Laiva, josta kohistaan maailmalla

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-alus, vaasalaisten teknologiayritysten taidonnäyte ja kelluva testilaboratorio. Vaasaan kesällä saapuva Aurora Botnia -alus on kaikkea tätä, kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

”Ei kristallikruunuja. Rahat laitettiin siihen, että saadaan maailman ympäristöystävällisin alus.” Näin Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg kuvailee uutta Vaasa– Uumaja-reitin laivaa, Aurora Botniaa, jonka on määrä saapua loppukesästä Vaasaan Rauman telakalta.

Laivalla on viihtyisää ilman kristallikruunujakin: vaalea puu ja hillityt ruskean sävyt luovat harmonisen saaristotunnelman. Kolme ja puoli tuntia kestävä matka Uumajaan taittuu mukavasti ravintolassa, hytissä tai kannella merta ihaillen.

Aurora Botnia on herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa.

Se on ensimmäinen matkustaja-autolautta, jolle maailman johtava sertifiointilaitos on myöntänyt Clean Design -luokitusmerkin. Se tarkoittaa, että laiva ylittää nykyiset ympäristöstandardit.

”Kun laivasta julkaisee jotain LinkedInissä, 90 prosenttia kymmenistä tuhansista reaktioista tulee ulkomaisilta käyttäjiltä”, Ståhlberg kertoo. Alus kulkee nestemäisellä maakaasulla ja biokaasulla, joka on uusiutuvaa energiaa.

Maakaasulla ajettaessa päästöt ovat 50 prosenttia ja biokaasulla ajettaessa 90 prosenttia pienemmät verrattuna aiempaan reittilaivaan Wasa Expressiin.

”Biokaasu on vielä kallista ja vaikeasti saatavilla. Mutta kunhan Nurmon iso biokaasulaitos valmistuu, mikään ei estä nestemäisen biokaasun ja maakaasun sekoittamista ja käyttämistä polttoaineena.”

Alus toimii myös akkuenergialla. Esimeriksi satama-alueilla sähköllä liikkuminen minimoi päästöt. Akut ladataan Vaasan Sähkön tuulisähköllä.

”Meillä on jo ideoita tulevaisuuden yhteistyöstä, esimerkiksi hukkalämmön talteenotosta.”

Laivassa on hyödynnetty pitkälti suomalaista – myös vaasalaista – teknologiaosaamista. Aluksessa on Wärtsilän integroitu kokonaisratkaisu, johon kuuluvat esimerkiksi neljä monipolttoainemoottoria. Yksi niistä toimii kymmenen vuoden ajan Wärtsilän testilaboratoriona, jossa päivityksiä testataan reaaliajassa.

”Se, että alus on valmistunut, on vasta ensimmäinen askelmerkki tulevaisuuteen. Kehitys vihreään suuntaan ei saa pysähtyä.”

Mukana on myös vaasalainen WE Tech -yritys, joka toimittaa hybridiratkaisuja meriteollisuudelle. Sen sateenvarjon alle kuuluu paljon paikallisia tai vaasalaislähtöisiä yrityksiä, Ståhlberg kertoo.

Lisäksi aluksessa on Danfossin Vaasan tehtaalla suunnitellut ja valmis tetut taajuusmuuntajat, jotka minimoivat laivasta aiheutuvaa värähtelyä ja melua. Näin mereneläimille aiheutuva haitta on mahdollisimman pieni.

Ståhlberg kiittää yrityksiä talkoohengestä – sen ansiosta huippumoderni laiva pysyi noin 120 miljoonan euron budjetissa.

”Alus herätti lopulta niin paljon kiinnostusta alan toimijoissa, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan sen toteuttamiseen.” Uusia mahdollisuuksia 1940-luvulta asti toiminut laivayhteys on tärkeä Merenkurkun yrityksille, työmatkalaisille ja turismille.

Uusi tehokas laiva tuo lisämahdollisuuksia: rahtikapasiteetti tuplaantuu, ja matka-aika lyhenee tunnilla 3,5 tuntiin, joten lähtöjä voidaan lisätä. Myös ekologisuus on tärkeä valtti matkailualalla ja rahdissa.

”Merenkulussa on kovat tavoitteet: vuoteen 2050 mennessä hiilidioksidipäästöt pitäisi leikata 30 prosenttiin.”

Ståhlberg näkee, että Vaasan energiaklusteri ja Uumajan kunnan halu olla vihreä mahdollistivat laivahankkeen onnistumisen.

”Minulta on kysytty, millaista on olla toimitusjohtaja hankkeessa, jossa yhdistyvät kaupunkien omistus ja politiikka. Vuonna 2013 aloittaessani olin kriittinen, että kuinkahan tässä käy, mutta asianosaisten tuki ja vihreään ajatteluun satsaaminen on ollut mahtavaa.”

On uskallettu näyttää vihreää valoa asioille, joita tehdään ensimmäistä kertaa maailmassa.

Aurora botnia on Merenkurkun uusi matkustaja-autolautta, joka liikennöi Vaasa–Uumaja-väliä. Aluksen tilasi Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan muodostama Kvarken Link. Vaasan Sähkö on yksi hankkeen yhteistyökumppaneista.

Teksti Elina Vironen

Kuvat Linus Lindholm

Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg on ylpeä aluksesta, johon mahtuu 800 matkustajaa ja 1 500 kaistametriä autoja ja rahtia.

Markkinakatsaus

Sähkömarkkinakatsaus: talvi 2024–2025

Lue lisää
Ajankohtaista

Tunnelmaa iltojen pimeyteen: Tiedä tämä kausivaloista!

Lue lisää
Ajankohtaista

Käytettyä luksusta: ”Halusimme myydä maailman kalleimpia vaatteita käytettyinä”

Lue lisää
Energianeuvonta

Kaukolämpölaitteiston kunto kannattaa selvittää

Lue lisää
Ruoka & reseptit

Syksy lasissa

Lue lisää
Ajankohtaista

Pahat levät hyvään käyttöön

Lue lisää
Vapaalla

Ystävyys huipentuu sienihulluuteen

Lue lisää
Ajankohtaista

Sopivan haastavassa pestissä

Lue lisää
Kotona

Kirppisten uusi aika

Lue lisää
Havaintoja

Riittääkö se – ei riitä!

Lue lisää
Energianeuvonta

Pientuotannon optimointi sähköpörssin miinustunteina – kannattavaa vai ei?

Lue lisää
Markkinakatsaus

Sähkömarkkinakatsaus: syksy 2024

Lue lisää