Vaasan Sähkön latauspiste kotiisi – osta nyt!
Sähköauton lataus kotona turvallisesti – pistorasia vs. latauslaite
40 prosenttia sähköautoilijoista ja 70 prosenttia ladattavaa hybridiä ajavista lataa autoaan säännöllisesti tai satunnaisesti tavallisesta pistorasiasta eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta, selviää Autoalan tiedotuskeskuksen Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksesta (2020).
Autovalmistajat eivät kuitenkaan suosittele pistorasiaa jatkuvana latausratkaisuna.
”On ok ladata autoa pistorasiasta silloin tällöin, vaikka reissussa. Jos pistorasiaa käyttää kuitenkin jatkuvaan lataukseen, voi toistuva suuri sähkövirta saada pistorasian sisällä olevat komponentit sulamaan. Tällöin pistorasia kuumenee ja menee rikki, ja tämä voi aiheuttaa sähköiskun tai jopa tulipalon vaaran”, Vaasan Sähkön kehitysinsinööri Heino Järvelä sanoo.
Jos lataat autoa pistorasiasta yli kaksi tuntia, valtion kestävän kehityksen yhtiö Motiva suosittelee, että latausteho rajataan kahdeksaan ampeerin. Lataustehon säätö onnistuu auton ohjauspaneelista. Järvelä kehottaa myös tarkistamaan silmämääräisesti, että pistorasia on ehjä ja puhdas.
Fiksuinta, mitä ladattavan auton omistaja voi tehdä, on hankkia kotiin sähköauton latauslaite. Se on turvallisin tapa ladata auto. Muistathan, että voit saada sähkölatauspisteen asennuksesta kotiin kotitalousvähennystä.
”90 prosenttia sähköautojen lataamisesta tapahtuu kotona, joten turvallisuuteen kannattaa panostaa. Asennuksineen laitteen voi saada noin 1 500 eurolla.”
Sähköauton latauksen kesto: pistorasia, latauslaite ja pikalataus
Latausnopeuteen vaikuttaa eniten se, mistä autoa ladataan – latauslaitteesta vai tavallisesta pistorasiasta. Latauslaitteet ovat tehokkaimpia latausvaihtoehtoja, koska ne voivat ottaa sähköverkosta kerralla enemmän virtaa. Teho ilmoitetaan mittayksilöllä kW.
Myös akun koko, varaustilanne ja akun lämpötila sekä ulkolämpötila vaikuttavat latauksen kestoon.
Esimerkki: Täyssähköautossa on kooltaan 77 kilowattitunnin akku. Sen varaustilanne on 5 prosenttia, ja se halutaan ladata 80 prosenttiin. Tällöin lataus kestää:
• Pistorasiasta (3,7 kWh) 16 tuntia.
• Latauslaitteessa (11 kWh) 5 tuntia. Kotiin tarkoitetut latauslaitteet ovat teholtaan 11–22 kilowattituntia.
• Pikalatauslaitteessa (50 kWh) 1 tunti. Pikalatauslaitteita voi olla julkisilla latauspaikoilla.
Sähköauton latausjohto – mitä pitää tietää?
Sähköauton latausta varten tarvitset kaksi johtoa:
- Latausjohdon sähköauton kotilatauslaitteeseen. Joissain latauslaitteissa voi olla kiinteä latausjohto, joten sitä ei tarvitse ostaa erikseen. Euroopassa myytävissä autoissa on 7-napainen niin kutsuttu tyypin 2 latausliitin.
- Matkalaturin, joka sopii auton lataamisen tavallisesta pistorasiasta. Sellaisen saa tavallisesti ladattavan auton mukana. Muistathan, että auton lataus pistorasiasta ei kuitenkaan ole suositeltavaa. Autoa voi kuitenkin ladata ehjästä ja puhtaasta pistorasiasta silloin tällöin, vaikkapa reissussa. Jos lataat autoa yli kaksi tuntia, muista rajata latausteho kahdeksaan ampeeriin.
Latauskaapeli lukittuu sähköautoon latauksen ollessa käynnissä, joten sen katoamisesta ei tarvitse olla huolissaan. Julkisissa pikalatauspisteissä on kiinteät latausjohdot.
Älykäs sähköauton latauspiste on fiksu valinta kotiin
Latauslaitteita on kahdenlaisia: niin kutsuttuja tyhmiä laitteita, jotka vain lataavat akun, ja laitteita, joissa on älykkäitä ominaisuuksia. Useimmat sähköautoilijat toivovat latauslaitteeltaan älykkyyttä, Järvelä kertoo.
”Älykkäällä latauslaitteella latauksen ajastaminen onnistuu mukavasti kännykkäsovelluksesta. Fiksuimmat latauslaitteet myös seuraavat kodin sähkönkulutusta. Jos talon sähköjärjestelmä on lähellä kuormittua liikaa – esimerkiksi sähkölämmitys ja kiuas ovat jo päällä – laite osaa alentaa lataustehoa automaattisesti. Näin pääsulake ei pala.”
