Testi

Sähkösopimukset
Miten valitsen sähkösopimuksen?

Sähkösopimuksen valinnassa on hyvä miettiä, sopiiko sinulle määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja haluatko kiinteähintaisen vai pörssisähköön sidonnaisen sopimuksen. 

Voit lukea kattavan vertailun kaikista eri sähkösopimuksista täältä ja kokeilla sopimusavustajaa, joka auttaa sinua löytämään sinulle parhaiten sopivan sähkösopimuksen. 

Olen muuttamassa – voinko siirtää nykyisen sopimukseni? 

Muuttotilanteessa vanha sähkösopimus tulee päättää erikseen ja samalla tehdä uusi sopimus uuteen osoitteeseen.  
 
Emme koskaan päätä sopimustasi automaattisesti muuton yhteydessä, sillä saatat tarvita sähköjä kahdessa paikassa samaan aikaan, jos esimerkiksi muutat uuteen asuntoon jo aikaisemmin ja siivoilet vielä vanhassa asunnossa. Sinulla voikin olla voimassa useampi sopimus samanaikaisesti.  
 
Jos vanha sähkösopimuksesi on meiltä, tee ensin uusi sopimus uuteen osoitteeseen, samalla voit päättää sopimuksen vanhassa osoitteessa. Sopimusmuutokset on hyvä hoitaa vähintään pari viikkoa ennen muuttoa, mutta soittamalla asiakaspalveluumme saamme sähköt kotiisi pikaisestikin. 

Voinko tehdä sähkösopimuksen toisen puolesta?

Sähkösopimuksiin liittyvät asiat ovat henkilökohtaisia, mutta jos sopimuksen haltija on estynyt tekemään sopimuksen, voit tehdä sopimuksen hänen puolestaan valtakirjalla. Alle 18-vuotiaalle sähkösopimus tehdään huoltajan nimiin.

Mitä minun pitäisi tehdä yrityksen sähkösopimukselle, jos yrityksen tilanne muuttuu äkillisesti? 

Vaikeassa tilanteessa, kuten konkurssissa tai esimerkiksi erilaisten maksuvaikeuksien kanssa kamppailevalle yritykselle, voi monien päällekkäisten asioiden hoitaminen olla raskasta. Tällaisessa tilanteessa kehotamme sinua olemaan yhteydessä yritysasiakaspalveluumme sopiaksesi maksuista tarkemmin. 

Voinko vaihtaa sähkösopimustani?

Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit vaihtaa milloin tahansa 14 päivän vaihtoajalla. Näitä ovat esimerkiksi Perussähkö, Pörssisähkö ja Vaikuttaja.

Määräaikaisen sopimuksen voit vaihtaa aikaisintaan 90 päivää ennen määräajan päättymistä. Uusi sopimus voi kuitenkin alkaa vasta sopimuskauden päättymistä seuraavana päivänä. 

Lue tarkemmat ohjeet täältä.

Miten irtisanon sähkösopimukseni?

Jos olet muuttamassa pois nykyisestä asunnostasi, etkä tarvitse sinne enää sähkösopimusta, voit irtisanoa sopimuksesi helposti täällä. 

Saatat tarvita sähköjä kahdessa paikassa samaan aikaan, jos muutat uuteen asuntoon jo aikaisemmin ja siivoilet vielä vanhassa asunnossa. Sinulla voikin olla voimassa useampi sopimus samanaikaisesti.  

Jos olet vaihtamassa sähkönmyyjää nykyiseen osoitteeseesi, sinun ei itse tarvitse irtisanoa sopimusta. Uusi sähkönmyyjä hoitaa irtisanomisen puolestasi. Irtisanomisaika on tällöin kaksi viikkoa. 

HUOM! Irtisanominen tulee tulee tehdä joko verkkosivuillamme tai puhelimitse. Emme voi voi ottaa irtisanomista vastaan sähköpostilla, koska emme voi tunnistaa asiakasta

Kotitaloudet

Avoinna arkisin klo 10-18

Yritykset

Avoinna arkisin klo 8-16

Laskut ja maksaminen
Mitkä ovat käytössä olevat maksutavat?

Suosittelemme kaikille asiakkaillemme sähköistä laskua. 

Toimitamme laskut sähköisesti e-laskuna ja sähköpostilaskuna sekä Kivran ja OmaPostin palveluihin. E-lasku tulee verkkopankkiisi, kun taas Kivra ja OmaPosti toimivat sähköisinä postilaatikkoina, joissa myös hoidat helposti laskun maksun. Sähköpostilasku saapuu sähköpostiviestinä. 

