
Asiakaskokemus: Vaasan Sähköllä on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat
Asiakkaamme ovat meille kaikki kaikessa ja asiakaskokemus on asia, mihin panostamme työssämme jatkuvasti. Asiakaskokemustyön hedelmät näkyvät myös tutkimustuloksissa ja olemmekin sijoittuneet tutkimuksissa jo kolmen vuoden ajan kärkikolmikkoon sähkönmyyjien joukossa
vuoden 2020 tyytyväisimmät asiakkaat
Vuoden 2020 EPSI Rating -asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan Vaasan Sähkön asiakkaat olivat vuonna 2020 toimialamme tyytyväisimmät! Vuoden 2021 tutkimuksessa saavutimme yritysasiakkaiden ykkössijan ja kuluttaja-asiakkaiden kakkossijan. Yritysasikkaidemme keskuudessa oltiin erityisen tyytyväisiä meidän imagoon sekä rahalle saatavaan vastineeseen.
Tuntuu hyvältä, että asiakkaiden luotto meihin pysyy kovana vuodesta toiseen, Vaasan Sähkön markkinointipäällikkö Tiina Lillbacka kommentoi.
Tätä asiakkaat arvostavat sähköyhtiössä
Luottamus & Maine Q2/2020 -tutkimuksen mukaan näyttäydymme luotettavana ja edullisena energiayhtiönä. Vastaajat arvostivat etenkin yhtiön taloudellista vakautta, hintansa arvoisia tuotteita sekä avointa ja läpinäkyvää toimintaa. Meitä arvostetaan myös reiluna työnantajana, jolla on selkeä suunta. Asiakakkaamme antoivat meille toimialan korkeimmat pisteet tuotelaadussa, rahalle saatavassa vastineessa ja imagossa.
Luottamus on tärkein tekijä asiakkaan ja sähköyhtiön välisessä suhteessa
Asiakaskokemustyö näkyy kaikessa toiminnassamme. Esitimme asiakaspalvelupäällikkö Lena Lainiolle ja prosessien kehityspäällikkö Ulla Hissalle muutaman kysymyksen asiakaskokemuksesta.
Mikä on tärkeintä asiakaskokemuksen rakentamisessa?
”Näen asiakaskokemuksen tärkeimmäksi pohjaksi sen, että olemme ihmisiä ihmisille.
Pyrimme siis puhumaan asioista niin, että olemme asiakkaan kanssa samalla tasolla sekä samalla puolella. Sähköön liittyvät asiat voivat joskus tuntua hankalilta ymmärtää ja erityisesti silloin tarvitaan taitoa selittää asiat asiakkaan kielellä”, Lena Lainio kertoo.
Millä konkreettisilla tavoilla tämä näkyy asiakastyössämme?
”Uutta työntekijää asiakaspalvelutyöhön perehdyttäessäni korostan sitä, että on tärkeää olla oma itsensä. Se, että asiakaspalvelija löytää oman persoonaansa sopivan asiakaspalvelutyylinsä on tärkeää, jotta palvelu olisi aitoa.
On tärkeää, että palveu on aitoa, ei päälle liimattua.
Olen myös oppinut asiakaskokemustyöstä sen, että se mikä riitti eilen, ei riitä enää huomenna. Siksi kehitämme itseämme jatkuvasti.”
Lue lisää asiakaskokemuksesta Lenan kertomana: Wow-kokemusta rakentamassa
Ulla Hissan mukaan luottamus on yksi tärkeimmistä asioista asiakkaan ja yrityksen välisessä suhteessa:
”Asiakkaamme arvostavat rehellisyyttä – se kuuluu avoimeen ja läpinäkyvään toimintatapaamme.
Emme anna katteettomia lupauksia, emmekä pimitä tietoa, joilla on merkitystä asiakkaan päätöksenteossa, esim. sähkösopimusta tehdessään.
Rehellisen toiminnan kiitos on luottamus asiakkaan ja meidän välillämme. Sen perustana on myös hyväntahtoisuus, ammattitaitoisuus ja nopea reagointi”, Ulla listaa.
Asiakkaidemme suusta
- Mukava asiakaspalvelija puhelimessa. Jäi hyvä mieli itsellekin.
- Ihanaa keskustella ihmisen kanssa, joka tuntuu olevan minun puolellani. Ihminen omalla paikallaan!
- Nopea palvelu. Se oli minulle tärkeää tällä kertaa.
- Kiitettävää palvelua. Asiat kerralla selväksi.