Kyrö Distillery: Paikallinen matkasi maailmalle

Maailman ainoa ruisalkoholeihin keskittyvä tislaamo Kyrö Distillery aloitti amatööripohjalta. Tarina ja aitous vetoavat ihmisiin, kertoo toimitusjohtaja Miika Lipiäinen.

Vaikka et olisi maistanut iso­kyröläisen Kyrö Distilleryn juomia, olet saattanut kuulla, että tislaamo sai alkunsa viskiharrasta­jien saunan lauteilla keksimästä ideasta vuonna 2012.

Moni on kuullut myös sen tarinan yksityiskohdan, kuinka toimitusjohtaja Miika Lipiäinen matkasi Lontooseen viskinäytökseen, jossa kaatoi ruisviski­tislettä tasting­laseihin salaa ja maistatti sitä parhaiden tislaamoiden päätislaa­jilla.

”Kun olemme kertoneet tästä matkas­tamme, paine keksiä tuulesta temmat­tuja mainoskampanjoita on ollut nolla. Tarinasta on niin paljon ammennetta­vaa”, Lipiäinen sanoo.

Vuosien mittaan 40 työntekijän yritykseksi kasvaneen Kyrö Distilleryn juomat ovat saaneet maailmalla huip­puarvioita ja paljon faneja. Vaikka maku ratkaisee, myös omaperäinen tarina vetoaa.

”Tarinalla on iso merkitys, mutta erityisesti sillä, että se kerrotaan aidosti.”

”Suomessa on valtavasti firmoja, joilla on upeat tarinat, mutta kansallisiin luonteenpiirteisiin kuuluu ajatella, että eiväthän nämä minun juttuni ketään kiinnosta.”

Kyrö Distillery elää jännittäviä aikoja. Kuusi vuotta kypsy­tetty ja kehitetty ruisviski sai lähes täydet pisteet ja kultaisen mitalin International Wine and Spirit Compe­titionissa. Se myytiin loppuun. Myös ginin ja kermaliköörin myynti näyttää nyt hyvältä.

Vuoteen on kuitenkin mahtunut iso­ ja kolhuja, kun ravintolat menivät kiin­ni koronan takia ja matkailun vähenty­misen myötä alkoholin kansainvälinen matkustajamyynti tyrehtyi. Kyrö selvisi kevään katastrofista tarttumalla nopeasti ajankohtaiseen tar­peeseen: se ryhtyi valmistamaan käsi­desiä terveydenhuoltoon ja myytäväksi kauppoihin.

”En olisi tammikuussa osannut sanoa, että tämmöisessäkin bisnekses­sä olemme tänä vuonna mukana. Tässä projektissa saimme kuitenkin toteuttaa arvojamme, ja siitä tuli tosi onnistunut.”

Vaikka Kyrö suuntaa maailmalle, se korostaa paikallisuuttaan.

Raaka­aineisiin kuuluvat täysjyväruis, mesiangervo, koivunlehti, tyrni ja karpalo. Isonkyrön tislaamolla järjestetään yleisökierroksia. Paikallisuutta laajentavat mahdol­lisuudet tavoittaa asiakkaita verkko­- ja suoramyynnillä. Kyrö ei saa myydä alkoholia verkossa Suomessa, mutta oheistuotteita kyllä.

”Tuotteita voidaan toimittaa eri reittejä suoraan asiakkaalle, mikä tuo mahdollisuuksia paikallisille yrityksille, mutta lisää yrittäjän osaamisen tarvetta ja ehkä stressiä.”

Yksi tapa houkuttaa kuluttajia on luoda elämyksiä. Kyrö myy kaveripo­rukoille omia viskitynnyreitä. Ryhmät käyvät maistelemassa viskin kehitty­mistä ja lopulta saavat sen Alkon kautta pullotettuna oman etiketin kanssa.

Kyrö Distilleryn toimitusjohtaja Miika Lipiäinen on todistanut isokyröläisen pientuottajan matkan maailmanmaineeseen.

Teksti: Terhi Hautamäki
Kuva: Kirsi-Marja Savola

Markkinakatsaus

Sähkömarkkinakatsaus: talvi 2024–2025

Lue lisää
Ajankohtaista

Tunnelmaa iltojen pimeyteen: Tiedä tämä kausivaloista!

Lue lisää
Ajankohtaista

Käytettyä luksusta: ”Halusimme myydä maailman kalleimpia vaatteita käytettyinä”

Lue lisää
Energianeuvonta

Kaukolämpölaitteiston kunto kannattaa selvittää

Lue lisää
Ruoka & reseptit

Syksy lasissa

Lue lisää
Ajankohtaista

Pahat levät hyvään käyttöön

Lue lisää
Vapaalla

Ystävyys huipentuu sienihulluuteen

Lue lisää
Ajankohtaista

Sopivan haastavassa pestissä

Lue lisää
Kotona

Kirppisten uusi aika

Lue lisää
Havaintoja

Riittääkö se – ei riitä!

Lue lisää
Energianeuvonta

Pientuotannon optimointi sähköpörssin miinustunteina – kannattavaa vai ei?

Lue lisää
Markkinakatsaus

Sähkömarkkinakatsaus: syksy 2024

Lue lisää