Yritysasiakkaille suosittelemme verkkolaskua

Jos sähköinen lasku ei ole sinulle sopiva maksutapa, voit saada laskun paperisena postilaatikkoon tai tehdä pankin kanssa sopimuksen suoramaksusta

Suoramaksulla maksat laskut ilman verkkopankkia. Kun käytössäsi on suoramaksu, toimitamme sinulle laskun tiedot postitse hyvissä ajoin ennen eräpäivää ja lähetämme samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan pankkiisi. Suoramaksusopimuksella valtuutat pankin maksamaan laskun puolestasi. Pankki maksaa laskun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä. 

Huomaathan, että laskua ei voi maksaa paikan päällä asiakaspalvelussamme. 

Miksi sähkölaskuni on niin iso?

Laskun suuruus riippuu sähkönkulutuksesta ja myös siitä, minkä hintaista sähköenergiaa ostat. 

Sähkönkäyttöön vaikuttavat muun muassa: 

  • Kiinteistön lämmitystapa 
  • Kiinteistön ikä 
  • Kiinteistön koko 
  • Asunnon sähköinen varustetaso 
  • Asukkaiden lukumäärä 
  • Sähkönkäyttötottumukset 
  • Kiinteistön lämmöneristys 

Sähkölämmitteisissä talouksissa sähköä kuluu talvella yleensä reilusti enemmän kuin kesällä, joten laskut ovat silloin isommat kuin kesäaikaan. 

Ostamasi sähkön hinnan näet sähkölaskulta ja asiakkaanamme Vaasan Sähkö -sovelluksesta. Voit myös kilpailuttaa energiahinnan ja valita mieleisesi sähkösopimuksen ja sähkönmyyjän. 

Lue lisää: Sähkön kilpailutus kannattaa – opas sähkön kilpailuttajalle 

Miksi saan teiltä laskun, vaikka olen vaihtanut sähkönmyyjää?

Jos asut Vaasan Sähköverkon jakelualueella, saat meiltä laskun, vaikka vaihdat sähkönmyyjää. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. 

Miksi maksan perusmaksun, vaikka minulla ei ole sähkönkulutusta? 

Perusmaksulla katetaan sähkönmyyjän kiinteitä kustannuksia. Nämä eivät riipu käytetyn energian määrästä, vaan perusmaksu on sama kulutuksesta riippumatta

Sähkönsiirrossa perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkailla on aina tarvittaessa sähköt käytössään. 

Miksi maksan perusmaksun, vaikkei minulla ole sähkönkulutusta?

Perusmaksulla katetaan sähkönmyyjän kiinteitä kustannuksia. Nämä eivät riipu käytetyn energian määrästä vaan perusmaksu on sama paljon ja vähän kuluttavalle.

Sähkönsiirrossa perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei juurikaan liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkailla on aina tarvittaessa sähköt käytössään.

Miten vaihdan laskun eräpäivää? 

Voit siirtää laskun eräpäivää näppärästi Online-palvelussa. Mikäli eräpäivän siirto onnistuu, se näkyy automaattisesti avoinna olevan laskun kohdalla. 

Voit vaihtaa laskun eräpäivää, jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja maksamatta etkä ole siirtänyt kyseisen laskun eräpäivää aikaisemmin. 

Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös verkkopankissasi. Lue lisää täältä.

Asiakaspalvelu

Avoinna arkisin klo 10-18

Maksaminen 

Avoinna arkisin klo 8-16

Perintä 

Perintäasioissa sinua palvelee Lowell.

Viat ja häiriöt
Miten saan tiedon vika- ja häiriötilanteista? 

Vika- ja häiriötilanteista Vaasan Sähköverkon alueella ilmoitetaan sivuillamme häiriötiedotteet-osiossa. 

Vaasan Sähkön kaukolämmön asiakkaana saat tiedon kaukolämmön jakelukeskeytyksistä, niiden syistä ja kestosta verkkosivuiltamme osiosta “kaukolämpö”. Halutessasi voit myös tilata tiedotteet alta suoraan matkapuhelimeesi maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta. 

Mikäli sähkönkäyttöpaikkasi sijaitsee Vaasan Sähköverkon alueen ulkopuolella, olethan yhteydessä omaan verkkoyhtiöösi.  

Voit myös tilata tiedon häiriötiedotteista puhelimeesi tai sähköpostiisi: 

Sähköt ovat poikki, miten tarkistan missä vika on?

