Kahdessa aikaisemmassa artikkelissa avasimme sitä, mikä sähköjohdannaisten vaikutus on sähkön hintaan sekä mikä sähkön tuotantokustannus oikeastaan on. Suosittelemme lukemaan kyseiset artikkelit ennen, kuin sukellat profiilikustannusaiheeseen, jota avaamme seuraavaksi.
Kun sähköyhtiö määrittelee tulevia sähkön hintoja, on asiakkaan profiilikustannus yksi asia, joka on otettava huomioon hinnoittelussa. Vaasan Sähkön energiapäällikkö Mikael Mäkelä kertoo tässä artikkelissa, mitä profiilikustannus yksinkertaistetusti tarkoittaa.
”Kun sähkön hintaa määritetään tuleville hintajaksoille, on tyypillistä, että tietty määrä sähköä suojataan tiettyyn hintaan johdannaiskaupoilla. Tämä tehdään huomioiden asiakkaiden sähkönkäytön tuntikohtainen jakautuminen. Puhutaan siis asiakkaiden kulutusprofiilista”, sanoo Mäkelä.
Jos oletetaan, että sähköyhtiö olisi pystynyt ennustamaan etukäteen täydellisesti asiakkaan käyttämän sähkön kuukausitasolla, eli että suojausvolyymi vastaisi asiakkaan kuluttama energiamäärää, tulisi sähköyhtiölle siitä huolimatta kustannuksia asiakkaan tuntiprofiilista. Tästä lisää alempana.
”Tämä johtuu siitä, että tyypillisen asiakkaan sähkönkulutus tietenkin vaihtelee tunneittain. Suojaukset taas ovat yleisesti tasatehoisia.”
Kaikki riippuu siitä, kuinka asiakas kuluttaa sähköä suhteessa sähkön pörssihintaan, eli spot-hintaan. Asiakkaan tuntiprofiili aiheuttaa siis sähköyhtiölle kustannuksia silloin, kun sähkönkulutus osuu tunteihin, kun sähkön spot-hinta on korkeampi kuin kuukauden keskimääräinen spot-hinta.
”Kyseisen tunnin kulutuksesta muodostuu yhtiölle lisäkustannus, kun verrataan yhtiön tekemään suojauksen keskihintaan.”
Asiakas taas tyypillisesti kuluttaa ennakoitua enemmän sähköä esimerkiksi kylmänä pakkaspäivänä. Kun sähköä hankitaan asiakkaille näissä tilanteissa pörssistä, on markkinahinta tyypillisesti korkea, sillä sähkön kysyntä on silloin suurta.
”Sähköyhtiöiden riskit ovat kasvaneet parina viime vuonna roimasti, jonka vuoksi profiilikustannukset ovat entistä merkittävämmässä roolissa, kun puhutaan sähköyhtiön kuluista ja riskeistä. Profiiliriskejä on hankala arvioida etukäteen ja siksi ne ovatkin sellaisia kuluja, jotka voi yllättäen nousta hyvinkin korkeiksi.”
Mutta entä jos asiakkaan kulutus painottuukin tunneille, jolloin sähkön spot-hinta on matalalla?
”Kun sähkön spot-hinta on matalampi kuin kuukauden keskimääräinen spot-hinta, vähentää se yhtiön kustannuksia sähkönhankinnassa verrattuna suojausten keskihintaan”, Mäkelä kertoo.