Seuraa energiankulutustasi ja laskujasi
Vaasan Sähkö -sovelluksen ja Online-palvelun kautta voit aktiivisesti seurata omaa energiankulutustasi ja -laskuasi sekä tarkastella sopimustietoja, olit sitten sähkö- tai kaukolämpöasiakkaamme.
Sovellus ja online-palvelu
Oman energiankulutuksen tarkkailu ja hienosäätö kannattaa, sillä pienilläkin muutoksilla saa selviä säästöjä aikaan. Kulutustottumuksiaan on helpompi ohjata säästäväisempään suuntaan, kun tietää, milloin ja missä energiaa kuluu.
Seurantapalvelu näyttää energiakulutuksen jopa tuntitasolla, ja voit verrata kulutuskäyriä vaikkapa vuoden tai kuukauden takaiseen tilanteeseen. Palvelusta näet kaikkien käyttöpaikkojesi tiedot.
Lataa Vaasan Sähkö -sovellus
- Ota sovellus käyttöön pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Huomaathan, ettet voi kirjautua sovellukseen Online-palvelussamme käyttämilläsi tunnuksilla, vaan sinun tulee luoda uudet käyttäjätunnukset.
- Tällä hetkellä sovelluksessa näkyy vain henkilöasiakkaiden tiedot.
Kirjaudu Online-palveluun
- Kirjaudu Online-palveluun luomallasi käyttäjätunnuksella tai rekisteröidy pankkitunnuksilla.
- Voit asioida henkilö-, yritys- tai taloyhtiöasiakkaana.
Sovelluksessa hoidat helposti omia energia-asioitasi
Kulutus tunneista vuosiin
Voit seurata sähkönkulutusta ja sen kustannuksia jopa tuntitasolla. Kulutusta seuraamalla on helppo löytää keinoja pienentää omaa energialaskua.
Helppo vertailu
Vertaa kulutustasi aikaisempiin vuosiin sekä ulkolämpötilaan. Näet sovelluksessa kulutustiedot edellispäivästä kolmen vuoden takaisiin.
Seuraa pörssisähkön hintaa
Näet kuluvan ja seuraavan päivän pörssihinnat, mikä tekee energiankäytön suunnittelusta helppoa. Pörssisähkö-asiakkaana näet myös kuluttamasi energian keskihinnan.
Seuraa myymäsi energian määrää
Aurinkosähkön tuottajana näet, kuinka paljon ja minkä arvosta olet myynyt meille ylijäämäenergiaa.
Missä vika?
Tarkista häiriöt ja ilmoita vikatilanteista Vaasan Sähköverkon alueella.
Käyttäjäpalautetta sovelluksesta
Tiedot löytyvät helposti sovelluksesta. Ulkoasu siistin ja viimeistellyn oloinen. Ei jumita. PIN-koodi, sormenjälki- ja kasvojentunnistus on hyvä ominaisuus.
Sovellus on mielestäni helppokäyttöinen ja tuo meille Vaasan Sähkön asiakkaille aiempaa paremman mahdollisuuden vaikuttaa omaan energiankäyttöön. Pidän asiaa tärkeänä sekä ekologiselta että taloudelliselta kannalta.
Vikatilanneilmoitukset ovat myös hyvä lisä tässä palvelussa. Niitä kun lisääntyvien myrskyjen vuoksi taitaa jatkossakin olla, ainakin Vaasan saaristossa.
Anna palautetta sovelluksesta
Usein kysyttyä sovelluksesta
Kirjautuessani sovellukseen tulee näkyviin pelkkä valkoinen/harmaa ruutu
Ongelma koskee Android 10 ja 11 puhelimia. Ongelman korjaamiseksi sinun tulee poistaa sovelluksen tiedot:
- Paina sovelluskuvaketta, kunnes erillinen valikko tulee esiin.
- Valitse ”Sovelluksen tiedot”.
- Valitse ”Tallennustila”.
- Valitse ”Poista tiedot”
- Sulje sovellus ja yritä kirjautua uudelleen
Tunnistautuminen tai käyttäjätunnuksen luonti epäonnistuu
Jos tunnistautumisessa ilmenee ongelmia, yritä myöhemmin uudelleen.
Jos tunnistautuminen onnistuu, mutta käyttäjätunnuksen luonti epäonnistuu, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Sisäänkirjautuminen epäonnistuu
Tarkista, että olet kirjoittanut käyttäjätunnuksesi ja salasanasi oikein. Voit myös tarvittaessa pyytää uutta salasanaa Unohditko salasanasi? -linkin kautta. Huomaathan, että tarvitset sovellukseen omat tunnukset, Online-palvelun tunnukset eivät vielä toimi sovelluksessa.
Olen unohtanut salasanani, mutta en saanut salasanan nollausviestiä
Nollausviestin vastaanottamisessa voi kestää jopa 15 minuuttia. Viesti on myös voinut joutua roskapostikansioon. Jos tästä huolimatta et saa tai löydä viestiä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että tarvitset sovellukseen omat tunnukset, Online-palvelun tunnukset eivät vielä toimi sovelluksessa.
Voinko katsella ja maksaa laskujani sovelluksessa?