Ensin on hyvä tarkistaa, onko sähköt poikki koko talosta. Kokeile vaikka valoja eri huoneissa. Tarkista tämän jälkeen pääsulakkeet – ovatko ne kunnossa? Vaikuttaisiko naapurilla olevan sähköt päällä, vai koskeeko katko useampaa taloa? 

Jos naapurinkin talo on pimeänä, on vika mitä todennäköisimmin jakeluverkossa. Voit tarkistaa tilanteen ja ohjeet vikailmoituksen tekemiseen sähköverkkoyhtiösi verkkosivuilta. 

Miten varaudun sähkökatkoon?

Sähkökatko on aina ikävä asia, mutta onneksi siihen voi myös varautua. Nykyverkoissa on myös paljon automaatiota, mikä auttaa vikojen pikaisessa paikantamisessa ja korjauksessa. Lisätietoja oman sähköverkkoyhtiösi häiriötilannepalveluista saat yhtiön verkkosivuilta. Mikäli asut Vaasan Sähköverkon alueella, ks. vaasansahkoverkko.fi

Näin varaudut sähkökatkoon 

  • Pidä aina varavirtalähde ladattuna, jotta saat puhelimeen lisävirtaa katkon aikana. 
  • Pidä taskulamppu ja kynttilöitä – sekä tulitikkuja – helposti saatavilla. 
  • Sähkökäyttöinen autotallinovi aukeaa ilman sähköäkin. Opettele miten, ja opeta perheellesikin. 
  • Jos talossasi on tulisija, muista pitää polttopuita saatavilla. 
  • Varaa käteistä rahaa, sillä käteisnostoautomaatit eivät katkon aikana toimi. 

Muista aina sähkökatkon aikana 

  • Älä avaa jääkaappia tai pakastinta, jos ei ole pakko. 
  • Näetkö sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumaisillaan olevan puun? Älä mene lähelle puuta äläkö koske siihen, vaan ilmoita asiasta sähköverkkoyhtiöllesi. 
  • Tarkista älypuhelimellasi tilannetiedot: 

    Vaasan Sähköverkon alueella 
    Muualla Suomessa

Kaukolämpö ei toimi, missä vika?

Jos kiinteistösi lämmityksessä on ongelmia, tarkista ensin, onko verkkosivuillamme ilmoitettu kaukolämmön jakeluhäiriöistä. Mikäli yleistä häiriöitä ei ole, katso vinkkimme oman laitteistosi tarkistamiseen. 

MUISTA MYÖS VIKATILANTEEN AIKANA 

  • pysäytä kiinteistön ilmastointi, jos mahdollista 
  • älä tuuleta huoneistoa tai käytä liesituuletinta turhaan 
  • ota käyttövalmiuteen takka tai muu lisälämmitin. 

Varmista lopuksi, että kaikki laitteet toimivat normaalisti. Kaukolämmön häiriöistä voit ilmoittaa ympäri vuorokauden sivujemme kautta. 

Kaukolämmön jakeluhäiriöt

Avoinna 24/7

Sähkönjakeluhäiriöt

Avoinna 24/7

Kaukolämpösopimukset
Kuinka vaihdan kaukolämpöliittymän omistajaa?

Liittymä ei siirry automaattisesti kiinteistön luovutuksen yhteydessä. 

Voit siirtää kaukolämpösopimuksen uudelle omistajalle tekemällä meille ilmoituksen siirrosta. Asiointi onnistuu sähköisesti. Liitteenä tulee toimittaa kopio kiinteistön kauppakirjasta tai muusta luovutusasiakirjasta, jossa on maininta kaukolämpöliittymän siirrosta. 

Tarkemmat ohjeet kaukolämpöliittymän siirrosta löydät täältä

Voiko kiinteistöni liittää kaukolämpöön? 

Kaukolämpöverkkomme sijaitsee Vaasan, Mustasaaren Sepänkylän ja Vähänkyrön keskusta-alueella. 

Voimme liittää kaukolämpöverkkoon sekä uudet että vanhat rakennukset, jotka sijaitsevat verkkoalueellamme. Jos kiinteistösi sijaitsee verkkoalueen lähettyvillä, ota yhteys asiakaspalveluumme, niin selvitämme, onko liittyminen mahdollista. 

Lue lisää kaukolämpöön liittymisestä

Mitä tapahtuu kaukolämpösopimukselle asiakkaan kuollessa?

Kaukolämpösopimus pysyy tavallisesti kuolinpesän nimissä, kunnes kiinteistö vaihtaa omistajaa perinnönjaon tai kiinteistökaupan myötä. 

