Tällä hetkellä asiakkaamme janoavat tietoa sähköstä ja energiasta. Juttelimme asiasta oman sisällöntuottajamme, Oona Nybackan kanssa.
Mikä työssäsi on palkitsevinta nyt?
”Tuntuu tärkeältä päästä välittämään tietoa nyt, kun sitä todella kaivataan. Kun saan artikkelin valmiiksi, odotan innolla, että sitä jaetaan somessa ja pääsen seuraamaan, herättikö se keskustelua tai lisää kysymyksiä. Näin voin suunnitella tulevia materiaaleja.
Viime aikoina työmme on ollut paljolti sitä, että olemme viestinnässä pyrkineet helpottamaan asiakaspalvelun työkuormaa, sillä palvelu on ruuhkautunut. Koetamme sisältöjen kautta vastata asiakkaiden kysymyksiin.”
Mitä työnkuvaasi kuuluu?
”Tulin Vaasan Sähkölle tekemään sisäistä viestintää, mutta työnkuvani laajeni nopeasti myös sosiaalisen median ja ulkoisen viestinnän puolelle.
Kun aloitin työt kaksi vuotta sitten, opiskelin vielä Vaasan yliopistossa. Olin keltanokka näissä hommissa, joten oli kiva kokeilla siipiäni sisäisissä kanavissa.
Pääsin opettelemaan muun muassa videoiden tekemistä. Olen tehnyt kaikkea laskiaispullagallupista työntekijöiden esittelyihin ja videoihin erilaisista tutkimustuloksista. Niiden tarkoitus on ollut lisätä yhteishenkeä tai huumorin kautta tehdä jotain asiaa tutummaksi työntekijöille.
Minulla on ollut tosi paljon opittavaa energia-alasta. Olen haastatellut työntekijöitä intraan ja sitä kautta oppinut paljon. Se on valmistanut minua myös ulkoisen viestinnän hommiin.
Nyt kirjoitan esimerkiksi tiedotteita medialle sekä koordinoin ja tuotan somesisältöjämme. Viestinnän tärkeys on korostunut, kun tilanne energiamarkkinoilla on mikä on.”
Miten nykytilanne on vaikuttanut työhösi?
”Ennen teimme paljon hyvän mielen sisältöä. Nyt fokus on tiedonjaossa, koska sähkön hinta on yleinen huolenaihe. Kaikkia kiinnostavat sähkön hinta ja sopimukset.
Tavoitteemme on auttaa ihmisiä ymmärtämään, mistä nykyisessä markkinatilanteessa on kyse ja kertoa vaikkapa erilaisista sähkötuista.
Toivomme, että asiakkaamme voivat luottaa meihin. Pyrimme edesauttamaan tätä läpinäkyvällä ja rehellisellä viestinnällä. Haluamme viestiä energia-asioista yleistajuisesti. Välillä se on haastavaa, koska ala on niin monimutkainen.
Työni kannalta tilanne on mielenkiintoinen, sillä olen itsekin sen myötä sukeltanut syvemmälle sähköasioihin.
Saatan keskustella asiantuntijamme kanssa vaikka sähkön hankintakustannuksista ja siitä, miten se vaikuttaa asiakkaiden hintoihin. Sitten koetan tiivistää asian esimerkiksi somessa jaettavaan artikkeliin niin, että mahdollisimman moni saisi jutusta vastauksia.
On etu, etten ole energia-alan asiantuntija. Olen kuin kuka tahansa lukija.
Paras kikkani haastatteluissa on pyytää asiantuntijoita kertomaan asiat minulle, kuin hän selittäisi ne lapselle. Silloin alan erikoissanasto jää pois, ja minunkin on helpompi muotoilla tekstit.”
Teksti: Elina Vironen
Kuvat: Simone Åbacka