Omakotitaloissa tyypillisin pääsulakkeen koko on 3 x 25 ampeeria. Se riittää hyvin sähköauton lataukseen. Jos pääsulake on pienempi, ei hätää! Älykkään latauslaitteen lataustehon säätely mahdollistaa sen, ettei pääsulaketta tarvitse vaihtaa suurempaan.
”Tämä säästää sähkönsiirtolaskussa, koska isommat pääsulakkeet nostavat kiinteistön sähkösiirtolaskun perusmaksun suuruutta. Lisäksi isompien sulakkeiden vaihdosta joutuu maksamaan muutosmaksun.”
Tulevaisuudessa älykäs latauslaite on osa fiksua sähköjärjestelmää, johon kuuluvat muun muassa kodin sähkökaappiin asennettavat älykotilaitteistot. Älylatauslaite osaa keskustella älykotilaitteiston kanssa.
Kun sähköjärjestelmässä on älyä, energiayhtiöt voivat optimoida kodin energiankäyttöä koko sähköjärjestelmän kannalta fiksummaksi. Vaikkapa kiireetöntä sähköauton latausta tai kodin käyttövedenlämmitystä voidaan ohjata pois niiltä ajoilta, kun sähkönkulutus on suurta – esimerkiksi arkiaamuisin, kun sähkönkäyttö lisääntyy ihmisten herättyä uuteen päivään. Näin sähkönkäytön kulutuspiikkejä saadaan tasattua, ja energiaa voidaan tuottaa mahdollisimman vihreästi, kun uusiutuvien tuotantolaitosten kapasiteetti ei ylity kulutuspiikkien vuoksi.
Jos vihreys on sinulle tärkeää, muistathan, että voit ajaa sähköautoa päästöttömästi tilaamalla kotiin uusiutuvaa sähköä.
Sähköauton lataus voimavirrasta tai supersukosta
Löytyykö kotoasi harvinainen voimavirtapistorasia tai supersuko-pistorasia? Supersuko näyttää tavalliselta suko-pistorasialta, mutta sen tunnistaa vaaleansinisestä väristä. Voimavirtarasia taas on punainen ja viisinapainen.
Järvelä kertoo, että molemmat kestävät sähköauton lataamiseen vaadittavaa suurta sähkövirtaa, joten lataus niistä on turvallista. Hän suosittelee kuitenkin hankkimaan kotiin älykkään latauslaitteen.
”Voimavirtaa tai supersukoa ei ainakaan ole järkevää asentaa kotiin sähköauton lataamista varten, sillä jo muutaman sadan euron lisäpanostuksella kotiin voi saada älykkään laturin.”
Lataus julkisissa latauspisteissä: näin se toimii
Reissussa sähköautoa ja hybridiä tulee ladattua julkisissa latauspisteissä. Katso kartta julkisista sähköauton latauspisteistä Suomessa. Kartalta näet myös Vaasan Sähkön laturit.
Latausverkostoon kuuluu sekä hitaampia peruslatauspisteitä että nopeita pikalatauspisteitä.
Peruslatauspisteissä voi ladata sekä ladattavaa hybridiä että sähköautoa. Pikalatauspisteet soveltuvat sähköautojen ja vain muutamien hybridimallien lataamiseen. Pikalatauspisteitä on Suomessa muutamia satoja ja peruslatauspisteitä reilu 2 500 kappaletta.
”Pikalatauspisteissä sähköauton akun saa täyteen huoltoasemalla kahvitauon aikana.”
Tunnistaudu lataajaksi mobiilisovelluksella
Julkisissa pisteissä lataamista varten sähköautoilijan tai hybridillä ajavan täytyy tunnistautua lataajaksi. Tämä tapahtuu lataamalla kännykkään palveluntarjoajan sovellus ja lukemalla sillä latauspisteessä oleva QR-koodi tai RFID-tagi. Suomessa on useiden eri latausoperaattorien latauspisteitä, esimerkiksi Virta, K-lataus, Fortum C & D, joten voit joutua lataamaan useamman sovelluksen.
Laskutus on tavallisesti aikaperusteista
Lataussähkön laskutus tapahtuu tavallisesti aikaperusteisesti, eli mitä tehokkaammin ja nopeammin autoa voi ladata, sitä edullisemmaksi lataus tulee. Autoalan tiedotuskeskuksen Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen mukaan käytäntö harmittaa erityisesti ladattavalla hybridillä ajavia, koska ne latautuvat sähköautoja hitaammin.
”Kun ei olla reissussa, on auto kannattavinta ladata kotona – silloin maksaa vain käyttämästään sähköstä, ja se on edullisempaa. Kodin sähköt voi myös kilpailuttaa”, Järvelä vinkkaa.
Hän muistuttaa, että tien päällä voi törmätä myös ilmaisiin latauspisteisiin esimerkiksi kauppojen pihoissa. Ne ovat kuitenkin harvinaisia.