Lue lisää kuolinpesän kaukolämpösopimuksesta

Epäilen vikaa kaukolämpölaitteessa – miten toimin? 

Kaukolämpölaite kaipaa toisinaan huoltoa. Olemme koonneet kattavan ohjeistuksen kaukolämpölaitteiden käytöstä. Löydät ohjeistuksen täältä. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä kaukolämmön asiakaspalveluun. 

Kaukolämmön asiakaspalvelu

Avoinna arkisin klo 8–16

Sähkönjakeluun liittyvät kysymykset
Olen ostanut kiinteistön – miten siirrän sähköliittymän omiin nimiin? 

Kiinteistökaupan yhteydessä sähköliittymän voi yleensä siirtää uuden omistajan nimiin toimittamalla sähköverkkoyhtiölle kopion kauppakirjasta, jossa on mainittu sähköliittymän siirtyminen. 

Kannattaa tutustua oman sähköverkkoyhtiösi ohjeistukseen sähköliittymän omistajanvaihdoksesta. 

Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit lukea käytännöistä Vaasan Sähköverkon sivuilta. 

Mikä sähkön sähkönsiirtotuote sopii minulle parhaiten?

Sähköverkkoyhtiöllä on tarjolla erilaisia sähkönsiirtotuotteita. Tutustu valikoimaan oman sähköverkkoyhtiösi verkkosivuilla. 

Vaasan Sähköverkolla on tarjolla kolme sähkönsiirtotuotetta: Yleissähkö, Yösähkö ja Kausisähkö. Parhaan hyödyn saat valitsemalla siirtotuotteen, joka sopii omaan sähkönkäyttöösi.  

Tutustu Vaasan Sähköverkon siirtotuotteisiin

Haluan vaihtaa sähkön mittaustapaa – miten toimin?

Siirtotuotteen vaihto kannattaa tehdä, jos sähkönkulutustottumuksiisi tulee selkeitä muutoksia ja nykyinen tuotteesi ei enää ole sinulle edullisin. Näin voi käydä esimerkiksi, jos sähkön kulutus vähenee tai valtaosa kulutuksesta siirtyy eri aikaan päivästä tai vuodesta. 

Kannattaa tutustua paikallisen jakeluverkkoyhtiösi käytäntöihin verkkoyhtiösi sivuilla. Vasaan Sähköverkon asiakkaana voit vaihtaa sähkön siirtotuotetta kerran vuodessa maksutta. Tilaa muutos Vaasan Sähköverkon sivuilla.

Miten usein sähkönsiirtotuotteen voi vaihtaa?

Kannattaa tutustua paikallisen jakeluverkkoyhtiösi käytäntöihin verkkoyhtiösi sivuilla. Vaasan Sähköverkon asiakkaana sähkönsiirtotuotteen voi vaihtaa kerran vuodessa, jolloin se on maksutonta. 

Tutustu Vaasan Sähköverkon ohjeistukseen. 

Olen hankkimassa aurinkopaneelit – miten liitän ne sähköverkkoon?

Ensin sinun tulisi tarkistaa, että aurinkopaneelijärjestelmäsi on mahdollista liittää sähköverkkoon.  

Jos kiinteistö on jo liitetty sähkönjakeluverkkoon, aurinkopaneelijärjestelmä liitetään tähän yleensä automaattisesti. Lue lisää oman energiantuotannon liittämisestä sähköverkkoon oman sähköverkkoyhtiösi sivuilta. 

Vaasan Sähköverkon ohjeistuksen löydät täältä.

Voinko saada tiedon sähkökatkosta matkapuhelimeeni?

Vaasan Sähköverkon asiakkaana voit saada tiedon sähkökatkoista, niiden syistä ja kestosta suoraan matkapuhelimeen maksuttoman tekstiviestipalvelun kautta. Tilaa palvelu Vaasan Sähköverkon sivuilta

Jos olet toisen sähköverkkoyhtiön asiakas, saat lisätietoja häiriötiedotteista yhtiön kotisivuilta.

Vaasan Sähköverkon asiakaspalvelu

Palvelupisteen aukioloajat

Palvelupisteemme on avoinna tiistaisin ja torstaisin klo 9 – 15.

Osoite: Kirkkopuistikko 0, Vaasa

Tervetuloa!

Testi

Asioi helposti verkossa

Online-palvelussamme asiointi on helppoa ja nopeaa! Hoida sähkösopimuksiin ja laskuihin liittyvät asiat silloin, kun sinulle parhaiten sopii.