodagen även i nätbanken om du får räkningen som e-faktura. Läs mer här.
Ifall din faktura redan har gått till indrivning, kontakta indrivningsbyrån för att reda ut ärendet.
Fel och driftstörningar
Hur får jag information om fel och driftstörningar?
Fel- och driftstörningar i Vasa Elnäts område rapporteras på vår webbplats under Avbrottsinfo. Om din elförbrukningsplats ligger utanför Vasa Elnät, vänligen kontakta ditt eget elnätsbolag.
Du kan också beställa aviseringar om störningar till din telefon eller e-post:
Elen fungerar inte, hur kollar jag var felet finns?
Kontrollera först om avbrottet gäller hela huset. Du kan exempelvis testa att tända lamporna i olika rum. Kontrollera sedan huvudsäkringarna – fungerar de? Verkar avbrottet också gälla grannen och de närliggande husen?
Om det är mörkt också hos grannen, är det troligen ett fel i distributionsnätet. Du kan kontrollera situationen på ditt elnätsbolags webbplats där du också hittar anvisningar för hur du gör en felanmälan.
Hur kan jag förbereda mig för ett elavbrott?
Det är alltid tråkigt med elavbrott, men som tur är kan du vara väl förberedd. De moderna elnäten baserar sig i hög grad på automation, vilket gör det lättare att snabbt lokalisera och åtgärda fel. För mer information om ditt elnätsbolags störningstjänster, besök deras webbplats. Om du bor i Vasa Elnäts område, se vasaelnat.fi.
Så förbereder du dig för elavbrott
- Se till att alltid ha en laddad reservströmkälla till hands, så att du kan ladda telefonen under ett avbrott.
- Ha en ficklampa och stearinljus – med tändstickor – lätt tillgängliga.
- En eldriven garageport öppnas även utan el. Lär dig och din familj hur.
- Om du har en eldstad i huset, kom ihåg att ha ved till hands.
- Ha kontanter till hands, eftersom bankautomater inte fungerar vid elavbrott.
Kom alltid ihåg vid elavbrott
- Öppna inte kylskåpet eller frysen om du inte måste.
- Ser du ett träd som har fallit eller är på väg att falla på en elledning? Gå inte nära trädet och rör det inte, utan meddela ditt elnätsbolag om trädet.
- Kontrollera aktuell avbrottsinfo med mobilen:
Fjärrvärmen fungerar inte, var är felet?
Om du har problem med uppvärmningen av fastigheten, kolla först ingångssidan på vår webbplats om vi har meddelat om problem med fjärrvärmedistributionen. Om det inte finns några allmänna störningar, se våra tips för hur du kontrollerar din egen anordning.
KOM IHÅG FÖLJANDE UNDER EN STÖRNING
- stäng av fastighetens ventilation, om möjligt
- vädra inte bostaden och använd inte köksfläkten i onödan
- ha en eldstad eller annan extra värmekälla i beredskap.
Kontrollera slutligen att alla apparater fungerar som de ska. Du kan meddela oss dygnet runt om eventuella fel i fjärrvärmen på vår webbplats.
Du kan meddela oss dygnet runt om eventuella fel i fjärrvärmen, se kontaktuppgifterna.
Problem med distribution av fjärrvärme
Öppet 24/7
Fjärrvärmeavtal
Hur överlåter jag fjärrvärmeanslutningen till en ny ägare?
Avtalet överförs inte automatiskt i samband med överlåtelsen av fastigheten.
Du kan överlåta din fjärrvärmeanslutning till den nya ägaren genom att meddela oss om överlåtelsen. Detta kan du göra elektroniskt. Anmälan bör inkludera en kopia av köpebrevet för fastigheten eller någon annan överlåtelsehandling där överföringen av fjärrvärmeanslutningen omnämns.
Du hittar mer detaljerade anvisningar om hur du överför din fjärrvärmeanslutning här.
Kan min fastighet anslutas till fjärrvärme?
Vårt fjärrvärmenät ligger i Vasa, i Smedsby i Korsholm och i centrala Lillkyro.