Voit katsella laskujasi sovelluksessa, mutta maksaminen suoraan sovelluksen kautta ei onnistu. Voit kuitenkin kopioida laskusta virtuaaliviivakoodin. Suosittelemme ottamaan käyttöön sähköisen maksutavan, kuten e-laskun, Kivran tai OmaPostin.
Lisätietoja eri sähköisistä maksutavoista saat täältä.
Miksi sovelluksessa näkyvä kustannus ei täsmää laskun kanssa?
Sovelluksessa näkyvä kustannus ei välttämättä vastaa laskun kanssa seuraavista syistä:
- Ajanjakso ei täsmää. Tarkista, että olet valinnut oikean, sähkölaskun kanssa täsmäävän, aikajakson sovelluksessa.
- Aikajaksojen kustannuksissa voi olla pyöristysvirheistä johtuvia pieniä eroja laskuun verrattaessa.
- Laskuun voi myös olla lisätty muistutusmaksu, jos maksu on myöhästynyt.
Miksi en näe sopimustani?
Näet sovelluksessa ne sopimukset, joissa olet sopimusasiakkaana tai sopimuskumppanina. Sopimuksesi voivat myös olla eri asiakasnumeroiden takana. Vaihda asiakasnumeroa aloitusnäkymän oikeasta yläreunasta ja tarkista eri asiakasnumeroilla olevat sopimukset. Sovelluksessa näkyy tällä hetkellä vain henkilöasiakkaiden sopimukset. Yritysten sopimukset eivät vielä näy.
Voinko nähdä kaukolämpösopimuksien tiedot sovelluksessa?
Kyllä. Kaukolämmön sopimus- ja kulutustiedot näkyvät sovelluksessa.
Minulla on tuotantosopimus. Miksi en näe tuotantolukujani sovelluksessa?
Sovelluksessa näkyy ainoastaan sähköverkkoon lähetettävä osuus tuotannostasi. Se tarkoittaa sitä osuutta tuotannostasi, jonka myyt meille.
Miksi kulutustietoni eivät näy?
Kulutustietosi saapuvat meille verkkoyhtiöltäsi. Toisinaan niiden toimituksessa voi syntyä viivettä, ja siksi ne saattavat puuttua tai perustua arvioon. Esimerkiksi jos sähkömittarisi on vaihdettu tai jos olet asentanut aurinkopaneelit, saattaa se aiheuttaa viivettä datan päivittymisessä. Yleensä tällaiset tilanteet korjaantuvat itsestään parin viikon sisällä eivätkä vaadi yhteydenottoasi meidän suuntaan.
Miksi kulutustietoni päivittyvät viiveellä?
Näet kulutustietosi sovelluksessa yhden tai useamman päivän viiveellä, sillä kulutustietosi haetaan etäluettavilta mittareilta kerran vuorokaudessa. Kulutusta ei ole mahdollista seurata reaaliajassa.
Kulutustietosi saapuvat meille verkkoyhtiöltäsi. Toisinaan niiden toimituksessa voi syntyä viivettä, ja siksi ne saattavat puuttua tai perustua arvioon. Esimerkiksi jos sähkömittarisi on vaihdettu tai jos olet asentanut aurinkopaneelit, saattaa se aiheuttaa viivettä datan päivittymisessä. Viivettä aiheuttavat myös hetkittäiset katkokset mittarin etäluennassa. Yleensä tällaiset tilanteet korjaantuvat itsestään parin viikon sisällä tai nopeamminkin, eivätkä vaadi yhteydenottoasi meidän suuntaan.
Miksi samaan osoitteeseen näkyy kaksi eri sopimusta?
Sähkösopimuksesi koostuu aina kahdesta osasta: Vaasan Sähkön ja Vaasan Sähköverkon kanssa solmimistasi sopimuksista. Vaasan Sähkön sopimus koskee käyttämääsi energiaa, kun taas Vaasan Sähköverkon sopimus koskee sähkön siirtoa.
Miksi pankkitunnuksia tarvitaan rekisteröintiin?
Jotta näkisit sovelluksessa sinulle kuuluvat tiedot, on meidän pystyttävä varmentamaan kuka olet. Vahva tunnistautuminen tapahtuu Telian tunnistautumispalvelun kautta, eikä pankkitunnuksesi tiedot välity meille missään vaiheessa tunnistautumisprosessia.
Mistä sovellus hakee lämpötilatiedot?
Lähin havaintoasema haetaan käyttöpaikan postinumeron perusteella. Keskilämpötila tulee suoraan Ilmatieteenlaitokselta.
Olen yritysasiakas. Voinko nähdä yrityssopimuksieni tiedot sovelluksessa?
Sovellus näyttää tällä hetkellä ainoastaan henkilöasiakkaiden tiedot ja sopimukset.
Miten henkilötietojani käytetään sovelluksessa?
Henkilötietosi haetaan meidän asiakastietojärjestelmästä. Noudatamme asiakastietojen käsittelyssä tietosuojalakia.
Lue lisää tietosuojasta.
Lue lisää sovelluksen käyttöehdoista.
Kodin sähkönkulutus – mistä se muodostuu
Moni maksaa sähkölaskut automaattisesti, mutta ei tiedä, mihin kotona kuluu sähköä ja miten paljon. Tutustu mihin sähköä kodissa kuluu!