Tule mukaan asiakasyhteisöön!
Asiakasyhteisö tarjoaa tilaisuuden vaikuttaa, ideoida ja kommentoida, matalalla kynnyksellä.
Sähkösopimusasiat puhelimitse
arkisin klo 10-18
Kaukolämpö ja Liittymäpalvelut
arkisin klo 8-16
Palvelupisteemme osoitteessa
Kirkkopuistikko 0, Vaasa
on suljettu toistaiseksi.
Online-palvelussamme asiointi on helppoa ja nopeaa! Hoida sähkösopimuksiin ja laskuihin liittyvät asiat silloin, kun sinulle parhaiten sopii.
Puhelusi maksaa vain paikallisverkkomaksun/matkapuhelinmaksun verran.
Suosittelemme kaikille asiakkaillemme sähköistä laskua.
Toimitamme laskut sähköisesti e-laskuna ja sähköpostilaskuna sekä Kivran ja OmaPostin palveluihin. E-lasku tulee verkkopankkiisi, kun taas Kivra ja OmaPosti toimivat sähköisinä postilaatikkoina, joissa myös hoidat helposti laskun maksun. Sähköpostilasku saapuu sähköpostiviestinä.
Yritysasiakkaille suosittelemme verkkolaskua.
Jos sähköinen lasku ei ole sinulle sopiva maksutapa, voit saada laskun paperisena postilaatikkoon tai tehdä pankin kanssa sopimuksen suoramaksusta.
Suoramaksulla maksat laskut ilman verkkopankkia. Kun käytössäsi on suoramaksu, toimitamme sinulle laskun tiedot postitse hyvissä ajoin ennen eräpäivää ja lähetämme samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan pankkiisi. Suoramaksusopimuksella valtuutat pankin maksamaan laskun puolestasi. Pankki maksaa laskun tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.
Huomaathan, että laskua ei voi enää kesästä 2024 alkaen maksaa paikan päällä asiakaspalvelussamme.
Sähkösopimuksiin liittyvät asiat ovat henkilökohtaisia, mutta jos sopimuksen haltija on estynyt tekemään sopimuksen, voit tehdä sopimuksen hänen puolestaan valtakirjalla. Alle 18-vuotiaalle sähkösopimus tehdään huoltajan nimiin.
Sähkönkulutus vaihtelee kotitalouksittain. Lue alla olevista artikkeleista juuri sinun talotyypillesi tyypillisestä sähkönkulutuksesta:
Omakotitalon sähkönkulutus – mistä se koostuu
Sähkönkulutus kerrostalossa – mistä se koostuu
Rivitalon sähkönkulutus – mistä se koostuu
Kesämökin sähkönkulutus – mistä se koostuu
Laskun suuruus riippuu sähkönkulutuksesta ja myös siitä, minkä hintaista sähköenergiaa ostat.
Sähkönkäyttöön vaikuttavat muun muassa:
Sähkölämmitteisissä talouksissa sähköä kuluu talvella yleensä reilusti enemmän kuin kesällä, joten laskut ovat silloin isommat kuin kesäaikaan.
Ostamasi sähkön hinnan näet sähkölaskulta ja asiakkaanamme Vaasan Sähkö -sovelluksesta. Voit kilpailuttaa energiahinnan ja valita mieleisesi sähkösopimuksen ja sähkönmyyjän.
Lue lisää: Sähkön kilpailutus kannattaa – opas sähkön kilpailuttajalle
Jos olet muuttamassa pois nykyisestä asunnostasi, etkä tarvitse sinne enää sähkösopimusta, voit irtisanoa sopimuksesi helposti Online-palvelussamme ”Tee muutto” -kohdassa. Samalla voit tehdä uuden sopimuksen uuteen osoitteeseen.
Saatat kuitenkin tarvita sähköjä kahdessa paikassa samaan aikaan, jos muutat uuteen asuntoon jo aikaisemmin ja siivoilet vielä vanhassa asunnossa. Sinulla voikin olla voimassa useampi sopimus samanaikaisesti. Uusi sopimuksesi voi alkaa aikaisemmin ja vanhan sopimuksen voit päättää tarpeesi mukaan vaikka samana arkipäivänä.
Mikäli olet vaihtamassa sähkönmyyjää nykyiseen osoitteeseen, sinun ei itse tarvitse irtisanoa sopimusta. Uusi sähkönmyyjä hoitaa irtisanomisen puolestasi. Irtisanomisaika on tällöin kaksi viikkoa.
