Jokapäiväistä työtämme ohjaa tavoite luoda alan paras ja ilahduttavin asiakaskokemus. Se muodostuu siitä, kun tarjoamme asiakkaillemme palveluita, jotka vastaavat ja välillä jopa ylittävät heidän odotuksensa. Tämä vaatii jatkuvaa kehitystä ja yhdessä tekemistä paitsi kollegoiden ja asiakaskunnan, myös muiden yritysten kanssa.
Asiakkaiden toiveet, tarpeet ja turvallisuus ohjaavat omalta osaltaan energiayhtiön toimintaa ja alan muutosta. Näiden asioiden yhteensovittaminen onkin yksi osa-alue, johon oma työni kehitysyksikössämme sijoittuu.
Kuluttajien tekemät energiavalinnat perustuvat monesti hintaan. Tulevaisuudessa ne pohjautuvat yhä useammin joukkoon erilaisia tekijöitä. Osa asiakkaista arvostaa edelleen edullisinta hintaa, osa helppoutta ja vaivattomuutta. Osa haluaa toteuttaa arvojaan, kuten ympäristöystävällisyyttä tai omavaraisuutta, osa haluaa vahvasti itse olla mukana koostamassa omaa tuote- ja palvelukokonaisuutta. Koen itsekin kuuluvani juuri tuohon viimeiseen ryhmään. Innostun aina kun on mahdollisuus parantaa ja tehostaa erilaisia toimintoja työssä ja sen ulkopuolella.
Miellän kehitystyön enemmänkin tavaksi ajatella ympäröivää maailmaa kuin pelkäksi työksi.
Digitalisaatio ja datan hyödyntäminen edesauttavat muutosta energia-alalla. Tänä päivänä saatavilla on valtava määrä dataa kaikesta siitä, mitä energiajärjestelmässä tapahtuu. Sen hyödyntäminen, data-analytiikka ja tekoäly ovat tulevaisuudessa isossa roolissa energiajärjestelmien kehityksessä. Niiden avulla luomme uusia palveluita asiakkaillemme ja tehostamme samalla omaa toimintaamme.
Kotitalouksissa lisääntyy tekniikka, jolla voidaan tehdä asumisesta mukavampaa ja optimoida omaa energiankulutusta. Sama tekniikka auttaa meitä luomaan tasapainoa energiajärjestelmään.
Näin voimme yhdessä taistella ilmastonmuutosta vastaan ratkaisuilla, jotka tuovat hyötyjä sekä asiakkaille että yhteiskunnalle laajemminkin.
Tunnelmallista syksyn alkua toivottaen,
Heino Järvelä
kehitysinsinööri, Vaasan Sähkö
Kuva: Linus Lindholm