Musta S-malli odottaa Krisse Aaltoa Vaasan lentokentällä. Tesla on magneetti. Yksi jos toinenkin terminaalista tulija käy ihailemassa auton kiiltäviä linjoja ja mustaa sisustusta.
Tesla on harvinaista herkkua autovuokraamon työntekijöillekin. Tiskin takana olisi halukkaita kyytiintulijoita, ja avaimet luovuttava virkailija toivoo Krissen ajavan nätisti. Antaisikohan hän avaimia ollenkaan, jos tietäisi, että Krissen lempiharrastus on luistattaa autoja yli sadan kilometrin tuntivauhdissa sivuluisuun?
Miesten maailma
Krisse Aalto on harrastanut Japanista lähtöisin olevaa moottoriurheilulajia viitisen vuotta. Hän on Suomen ainoa naispuolinen drifting-kilpailija.
Driftingissä autoa ajetaan koko ajan sivuluisussa. Tuomarit arvioivat nopeutta, ajolinjaa ja luistokulmaa. Auton on pysyttävä koko ajan sivuluisussa, ennalta määrätyllä ajolinjalla ja kulkea mahdollisimman kovaa, mutta myös mahdollisimman jyrkässä luistokulmassa.
— Lajin taso Suomessa on kova. Juha Pöytälaakso Seinäjoelta ajoi juuri Euroopan mestariksi, Krisse kertoo.
Krisse pitää omana parhaana suorituksenaan 15. sijaa vuonna 2014 Virossa ajetussa kisassa. 45 ajajaa kilpaili Pohjoismaiden mestaruudesta, ja Krisse oli kisan ainoa nainen.
Tänä vuonna Krisse ei ole ehtinyt kilpailla kovin paljon, koska hän perusti 11 hevosen ratsutilan Laihialle.
— Olen osallistunut vain yksittäisiin kilpailuihin, mutta ensi vuonna tavoitteena on ajaa kokonainen sarja, joko SM- tai PM-sarja.
Hieno, hyvä, kallis Tesla
Kiiltävät ovenkahvat nousevat esiin Teslan kyljistä, kun Krisse lähestyy autoa.
Minusta on ihanaa, kun auto tekee noin. Ikään kuin se tuntisi minut, vaikka avaimenhan se tietysti tunnistaa.
Ensivaikutelma Teslasta tiivistyy kolmeen sanaan: hieno, hyvä, kallis!
Krisse on tutustunut ennakolta Teslan ohjeisiin, joten hän tietää, ettei autoa tarvitse varsinaisesti käynnistää. Kuljettaja vain istuu paikoilleen ja työntää vaihteen päälle. Auto lähtee liikkeelle, kunhan avain on mukana autossa.
Kiihtyy, kiihtyy
Tesla lipuu tyylikkäästi tielle, ja kokeilemme ensin maantieajoa.
— Yllättävän kova rengasmelu. Auto ei ole niin hiljainen kuin ajattelin, Krisse kommentoi.
Mutta ajomukavuus on huippuluokkaa.
— Jämäkän tuntuinen! Ajettavuus on tosi, tosi hyvä. En keksi mitään huonoa sanottavaa.
Krisse pysäyttää auton ja kysyy, kokeillaanko, miten Tesla kiihtyy. Nopeasta kiihtyvyydestähän auto erityisesti tunnetaan.
Aion sanoa, että kokeillaan vaan, mutta en ehdi. Vau! Lähdettiin jo!
Teslalla ei todellakaan jää junnaamaan risteyksiin. Mutta vaikka auto kiihtyy nopeasti, meno on miellyttävää.
Rengasmelu vaimenee, kun kurvaamme kaupungin kaduille. Tesla suoriutuu erinomaisesti myös nupukivikadusta. Krisse ajaa mieluiten Sport-asetuksella, jossa auton ohjaus on jäykin. Vaihtoehtoina olisivat myös Standard ja Comfort.
— Comfortissa auton ohjaaminen on paljon kevyempää, mutta tykkään siitä, että minulla on hyvä tuntuma auton renkaisiin, Krisse sanoo.
Voisiko Teslalla ajaa driftingiä?
— Kyllä tämän saisi sivuluisuun, kun ottaa luistoneston pois. Mutta lajiin kuuluva moottorin melu ja polttoaineen haju puuttuvat!
Sähköauto, etenkin Tesla, kelpaisi käyttöautoksi myös Krisselle, vaikka hän rakastaakin polttomoottoreiden murinaa. Toistaiseksi Suomen teillä on kuitenkin vielä liian harvassa latauspisteitä Krissen tarpeisiin. Hän ajaa vuodessa 50 000 – 60 000 kilometriä eri puolilla Suomea.
— Se on selvää, että sähköautojen määrä kasvaa koko ajan. Ne ovat tulevaisuutta!
Vaasa haluaa akkutehtaan
Kun Tesla julkisti perustavansa seuraavan suuren akkutehtaansa Eurooppaan, Vaasa ilmoittautui oitis kisaan. Vaasan valtteja kilpailussa ovat muun muassa vahva energiaosaaminen – seudulla on yli 140 energia-alan yritystä – sekä Kaustisen litiumtehtaan läheisyys.
Tämä juttu julkaistiin Nette-lehdessä lokakuussa 2017. Kuvat otettiin Vaasan lentoasemalla, joka sinä vuonna valittiin vuoden lentoasemaksi. Matkustajia lentoasemalla oli vuonna 2016 lähes 300 000. Toimitus kiittää lentoaseman henkilökuntaa kuvausten mahdollistamisesta.
Teksti: Anne Kytölä
Kuva: Mikko Lehtimäki