Musiikki vaikuttaa vahvasti ihmisten käytökseen. Kuultu sisältö koetaan usein voimakkaana, ehkä jopa nähtyä voimakkaampana.
”Musiikki vaikuttaa valtavan paljon siihen, kuinka brändi koetaan. Sen pitäisi olla osa brändiä, koska sen teho on niin suuri”, Bauer Median Head of Audio Branding Lauri Domnick toteaa.
”Onnistunut ääni vahvistaa brändin identiteettiä ja arvoja erilaisten äänielementtien kautta. Se on osa yrityksen brändi-identiteettiä samalla tavalla kuin visuaalinen identiteetti logoineen ja ilmeineen.”
Ääni-identiteetti kuuluu kaikkialla, missä yritys on. Se voi olla vaikkapa musiikkia, äänilogoja, jinglejä, puhetta tai äänimaisemaa.
Esimerkiksi taustamusiikin voi rakentaa vahvistamaan brändimielikuvaa ja tukemaan asiakaskokemusta. Parhaimmillaan se tarjoaa myös pientä yllätyksellisyyttä asiakkaalle.
”Onneksi alkaa olla yhä enemmän yrityksiä, jotka ovat ottaneet taustamusiikin selkeästi osaksi brändiään ja ymmärtävät sen arvon sekä vaikuttavuuden.”
Oma ääni lisää yrityksen tunnettuutta ja vaikuttaa liiketoimintaan myönteisesti esimerkiksi sitouttamalla asiakasta.
Domnickin mukaan Suomessa on tehty hyvää työtä. Suomen sadasta suurimmasta mainostajasta joka neljännellä on käytössään omia äänielementtejä.
Useimmiten niitä kuullaan mainonnassa, sillä suurin osa yrityksistä lähestyy äänibrändäystä markkinointiviestinnän kautta. Domnick toivoisi äänibrändin laajentuvan enemmän myös puhelinpalveluihin, liiketiloihin ja mobiilisovelluksiin.
”Näin rakennettaisiin samanlainen tunne ja brändikokemus kaikkialla.”
Tulokset kiinnostavat, tietenkin. Domnickin mukaan omaa ääntään johdonmukaisesti käyttävä yritys muistetaan erään tutkimuksen mukaan 96 prosenttia todennäköisemmin kuin brändi, joka ei käytä ääntään.
Sama tutkimus kertoo, että näiden brändien tuotteita tai palveluita ostetaan noin 24 prosenttia todennäköisemmin.
”Puuilo on suurin hittimme. Kasvatimme Morjensta pöytään -musiikin avulla autettua tunnettuutta jo lyhyessä ajassa 74 prosentista 95 prosenttiin. Myös asiakkaiden ostoaikeet lisääntyivät heti.”
Domnick vertaa äänibrändäystä ultra- ja kestävyysjuoksuun. Pikavoitot ovat harvassa.
”Äänibrändäyksessä hienoa on se, että puhumme epäkonkreettisesta asiasta, jota ei voi nähdä, mutta se koskettaa meitä. Kyse on tunteesta, mutta pystymme mittaamaan ja tutkimaan sitä.”
”Pystymme todentamaan, että se oikeasti toimii.”