Vi kan ansluta både nya och gamla byggnader som ligger i vårt nätverksområde till fjärrvärmenätet. Om din fastighet ligger nära nätverksområdet, kontakta vår kundtjänst för att ta reda på om det är möjligt att ansluta.
Läs mer om anslutning till fjärrvärme.
Vad händer med fjärrvärmeavtalet när en kund går bort?
Ett fjärrvärmeavtal förblir vanligtvis i dödsboets namn tills fastigheten byter ägare genom arv eller fastighetsförsäljning.
Läs mer om fjärrvärmeavtal för dödsbo.
Jag misstänker ett fel i min fjärrvärmeanordning – vad ska jag göra?
En fjärrvärmeanordning behöver ibland underhållas. Vi har sammanställt en omfattande guide till hur du använder fjärrvärmeutrustning. Du hittar anvisningarna här. Vid behov kan du kontakta kundtjänsten för fjärrvärme.
Frågor om eldistribution
Jag har köpt en fastighet – hur får jag elanslutningen i mitt eget namn?
I samband med en fastighetsaffär kan elanslutningen vanligtvis överföras till den nya ägaren genom att förse elnätsbolaget med en kopia av köpebrevet där överföringen av elanslutningen omnämns.
Det lönar sig att kontrollera ditt elnätsbolags riktlinjer för ägarbyte av elanslutning.
Som kund hos Vasa Elnät kan du läsa om rutinerna på Vasa Elnäts webbplats.
Vilken elöverföringsprodukt passar mig bäst?
Elnätsbolaget erbjuder några olika elöverföringsprodukter. Bekanta dig med urvalet på webbplatsen för ditt eget elnätsbolag.
Vasa Elnät erbjuder tre olika elöverföringsprodukter: Allmän el, Nattel och Säsongel. Den bästa nyttan får du när du väljer en sådan överföringsprodukt som passar din egen elförbrukning.
Jag vill byta mitt mätningssätt – hur gör jag?
Det lönar sig att byta överföringsprodukt om dina elförbrukningsvanor förändras och din nuvarande produkt inte längre är den förmånligaste för dig. Det kan ske till exempel om elförbrukningen minskar eller om en stor del av förbrukningen flyttas till en annan tidpunkt på dagen eller året.
Läs mer om vad ditt lokala elnätsbolag erbjuder på deras webbplats. Som kund hos Vasa Elnät kan du byta elöverföringsprodukt kostnadsfritt en gång om året. Beställ ändringen på Vasa Elnäts webbplats.
Hur ofta kan jag byta elöverföringsprodukt?
Läs mer om vad ditt lokala elnätsbolag erbjuder på deras webbplats. Som kund hos Vasa Elnät kan du byta elöverföringsprodukt en gång per år utan extra avgift.
Jag ska skaffa solpaneler – hur ansluter jag dem till elnätet?
Det första du bör kontrollera är att din solpanelsanläggning kan anslutas till elnätet.
Om fastigheten redan är ansluten till eldistributionsnätet, ansluts solpanelsystemet vanligtvis automatiskt. På webbplatsen till ditt elnätsbolag kan du läsa om hur du ansluter din egen energiproduktion till elnätet.
Du hittar Vasa Elnäts anvisningar här.
Kan jag få ett meddelande om elavbrott till min mobiltelefon?
Som kund hos Vasa Elnät kan du få information om elavbrott, deras orsak och längd direkt till din mobiltelefon via en avgiftsfri sms-tjänst. Beställ tjänsten på Vasa Elnäts webbplats.
Om du är kund hos ett annat elnät bör du läsa mer på dess webbplats.
Vasa Elnäts kundtjänst
Öppettider för servicepunkten
Vår servicepunkt är öppen på tisdagar och torsdagar kl. 9–15.
Adress: Kyrkoesplanaden 0, Vasa
Välkommen!
Sköt dina ärenden enkelt online
I vår onlinetjänst är det enkelt och snabbt att sköta ärenden! Hantera elavtal och fakturor när det passar dig bäst.