Gina Tricot on ruotsalainen muotiketju, joka saapui Suomeen vuonna 2007, ja onkin siitä lähtien ollut Vaasan Sähkön asiakas. Ketju on alusta alkaen ostanut uusiutuvaa energiaa, tarkemmin sanottuna vesivoimaa, kaikkiin liikkeisiinsä Suomessa. Vaasan Sähkön vesivoima on vihreää, päästötöntä sähköä, joka tuotetaan Pohjoismaissa. Vesivoima on yksi puhtaimmista tavoista tuottaa sähköä. Muita uusiutuvia energianlähteitä ovat tuuli- ja aurinkovoima.
Esitimme muutaman kysymyksen Gina Tricot’n Construction and Concept manager Elenor Enhagerille sekä CSR and Quality Manager Rebecca Watkinsille.
Millä tavalla vastuullisuus on tärkeää Gina Tricot’n toiminnassa?
”Voi sanoa, että vastuullisuus on ollut mukana alusta alkaen, kun ketju perustettiin perheyrityksenä vuonna 1997. Haluamme aina olla niin sanotusti hyvän puolella. Sillä tarkoitamme, että haluamme tehdä hyviä kauppoja olemalla hyvä toimija, jonka vaikutukset ympäristöön ja ihmisiin olisivat positiivisia”, kertoo Watkins.
”Vastuullisuuteen panostaminen on meidän kaltaiselle toimijalle tärkeää, mutta myös välttämätöntä, sillä toimimme tiukasti valvotulla alalla. Vastuullisuudesta on tullut tärkeä tekijä, kun mietitään yrityksen tulevaisuutta. Myös asiakkaamme ja muut sidosryhmämme odottavat meidän olevan vastuullisia. Vastuullisuuden tärkeys korostuu kaikissa keskusteluissa, joita käymme.”
”Esimerkki Gina Tricot’n vastuullisuustavoitteista, jotka koskevat energiaa, on esimerkiksi se, että vuoden 2030 loppuun mennessä tulemme myymään tuotteitamme ainoastaan vastuullisissa myyntikanavissa. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaikki liikkeemme ympäri maailman tulevat käyttämään uusiutuvaa energiaa.
Vuoden 2028 loppuun mennessä tulemme tarjoamaan vain nykyistä vastuullisemmin tuotettuja tuotteita. Kaikki tuotteemme tuotetaan siihen mennessä uusiutuvalla energialla ja tuotantomme ympäristövaikutukset tulevat olemaan mahdollisimman pieniä.”
Olette valinneet Vaasan Sähkön Vesivoima-tuotteen kaikkiin yhdeksään liikkeeseenne Suomessa – miksi?
”Vesivoima sopii hyvin yhteen tavoitteidemme kanssa – haluamme pienentää kokonaispäästöjämme 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian käyttö liikkeissämme on tärkeä tekijä ilmastotavoitteidemme kannalta. Haluamme päästä siihen pisteeseen, että käytämme uusiutuvaa energiaa kaikissa maissa, joissa meillä on toimintaa.”
”Suomen liikkeisiin valitsimme Vaasan Sähkön vesivoiman siksi, että neuvottelut ovat aina olleet onnistuneita ja yhteistyö on toiminut mallikkaasti kaikki nämä vuodet”, kertoo Enhager.
Millä tavalla Vesivoima sopii Gina Tricot’n arvomaailmaan?
”Gina Tricot’n arvot ovat passion, commitment, challenge, teamwork ja smartness. Meidän arvot ohjaavat meitä kaikissa valinnoissamme, myös kun puhutaan sähkösopimuksen valinnasta.
Hyvä yhteistyömme Vaasan Sähkön kanssa on aikaansaanut pitkän asiakassuhteen välillämme. Se, että käytämme uusiutuvaa energiaa, on fiksua ympäristön sekä meidän tulevaisuutemme kannalta – se on meille hyvä investointi”, Watkins toteaa.
Adam Rönnqvist työskentelee Vaasan Sähkön yritysmyynnissä. Hänen mukaansa on selvää, että yritykset ovat kiinnostuneita tekemään kestäviä valintoja sähkösopimusta tehdessään:
”Kun aloitamme neuvottelut uuden asiakkaan kanssa, on asiakas yleensä ensisijaisesti kiinnostunut uusiutuvasta energiasta. Vihreän sähkötuotteen valitseminen on iso ja helposti toteutettavissa oleva ilmastoteko. Mitä isompi kulutus, sitä suurempi merkitys sähkötuotteen valinnalla on vastuullisuusnäkökulmasta.”
Viime vuosina uusiutuvan energian hinnat ovat olleet noususuunnassa, kun verrataan muihin tuotantotapoihin. Rönnqvist haluaa muistuttaa, että uusiutuva energia ei suinkaan ole ainut tapa pienentää päästöjä.
”Ydinvoima on tällä hetkellä yksi kustannustehokas ja kestävä tapa päästöjen pienentämiselle. Ydinvoima on päästötöntä, mutta ei kuitenkaan uusiutuvaa, joka tietysti on aina se kaikista vastuullisin valinta, kun vertaa tuotantotapoja. Uusiutuvan energian kysyntä on suurta, mikä nostattaa myös hintoja. Hinnat tulevat kuitenkin tasaantumaan lähitulevaisuudessa, sillä tuotanto kasvaa jatkuvasti.”
”Arvostamme pitkiä asiakkuuksia ja haluammekin aina löytää ratkaisuja, jotka palvelevat mahdollisimman hyvin asiakkaitamme. Gina Tricot on hyvä esimerkki asiakkaasta, jolle olemme löytäneet sopivan sähkötuotteen, ja jolle olemme onnistuneet pitämään sähkösopimuksen kilpailukykyisenä jo 16 vuoden ajan.
Meidän yritysasiakkaana on aina mahdollista vaihtaa sähkötuotetta kestävämpään vaihtoehtoon, sopimustyypistä riippumatta.”