Valvomotyöskentely vaatii hyviä hermoja, asiakaspalveluhenkeä – ja huumorintajua. Esitimme aiheesta kolme kysymystä kaukolämpövalvomon esimies Timo Leppäkorvelle.
1 Millainen työnkuvasi on?
Käyttömestarin työ pitää sisällään valvomotoimintojen koordinointia, käyttöohjeiden laadintaa valvomon henkilökunnalle ja yhteistyötä sidosryhmien, kuten Vaskiluodon Voiman, Westenergyn ja Vaasan Sähköverkon, kanssa.
Lisäksi teen käytönvalvojan tehtäviä – päämääränä on kaukolämmön tuotantolaitosten käyttöturvallisuus. Tuuraan myös käyttöteknikoita, mikä on oman ammattitaidon kannalta erittäin tärkeää. Kun teen hommia näpit rasvassa, pysyn ajan tasalla alaisten töistä ja osaan vastata heidän kysymyksiinsä.
Valvomon arkiset haasteet muuttuvat koko ajan, sillä päästöttömään energiantuotantoon siirtyminen johtaa tuotantoratkaisujen monipuolistumiseen. Tästä esimerkki on hiljattain käyttöön otettu Vaskiluodon lämpövarasto.
Mikä on parasta työssäsi?
Pidän työn vaihtelevuudesta.
”Kun tulee töihin aamulla, ei aina tiedä, mitä työpäivä pitää sisällään.”
Joka viides viikko on voimalaitospäivystysviikko, jolloin koeajamme tuotantolaitokset. Jos jokin ei toimi, alkaa vian etsintä.
Ongelmanratkaisu työssä pitää varpaillaan ja on hauskaa. Joskus on isompia teknisiä ongelmia – esimerkiksi kun osa kaupungista on kylmänä – ja se nostaa stressitasoja. Mutta kun pulma on ohi, keitetään kahvit ja nollataan tilanne. Olen tavattoman tyytyväinen työporukan henkeen: kaikki joustavat ja huumoria riittää.
3 Kuinka asiakkaat ovat osa työtäsi?
”Kaukolämpövalvomo elää ja hengittää samaan tahtiin vaasalaisten kanssa.”
Se, milloin kaupunkilaiset heräävät, pääsevät töistä kotiin ja tekevät iltatoimet, näkyy valvomossa lämpimän käyttöveden kulutuksessa. Lisäämme tällöin kaukolämpöverkossa kiertävän veden virtausta. Myös arkipäivien ja viikonlopun elämänrytmin erottaa hyvin.
Valvomon vikailmoitusnumerossa vastaamme asiakkaiden puheluihin 24/7, eli myös silloin, kun asiakaspalvelu on jo suljettu. Meille soitetaan paitsi sähkö- tai kaukolämmön jakelun vioista myös esimerkiksi silloin, jos asiakas on muuttanut ja unohtanut tehdä sähkösopimuksen. Autamme kaikissa kysymyksissä – pääasia on, että soittaja on tyytyväinen ja ongelma saadaan ratkaistua.
Teksti: Elina Vironen
Kuva: Kasper Dalkarl