Vaikka et olisi maistanut isokyröläisen Kyrö Distilleryn juomia, olet saattanut kuulla, että tislaamo sai alkunsa viskiharrastajien saunan lauteilla keksimästä ideasta vuonna 2012.
Moni on kuullut myös sen tarinan yksityiskohdan, kuinka toimitusjohtaja Miika Lipiäinen matkasi Lontooseen viskinäytökseen, jossa kaatoi ruisviskitislettä tastinglaseihin salaa ja maistatti sitä parhaiden tislaamoiden päätislaajilla.
”Kun olemme kertoneet tästä matkastamme, paine keksiä tuulesta temmattuja mainoskampanjoita on ollut nolla. Tarinasta on niin paljon ammennettavaa”, Lipiäinen sanoo.
Vuosien mittaan 40 työntekijän yritykseksi kasvaneen Kyrö Distilleryn juomat ovat saaneet maailmalla huippuarvioita ja paljon faneja. Vaikka maku ratkaisee, myös omaperäinen tarina vetoaa.
”Tarinalla on iso merkitys, mutta erityisesti sillä, että se kerrotaan aidosti.”
”Suomessa on valtavasti firmoja, joilla on upeat tarinat, mutta kansallisiin luonteenpiirteisiin kuuluu ajatella, että eiväthän nämä minun juttuni ketään kiinnosta.”
Kyrö Distillery elää jännittäviä aikoja. Kuusi vuotta kypsytetty ja kehitetty ruisviski sai lähes täydet pisteet ja kultaisen mitalin International Wine and Spirit Competitionissa. Se myytiin loppuun. Myös ginin ja kermaliköörin myynti näyttää nyt hyvältä.
Vuoteen on kuitenkin mahtunut iso ja kolhuja, kun ravintolat menivät kiinni koronan takia ja matkailun vähentymisen myötä alkoholin kansainvälinen matkustajamyynti tyrehtyi. Kyrö selvisi kevään katastrofista tarttumalla nopeasti ajankohtaiseen tarpeeseen: se ryhtyi valmistamaan käsidesiä terveydenhuoltoon ja myytäväksi kauppoihin.
”En olisi tammikuussa osannut sanoa, että tämmöisessäkin bisneksessä olemme tänä vuonna mukana. Tässä projektissa saimme kuitenkin toteuttaa arvojamme, ja siitä tuli tosi onnistunut.”
Vaikka Kyrö suuntaa maailmalle, se korostaa paikallisuuttaan.
Raakaaineisiin kuuluvat täysjyväruis, mesiangervo, koivunlehti, tyrni ja karpalo. Isonkyrön tislaamolla järjestetään yleisökierroksia. Paikallisuutta laajentavat mahdollisuudet tavoittaa asiakkaita verkko- ja suoramyynnillä. Kyrö ei saa myydä alkoholia verkossa Suomessa, mutta oheistuotteita kyllä.
”Tuotteita voidaan toimittaa eri reittejä suoraan asiakkaalle, mikä tuo mahdollisuuksia paikallisille yrityksille, mutta lisää yrittäjän osaamisen tarvetta ja ehkä stressiä.”
Yksi tapa houkuttaa kuluttajia on luoda elämyksiä. Kyrö myy kaveriporukoille omia viskitynnyreitä. Ryhmät käyvät maistelemassa viskin kehittymistä ja lopulta saavat sen Alkon kautta pullotettuna oman etiketin kanssa.