1. Huomioi eri vaihtoehtojen elinkaarikustannukset – älä katso pelkästään hankintahintaa

Latausjärjestelmää suunniteltaessa kannattaa huomioida eri vaihtoehtojen elinkaarikustannukset. Hankintahinnaltaan halvin vaihtoehto ei yleensä ole edullisin pidemmällä aikavälillä.

Latausjärjestelmän hankinnassa kannattaakin käyttää apuna asiaan perehtynyttä asiantuntijaa tai kokonaispalvelutoimittajaa, joka määrittelee latausjärjestelmän ominaisuudet ja muutokset kiinteistön sähköjärjestelmään sekä kilpailuttaa tarvittaessa laitteiston, sähkösuunnittelun ja asennustyön.

Huolellinen suunnittelu säästää loppupäässä taloyhtiön varoja.

2. Muista, että autot ovat suurimman osan ajasta pysäköityinä

Taloyhtiöille suosittelemme järjestelmän suunnittelua peruslatauksen periaatteella, koska autot ovat parkissa keskimäärin 90 % ajasta. Mitoitusperiaatteena kannattaa käyttää keskimääräistä päivittäistä ajomatkaa kyseisessä taloyhtiössä. Näin kustannukset pysyvät kohtuullisina.

Traficomin tutkimuksen mukaan keskimääräinen henkilön ajosuorite vuorokaudessa on 41 kilometriä.

3. Älykäs kuormanhallinta pienentää ylläpitokustannuksia – ja investointitarvetta

Sähköautojen latausjärjestelmän kannattaa hyödyntää liittymässä vapaana oleva energiakapasiteetti mahdollisimman hyvin. Tämä onnistuu säätämällä järjestelmän lataustehoa adaptiivisesti ja dynaamisesti.

Älykäs latausjärjestelmä seuraa koko kiinteistön kuormitusta ja säätää järjestelmän tehoa sen ehdoilla.

4. Selvitä rahoitusmahdollisuudet

Taloyhtiöiden latauspisteiden suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin on tällä hetkellä tarjolla ARA:n rahoitusta. Rahoitusta voi saada 35 % suunnittelun ja toteutuksen kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.

5. Muista yhtiön lupa

Latauspisteiden rakentamista taloyhtiöissä koskee asunto-osakeyhtiölaki. Lataamiseen ja latauspisteen toteutukseen tarvitaan kaikissa tapauksissa yhtiön päätös tai lupa.

Lue Vaasan Sähköverkon opas latausjärjestelmän hankintaan taloyhtiössä.

Sinua saattaisi myös kiinnostaa

  • Avantouimarit Oulun Tuirassa. Kuva: Mika Vallineva