Maailmassa on valtava jäteongelma. Se käy selväksi modulaarisia jätteenpolttovoimalaitoksia myyvän Woima Corporationin toimitusjohtajan Henri Kinnusen kokemuksista.
Hän on tutustunut jätteenkäsittelyyn – tai sen puutteeseen – asiakastapaamisissa viidessäkymmenessä maassa. Tarinat ovat hämmästyttäviä.
Monissa Afrikan ja Aasian maissa kaatopaikalle kärrätään kaikki vaarallisesta sairaalajätteestä ruumiinosiin. Saudi-Arabiassa ja Australiassa roskia ei kierrätetä, vaan ne dumpataan kuoppaan erämaahan. Pienet saarivaltiot ovat pulassa paisuvine jätevuorineen. Merten muoviroska on jo tuttu tarina.
Kinnusen mukaan tämä johtuu puutteellisesta lainsäädännöstä tai siitä, että julkisella puolella ei ole varaa jätelogistiikkaan. Jäteongelma tuli miehelle tutuksi, kun hän reissasi maailmalla edellisessä työssään.
Silloin heräsi ajatus: tarvitaan pienemmän mittakaavan jätteenkäsittelyä paikallisesti, ilman pitkiä kuljetusmatkoja ja valtavia investointeja.
Vuonna 2017 hän oli mukana perustamassa Woima Corporationia. Se myy merikonttien kokoisista moduuleista koostuvia jätteenpolttovoimalaitoksia. Niitä on helppo monistaa ja skaalata eri kokoihin kustannustehokkaasti. Ne tuottavat sähköä tai kaukolämpöä tai molempia, asiakkaan toiveista riippuen.
Jäte ei ole vain jätettä vaan arvokasta polttoainetta. Siitä, kuka sen omistaa, alkaa olla kova kilpailu maailmalla. Siksi paikalliset pienemmän kokoluokan projektit yleistyvät, Kinnunen kertoo.
Kulttuurituntemus on myyntiä
Woima Corporationilla on projekteja Suomessakin. Kuitenkin suurin osa hankkeista, joita on tähän mennessä ollut noin neljäsataa, on ollut Kaakkois-Aasiassa ja kehittyvissä maissa.
”Viikoittain meille tulee useita yhteydenottoja ulkomailta.” Kinnusen mukaan ensimmäisestä yhteydenotosta valmiiseen sopimukseen kuluu keskimäärin noin kaksi vuotta. Hän on esimerkiksi käynyt Vietnamissa 11 kertaa asiakastapaamisessa.
Pian kaupat alkavat olla selvät, ja firman ensimmäistä laitosta päästään toivon mukaan rakentamaan.
”Jos haluat myydä tuotteen, pitää sinun ensin myydä itsesi ja saada asiakkaan luottamus.” Lisäksi myyjän pitää tuntea paikalliset tavat, esimerkiksi miten suhtautua tarjottuun alkoholiin kulttuureissa, joissa sen juomista paheksutaan.
Pahanmakuisten kotipolttoisten lisäksi Kinnuselle on tarjottu jopa vaimoa osoitukseksi vieraanvaraisuudesta. Kohtelias kieltäytyminen on siis hyvä hallita.
”Kaupat voi munata tietämättömyydellä.”
Lisää sähköä maailmaan
Yrityksessä odotetaan innolla, että asiakastapaamiset ulkomailla ovat taas mahdollisia pandemian väistyessä. Lisäpontta myyntiin tuo vuoden alussa tehty yrityskauppa.
Japanilainen energiaratkaisuja tarjoava Sumitomo SHI FW osti Woima Corporationista vähemmistöosuuden. Sumitomo lisää voimalaitosratkaisut portfolioonsa, joten kauppaa voi tulla sitäkin kautta. Japanilaisyrityksen liikevaihto oli vuonna 2020 yli sata miljoonaa euroa.
”Lähdimme pelle pelottomina liikkeelle ja toimme markkinoille radikaalisti erilaisen ratkaisun. Se, että vakavat yritykset investoivat meihin, kertoo, että olemme tehneet hyvää työtä. Tavoitteemme on kasvaa yritykseksi, joka tekee 250 miljoonaa euroa liikevaihtoa vuodessa. Tulevaisuus on kiertotalouden ekosysteemeissä, joita mekin kehitämme.”
Kinnusta ajaa vahva usko omaan tuotteeseen ja halu parantaa maailmaa. Jäteongelman lisäksi hän haluaa kirjaimellisesti tuoda valoa pimeään.
”Täytyy muistaa, että suurimmassa osassa maapalloa sähköstä on pulaa. Kun jätteestä tehdään energiaa, lamput palavat kylissä ja slummeissa. Siksi tämä on kaiken kaikkiaan valtavan hieno konsepti.”
Teksti: Elina Vironen
Kuvat: Linus Lindholm