Jos asut Vaasan Sähköverkon jakelualueella, saat meiltä laskun vaikka vaihdat sähkönmyyjää. Riippumatta sähkönmyyjäyhtiöstä, sähkön siirrosta ja sen laskutuksesta huolehtii edelleen paikallinen sähköverkkoyhtiö. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa.
Perusmaksulla katetaan sähkönmyyjän kiinteitä kustannuksia. Nämä eivät riipu käytetyn energian määrästä vaan perusmaksu on sama paljon ja vähän kuluttavalle.
Sähkönsiirrossa perusmaksu on sähköverkon ylläpitämiseen liittyvä maksu, joka ei juurikaan liity sähkönkäytön määrään. Sähköverkon huolloilla ja kehittämisellä varmistetaan, että asiakkailla on aina tarvittaessa sähköt käytössään.
Voit siirtää laskun eräpäivää näppärästi Online-palvelussa. Mikäli eräpäivän siirto onnistuu, se näkyy automaattisesti avoinna olevan laskun kohdalla.
Voit vaihtaa laskun eräpäivää jos toimit ennen eräpäivää, sinulla ei ole muita erääntyneitä laskuja avoinna etkä ole siirtänyt kyseisen laskun eräpäivää aikaisemmin.
Jos käytössäsi on e-lasku, muistathan tehdä muutoksen eräpäivään myös verkkopankissasi. Lue lisää täältä.
Käytäntönä on, että nimelläsi oleva sopimus päätetään, loppulaskun osoite päivitetään ja tehdään tarvittaessa uusi sähkösopimus uuteen osoitteeseen, minkä lisäksi asuntoon jäävän täytyy tehdä uusi sopimus omalla nimellään.
Vaikka olette asuneet yhdessä, et voi lähtökohtaisesti tehdä sopimusta toisen täysi-ikäisen puolesta. Siksi hänen tulisi olla henkilökohtaisesti yhteydessä meihin joko puhelimitse tai kotisivujemme kautta hyvissä ajoin ennen sopimuksesi päättymistä.
Mikäli voimassaolevaa sopimusta ei ole, kohteesta katkaistaan sähköt, kun edellinen sopimus päättyy. Siksi on tärkeää että, asuntoon jäävä henkilö tekee uuden sopimuksen.
Vaikeassa elämäntilanteessa, kuten läheisen kuoleman tuottaman surun, avio- tai avoeron aikaansaaman tunnemyrskyn tai esimerkiksi erilaisten maksuvaikeuksien kanssa kamppailevalle, voi asioiden hoitaminen tuntua erityisen raskaalta. Olemme keränneet muutaman ohjeen, joiden toivomme auttavan, mikäli sähkösopimus tuottaa päänvaivaa tällaisessa tilanteessa.
Sähköliittymä voidaan siirtää nimellesi jos sinä tai aikaisempi omistaja toimittaa meille kopion kauppakirjasta, jossa on mainittu sähköliittymän siirtyminen kaupan mukana. Sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joten se ei siirry automaattisesti uudelle omistajalle.
Sähköliittymän siirto tulee ajankohtaiseksi aina, kun kiinteistö, kuten omakotitalo tai vapaa-ajan asunto vaihtaa omistajaa. Kerros- ja rivitalohuoneistoissa sähköliittymä on kiinteistön yhteinen eli taloyhtiön omistuksessa.
Muistathan myös tehdä sähkösopimuksen mahdollisimman pian sähköntoimituksen varmistamiseksi uuteen kiinteistöön.
Kopion kauppakirjasta voi lähettää:
asiakaspalvelu@vaasansahko.fi
tai
Vaasan Sähköverkko Oy
Tunnus 5015420
65003 Vastauslähetys
(Vaasan Sähköverkko Oy maksaa postimaksun)
Yösähkön aikajako riippuu paikallisesta jakeluverkkoyhtiöstäsi. Yleinen suositus alalla on, että asiakkaan yösähköä käyttävät varaavat sähkölaitteet kytketään päälle portaittain. Näin pyritään keventämään verkon kuormittumista ja vähentämään sähkönkulutuspiikkejä. Tällä valtakunnallisella suosituksella pyritään edesauttamaan häiriötöntä sähkön toimitusta.
Vaasan Sähköverkon alueella esimerkiksi lämminvesivaraajan päälle ohjaus tapahtuu nykyään klo 22–23. Tämä ei kuitenkaan vaikuta yösähköä käyttävien laitteiden toimintaan, eikä yösähköhintaan, joka alkaa edelleen klo 22 ja päättyy klo 07.
Halutessasi voit kytkeä käyttövesivaraajan ja lämmityksen päälle omasta sähkötaulustasi.