
Älyliivi ymmärtää koiraa
Neljä vuotta sitten sitten espoolainen agilityharrastaja Toni Koutu pohti, miten voisi ymmärtää neljän parsonrusselinterrierinsä tarpeita paremmin. Hän sai idean kehittää koirien älyliivin, joka kerää koirasta dataa.
”Emme voi lukea koirien ajatuksia tai antaa niille ääntä – muuta kuin datan kautta”, Koutu sanoo.
Hänen perustamansa Sense of Intelligence -yritys valmistaa liivin ”aivoja”, Anaxeos-älylaitetta. Se mittaa koiran liikunnan määrää ja nopeutta GPS-paikantimen avulla sekä tarkkailee sykettä, mikä kertoo levon ja liikunnan suhteesta. Omistaja saa tiedot älypuhelinsovellukseensa.
”GPS on yksi liivin parhaita ominaisuuksia. Sen avulla myös löydät karkuteillä olevan koiran nopeasti.”
Älylaitteen sensorit seuraavat ympäristön äänenvoimakkuutta ja lämpötilaa. Omistaja saa esimerkiksi tietää, jos koira haukkuu jäädessään yksin kotiin, mikä saattaa kieliä eroahdistuksesta. Jos koira jää kauppareissun ajaksi autoon ja lämpötila nousee vaaralliseksi, omistajan puhelin hälyttää. Kun omistaja on määrittänyt sovellukseen tavoitteellisen aktiivisuustason, älylaite muistuttaa lenkittämään koiraa riittävästi.
”Älyliivi on apuna koiran hoidossa, mutta ei kerro, mitä pitää tehdä. Omistaja tuntee koiransa parhaiten.”
Koutu suunnittelee, että tulevaisuudessa älyliivi myös analysoi koiran haukkua ja mittaa kalorinkulutusta.
”Kun käyttäjiltä kertyy dataa, sovellus kerryttää myös rotukohtaisia keskiarvoja esimerkiksi painosta.”
Teksti: Elina Vironen
Sinua saattaisi myös kiinnostaa
- Havaintoja
Vastuullisuusviestintä – mitä saa enää sanoa?
Vastuullisuusviestinnän säännöt muuttuvat. Viestinnän asiantuntijamme Oona Björkbacka pohtii ajankohtaista aihetta.
- Ajankohtaista
Asiakaspalvelun moottori
Asiakaspalvelun taustatiimin vetäjä Christian Lax nauttii työssään ongelmanratkaisusta. Vapaa-ajalla hän innostuu katuvalokuvauksesta. Esitimme Christianille kolme kysymystä!
- Ajankohtaista
Kohti vähäpäästöistä teollisuutta
Kokkolalainen Hycamite tuottaa teollisuuden raaka-aineiksi vetyä ja hiiltä, joiden hiilijalanjälki on pieni. Start-up-yrityksen päätähtäimenä ovat Yhdysvaltojen markkinat.