Miten talvi ja pakkaset vaikuttavat sähköautoiluun? Otimme yhteyttä Energiateollisuus ry:n Tuukka Heikkilään kysyäksemme asiaa. Heikkilällä olikin muutama vinkki talvisähköautoilun varalle.
1 | Pidä sähköauto pysäköitynä latausjohdon päässä aina kun mahdollista, mutta erityisesti pakkasella.
Näin auto voi lämmittää kylmän akun verkkovirralla. Laita myös auton sisätilalämmitin päälle ennen ajoa. Se onnistuu puhelinsovelluksesta tai auton ohjauspaneelin ajastimesta. Muutaman asteen pakkasella sisätila lämpenee minuuteissa, paukkupakkasilla noin vartissa. Näin saat hyödynnettyä akun kapasiteetin ajamiseen – kylmäkäynnistetyn sähköauton kantama voi nimittäin tippua kymmeniä prosentteja.
2 | Muista, että pikalataus hidastuu pakkasella, jos akku on kylmä.
Näin voi käydä, jos auto on seissyt ulkona yön yli ilman verkkovirtaa. Tällöin auton täytyy lämmittää akkua ensin, ja vasta sitten lataus suurella teholla onnistuu. Jos autolla on ajettu useampi tunti ennen pikalatausta, akku lämpenee yleensä riittävästi ajaessa. Mikäli pikalataus kuitenkin tuntuu hitaalta, kokeile seuraavalla kerralla ajaa akku tyhjemmäksi – tämä voi nopeuttaa pikalatausta.
3 | Aja taloudellisesti, niin säästät sähköä ja lisäät auton kantamaa.
Vaikka sähköautot osaavat ladata jarrutusenergiaa akkuun, taloudellisella eli vapaasti rullaavalla ajotavalla hyötysuhde on parempi.
4 | Lataa akkua päivittäisajossa vain 80-prosenttisesti sen kapasiteetista.
Jos akkua lataa jatkuvasti täyteen – ja myös jos akun antaa kulua tyhjäksi – sen elinikä voi hieman lyhentyä. Kun jätät akkuun tilaa, sähköauto voi ladata jarrutusenergiaa akkuun. Toisaalta pidemmälle ajomatkalle lähtiessä akun voi huoletta ladata täyteen. Tärkeintä on, että auton ei anna turhaan seisoa viikkotolkulla täydellä akulla.
Vinkit antoi Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä.